יום שני, 24 בדצמבר 2012

הצד החרדי של פלסטין


בס"ד
      הצד החרדי של פלסטין / הרב אליהו קאופמן
     בסוף נובמבר - כשהוכרזה באו"ם מדינת פלסטין, נשמעו גם קולות חרדים שהביעו שמחה על הכרזת המדינה החדשה, שהכיבוש עדיין מתנחל בה. היו אלה שני האדמו"רים של חסידות סאטמר. הגאונים - הרבנים אהרון וזלמן לייב טיטילבאום, הודיעו כי הם מגבים את ההכרזה הפלשתינאית באו"ם ומקוים כי אמנם העצמאות הפלשתינאית תקרום עור וגידים למרות העקשנות הציונית כנגד. כמו כן הבהירו שני האדמו"רים כי כל פיתרון מדיני - ובחסות האו"ם , לכפיית המדינה הפלשתינאית הינו הצלה משפיכות דמים ומהרג.
     אחת הטעויות של הציבור בישראל - ואף בארצות ערב ובעולם כולו, נוגעת לזיהוייו של כלל הציבור החרדי כניצי עם קבוצה קיקיונית - חרדית מהעבר השני - בשם "נטורי קרתא", אשר היא היחידה מבין החרדים התומכת באופן עקבי במאבק הפלשתינאי לשחרור לאומי. אך הדברים לגמרי שונים. כבר עם הקמת המדינה ולאחריה הנהיג האדמו"ר מסאטמר דאז - הרב יואל טיטלבאום, את ציבור חסידותו להתנגד לכיבוש הציוני. את השקפתו קיבלו גם חוגים אחרים כמו ה"עדה החרדית" על כל חוגיה , ה"עדה החרדית הספרדית" - שבראשה עמד הגאון הרב יעקב מוצפי ומה שנותר לאחר השואה מחסידות מונקאטש. כאן יש לציין שאחד הפסקים של האדמו"ר מסאטמר היה לא להשתתף בבחירות לפרלמנט ולרשויות המוניציפאליות בישראל ולצד זאת כתב בספרו "ויואל משה" כי יש להודיע לאומות העולם ולאומה הערבית שהציונים אינם מייצגי העם היהודי. הרבי מסאטמר הנהיג גם את נוהג ההפגנות (בעיקר בארה"ב) נגד ראשי הציונות והמדינה שהגיעו לחו"ל כדי להוכיח כי היהודים החרדים בחו"ל (שם חיים רוב חסידי סאטמר - שמקורם מחבל הארץ טראנסילבנייה, שהיום הוא תחת רומניה אך בעבר היה שייך להונגריה) אינם תומכים במדיניות הכיבוש והנישול הציונית. לאחר מלחמת 1967 היה האדמו"ר מסאטמר אחד משלושת האישים היהודים  שלא התלהבו מהניצחון הציוני הגדול (השניים האחרים היו פר' ישעיהו ליבובי'ץ - אף הוא היה דתי, וח"כ הקומוניסטי דאז, מאיר וילנר) ומיד כתב את קונטרסו "על הגאולה והתמורה". בקונטרס זה טען הרבי מסאטמר כי מלחמה זו לא היתה "מלחמת מגן" אלא התקפה שחצנית מצד ישראל, וכי כל השטחים שנכבשו רק יביאו צרות על העם היהודי. כמו כן אסר האדמו"ר מסאטמר על שומעי לקחו לבקר בשטחים הכבושים - כולל במקומות הקדושים ליהדות, כדי לא לההנות מהכיבוש הציוני ולא להתגרות באומה הערבית. הרבי מסאטמר יצא בגאון נגד ההתנחלויות שקמו עוד בחייו וכשמנחם בגין ביקר בארה"ב אורגנה הפגנת ענק נגדו ע"י חסידות סאטמר.
     אחד הסיבות לכך שהציבור אינו מודע לכך שהחסידות הגדולה בעולם נאבקת נגד הכיבוש היא העובדה שהגורמים הציונים עושים את כל אשר לאיל ידם כדי שהתקשורת העולמית והישראלית לא יסקרו כל תמיכה חרדית במאבק הפלסטיני אך לעומת זאת הם מבליטים רק את "נטורי קרתא" משום מספרם הזעיר והניסיון להציג את החרדים המתנגדים לכיבוש כ"מיעוט הזוי".
      החרדים החברים ב"עדה החרדית" בירושלים ובבית שמש אינם חיים בשיטחי הכיבוש וזו גם הסיבה שהעיר בית שמש קלטה את אותם חרדים, שסירבו לגור בביתר ובמודיעין עילית. לחסידי סאטמר יש גם אתר אינטרנט בשם "נטרונא", שבו הם מנהלים באנגלית את המאבק בכיבוש הישראלי בפלסטין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה