יום שבת, 8 בדצמבר 2012

אנטישמיות – יש מאין


בס"ד
     אנטישמיות –  יש מאין / הרב אליהו קאופמן
  הונגריה איננה ידועה דווקא כמשכנם הבלעדי של "חסידי אומות העולם". האנטישמיות שם ידועה מאז ומתמיד וזו היתה המדינה שהכנסייה הקתולית - בהסכמת הוותיקן, מסרה מאות יהודים מומרים לנצרות הקתולית, לידי הנאצים ימ"ש ושנשלחו אח"כ לכבשנים. ולכן לא פלא בעיני שקמה סערה כזו גדולה  כאשר אותו פרלמנטר לאומני קיצוני ביקש "לספור את היהודים". אבל בדיקה אח"כ - בין השורות, מביאה למחשבה נוספת בעניין השאלה האם אין לאנטישמיות הזו גם "שורשים ישראליים"?
   הפרלמנטר ההונגרי ניסה להבהיר את עצמו וטען כי "אינני מתכוון לסכנה מבני עמי היהודיים אלא מהישראלים". כמי שחי לא מכבר והיום פעיל במדינה השכנה להונגריה – רומניה, ומעורה באירופה בכלל אני חושש שה"ישראליות" התוקפנית והחצופה - על תוצאות הסכסוך הציוני - פלשתינאי, "תורמת" לא מעט להתגברות האנטישמיות האירופאית ולזו ההונגרית. מעבר לצד ה"בטחוני"- המציג חוצפה ישראלית ושחצנות הבאים לביטוי גם בהקמת "ארגוני שמירה" ללא צורך והויכוח התמידי עם המוסלמים והערבים בכל אחת מארצות אירופה, הרי שבמזרח אירופה קיימת גם תופעה של שחצנות והתגרות נוספת וזו באה לביטוי באופן מסחרי וחוצפני. ברומניה למשל הרי ששמונים אחוז מההימורים ואחוז "לא קטן" מהתועבות הם בבעלות ישראלית. גם התופעה של חיי ראווה של ישראלים ובמיוחד סחר בנשים – גם באופן לא רשמי , מנקר את עיני האוכלוסייה הזרה. תארו לכם את ההיפך - אם זרים (ובמיוחד ערבים...) ינהגו כך בישראל, או - אז תעלה שעוות הגזענות השמימה. בכל פעם שישנה תקרית בין ישראל לשכנותייה (או לטורקיה...) מיד הישראלים במזרח אירופה מתנהגים כאילו הם בעלי הבית, גם אם הערבים מאופקים.
   בימי רבנותי ברומניה נהגתי לקיים - כדין תורה, תפילה בבית הכנסת לשלום נשיא ומדינת רומניה. הייתי חייב אז לנקוט ביד חזקה כדי למגר את הזלזול של אותם ישראלים משהחל החזן בניגון "הנותן תשועה למלכים". לא מכבר גם כתבתי כאן על אותו ישראלי שאיים ברומניה על עיתונאי פלשתינאי רק משום שהאחרון השתתף עימי בתוכנית שביקרה את הפדרציה היהודית שם. לא פלא הוא בעיני כי למשל ברומניה ובפולין הימין הקיצוני עולה פוליטית בגלל חוצפתם של הישראלים שם או של הפדרציות היהודיות המקומיות המנסות להעלות "פעילות יהודית" בצורת התגרות בלאום המקומי ולהזכירן כי יש להן "גב פוליטי" מישראל.
    אני רחוק מלהצדיק את אותו לאומן הונגרי אבל גם הבלבול שלו - בין יהודים לישראלים, מובן בעיני. ראשית דבר, היהודים המקומיים אינם ישראלים ואילו מנגד לא כל ישראלי הוא יהודי. השחצנות הישראלית בהונגריה – בכל פעם של עימות עם הערבים , בהחלט יכולה להסב גם סכנה להונגרים ואין סיבה שהם יסבלו מהבעיה הציונית. שנית, מנהגם של יהודי הונגריה לא היה מעולם להתגרות בשלטונות ההונגרים או האוסט- הונגרים לפניהם ובמקרה של מתיחיות חוץ עם גורמים שהיהודים מחוץ למדינה היו חלק מהם, הם לא גילו מעורבות אנטי הונגרית. שלישית, גם הונגריה - כרומניה, הפיתוח של הנדל"ן הישראלי הביא לשחצנות ישראלית וראוותנות מנקרת עיניים מול ההונגרי הפשוט.
   ולכן כדאי- במקום לצעוק בבכי "העולם כולו נגדנו", לשנן היטב מה מחירו של המשפט הכל כך אבוב על הישראלים בחו"ל - "חוצפה ישראלית".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה