יום שבת, 8 בדצמבר 2012

אמור מהו שימך ואומר לך מי אתה


בס"ד
   אמור מהו שימך ואומר לך מי אתה / הרב אליהו קאופמן
     כשאני קורא ושומע את הדי פרשת גיא פניני אני נזכר בשיר המפורסם של המחזמר ש"שלמה המלך ושלמי הסנדלר" בכל הנוגע לקטלוגו של מען דהוא עפ"י שמו בלבד – "שמי שלמה ושמו שלמי". העונש שגזרו על פניני הוא אמנם חמור אך גם מעשהו חמור לא פחות ומה עוד שמסתבר שאין זו הפעם הראשונה שלשונו של פניני יורה "פנינים" שחורות ומזוויעות כנגד אלה שעומדים מולו. אבל בכל זאת קצת פרופורציות- היו דברים מעולם וקיימים עדיין דברים דומים במגרשי הספורט , ובמיוחד דווקא במגרשי הכדורגל. אבל  כאשר שמו – ומוצאו, של הקורבן שונה גם התגובה והעונש שונים.
    אוהדי בית"ר ירושלים בכדורגל אינם הראשונים - ולצערי הרב, לא יהיו האחרונים, שקללת אימהות השחקנים הערבים עומדת בפיהם כמו שיניים כאשר הם רואים על כר הדשא שחקן ערבי המשחק נגד קבוצתם, ובמיוחד אם זו קבוצת הכדורגל של סכנין או כל קבוצה ערבית אחרת. מי שירצה יוכל פעם לשאול את שחקן הפועל ת"א ונבחרת ישראל לשעבר – ריפעת טורק, מה היתה מנת חלקו בקללות הגזעניות רק משום מוצאו הערבי. אולי שורטלאנד  (הנפגע של פניני) הוא באמת אציל נפש על מה שספג מפיו המעוות של פניני אבל מי שמכיר והכיר את טורק – בחיי היום  יום ובמגרש, הכיר לא פחות אציל נפש שספג מאות ויותר פעמים כינויי גנאי, קללות ואיומים על חייו רק משום מוצאו הערבי. לא רק אוהדים נעלמים השתתפו בלינ'ץ הגזעני הזה  על טורק , אלא גם שחקנים פעילים והכל אירע תוך כדי המשחק. הונש היה  מקסימום "כרטיס אדום" ותו' לא. עוד בשנות ה-70 שיחק בקבוצת הפועל י"ם בכדורגל (כשבית"ר י"ם היתה רק הקבוצה הזוטרה בעיר) שחקן ערבי בשם עלי חוסיין עותמן מהכפר השקט שבירכתי העיר, בית צפפא. הלה שיחק בעדת הבלם הקדמי לצידו של הבלם האחורי של הקבוצה, ליאון אזולאי. גם באימונים וגם במשחקים לא חסך אזולאי משבט לשונו לפלוט קללות צורמניות וגזעניות נגד עותמן בשל כל שגיאה קטנה שיחס אזולי לעותמן, בניהול המשחק. אזולאי שימש תקופה מסוימת גם כקפטן הקבוצה. מעולם לא שמעתי שהוא הורחק והודח מהיותו הקפטן  בשל אמרותיו הגזעניות.
  זה כל ההבדל בין הכדורסלן האציל והאירופאי מהפועל ת"א - ששמו שורטלנד , במקרה שהוא הופך לקורבן של גזענות לבין כל הקורבנות הערביים בספורט הישראלי...
  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה