יום ראשון, 24 ביוני 2012

"גם תבן, גם מספוא עימנו רב"


בס"ד
              "גם תבן, גם מספוא עימנו רב" / הרב אליהו קאופמן
         לפני שהרב שלמה עמר - "הרב הראשי לישראל", יוצא בהפגנות סוערות נגד אישור ה"רבאיים" הרפורמים שיערוך בדק בית עמוק ברקב "רבניו" המהוללים. בשבוע שחלף התקיים בירושלים - בבית הכנסת הגדול, טקס הענקת תעודות רבנים, תעודות "כושר לרב עיר" ותעודות דיינות. פעם תעודה כזו היתה נשלחת בדואר אבל יונה מצגר, עוד  רב מעללים עם תואר  "רב ראשי" , ביקש להעמיד טקס לכל הסיפור הזה וב"רוב הדרת עם ומלך" כדי  לאחז עיני הציבור בארץ. לא כאן המקום לפרט מיהם רוב "זוכי הפיס" ועל פי איזה קריטריונים - ההפוכים לתורה, הם קבלו את "תואריהם" מאותה "רבנות ראשית" שלא מכבר הוחלט להעמיד "רב ראשי " שלה לדין (עם "עשרת בני המן" שלו) על הענקת תעודות "רב" שלא כחוק לאנשי צבא הקבע. זו ה"רבנות הראשית" ה"מהוללה" שלא לפני שנים רבות הוחלף ראש מחלקת ה"בחינות לרבנות" בגלל קבלת שוחד. וזו ה"רבנות הראשית" שלא מכבר נפטרה מהפקיד עזרא רפו'ל שקרוב לשני עשורים צבר קופת שרצים שספק אם פקיד במנהל החילוני היה מגיע למחציתה. אבל אתמקד באיש אחד שקיבל בטקס האחרון "כושר לרב עיר" ושלאחר שאציג אותו אתבע שיבדקו בדיוק כיצד קיבל הלה את תואריו, שלדעתי הם רחוקים מהמציאות סביבו, מ"כישוריו" והתנהגותו הבהמית והחייתית, ואף ממה שאני ורבנים רבים מכירים סביב "השכלתו התורתית".
      האיש הוא סגן ראש עיריית ראשל"צ  - מר אריה כהן, שהשבוע יחצ"ן את "זיכתו" בעיתונות המקומית ועכשיו יוכלו כל תושבי השפלה בכלל והעיר ראשון לציון בפרט ללעוג "איזה רבנים נבחרים אצל החרדים". מי שמכיר את האריה הזועם הזה מבין היטב מהו חילול שם שמים. לא מעט רבנים מכובדים בעיר היין  רצו לקבור את עצמם ביום ה"הכתרה" , ובמיוחד עם פרסום הכתבות על ה"מועמד לרב העיר".  האיש - לעבר חלוצה המרכזי של קבוצת הכדורגל מכבי שיכון המזרח ראשל"צ, הוא טיפוס אלים וכוחני שמראשית שנות האלפיים מכהן כחבר מועצת העיר בראשל"צ, ומשנת 2008 כסגן ראש העיר. מה כבר לא נקשר בשמו של הבריון הזה?! לפני מספר שנים הוא הפסיד בבית המשפט לחבר מועצת עיר אחר בשם משה יהושע על כך ששיקר והוציא דיבה על אותו משה יהושע ןהכלימו כ"גנב שעוד מעט ישב בכלא", בישיבות מועצת העיר הוא מתגלה כאדם אלים שלא פעם מקלל בפראות והספיק גם לקרוע ולנתק מיקרופונים בישיבת מועצת העיר רק משום שלא הסכימו לדעתו. גם פניות למשטרה כבר היו כנגדו ובראשן של בלן המקווה בעיר - אבי אדרי. פרוטוקול התלונה עם תמליל הקלטת השיחה ביניהם מגלה כי אריה כהן ניסה להיכנס ללא תשלום למקווה ומשסורב היכה את הבלן. התמליל חושף עוד את פיו המזוהם של ה"רב" ואת ניבולי הפה  שלו - שגם קל שקלים אינו מעיז לבטא, כולל האשמות חולניות נגד הבלן. לא לחינם קרא לו הבלן "חולה רוח". כהן- איש ש"ס, הצליח גם להבאיש את ריחו במפלגתו והוא הודח על ידם (ב-2010) מיו"ר וועדת המשנה לתכנון ולבנייה של עיריית ראשל"צ. לפני חברותו בעירית ראשל"צ הוא עבד תקופה קלה ב"חברת קדישא" בת"א ועף משם עקב בעיות שמהותן "מנהל ציבורי לא תקין". בהיותו ראש המועצה הדתית ביהוד הוא הסתבך שם עם התושבים הדתיים אך כשפנה לאלימות הראו חיש מהרה כי יהוד איננה ראשל"צ וכי שם מגרש האלימות איננו "מגרשו הביתי" שלו. לפני שברח משם הוא הספיק להכות מכות רצח את יו"ר המועצה הדתית של יהוד דהיום (זכי וגי'מה) בחתונה מרכזית של מפלגת ש"ס, זו המספקת את כל המופרעים שאח"כ מוכתרים ל"רבנים" על ידה וע"י עושי דבריה. עוד "הרקורד" הזה ארוך ולא אוכל להמשיך ו"לפאר" את מעללי האיש שדברי תורה והשקפה רחוקים ממנו, אך השאלה הנשאלת היא עפ"י מה ואייך מכתירים כל בריון לרב. רבני ראשל"צ - שהוכתרו עוד בדור הקודם, חוששים מהיום שהפרחח הזה יבחר ע"י ש"ס ומשת"פיה החילניים ל"רב העיר". מישהו צריך להרים את הכפפה שזרקתי ולבדוק מתי ואייך ועל מה נבחן אותו אריה כהן וכיצד זכה ב"כושר לרב עיר", אני בטוח שמי שיחקור בנושא יפתח כאן "תיבת פנדורה" שממנה יצאו עוד שרצים רבים. כאשר נזכרים ברב הספרדי  המנוח של ראשל"צ - הרב יוסף  עזרן (שמי כמוני יודע כמה הוא סלד נהאיש הזה , מהרגע שהלה נכנס לפוליטיקה העירונית), ומסתכלים על ה"רב" אריה כהן פשוט מקבלים בחילה וכאבי ראש. המנוח היה איש תורה, בוגר ישיבות , דרשן בחסד , דיין והתמצא בכל התחומים ואילו הפרחח הזה כל חייו עסק באלימות ובתככים , עם תלונות במשטרה ודעת ובינה היו ממנו והלאה.
        אך יתכן גם שישנו כאן "תרגיל  פוליטי". הרי כולנו יודעים שהרב שלמה עמר -  ה"רב הראשי", הוא בעצם ש"ס ומנגד הוא יכול להעניק תוארי "רב" או "כושר לרב עיר" לכל אשר יחליט. והנה אריה כהן הפך- מתחילת הקדנציה האחרונה, ל"בן הסורר" של ש"ס בראשל"צ ואילו שמואל ג'מיל (עוד טיפוס "תורתי" ו"אינטלקטואלי" מעניין...) , חבר מועצת העיר השני של ש"ס, הוא היום ה"פיבוריט" של אלי ישי. אריה כהן הוא איש של אריה דרעי ואת סגנות העיר קיבל מראש העיר דב צור ולא מש"ס. בש"ס היו שמחים לראות את כהן מחוץ לפוליטיקה ותפקיד של "רב העיר" יפתור להם את הבעיה. מותו של הרב עזרן הותיר את כיסא "רב העיר הספרדי" ריק. אם חס ושלום יבחר הבריון הזה בעתיד ל"רב העיר" אני לא פוסל אפשרות שרבניה האמיתיים של ראשל"צ לא יגיעו יותר לבניין המועצה הדתית בעיר.
       אריה כהן אינו היחיד שמוכתר ל"רב" ואף מקבל "כושר לרב עיר" אך תוכנו רחוק מברו ועוד היפכא מיסתברא. ישנם כמוהו עוד רבים ורעים שחלקם אינו יודע קרוא וכתוב, אחרים שוברים בקבוקים על ראשי מתנגדיהם בבית הכנסת ובשבת קודש, אחרים שנתפסים בעריות ועוד מיני פושעים מגוונים בעבירות ממון וכו'. כיצד מגיעים למצב כזה? ובכן, פשוט ולעניין. ה"כושרים" היום הם קשרים פוליטיים ותו לא ומן המערכת ה"ממלכתית" הכי קל לזכות בתואר כזה. שם לא לוקחים בחשבון את רמתו המוסרית של רב - שפי שנהוג בקהילות פרטיות (בעיקר בחו"ל) ובמיוחד כפי שנהגו בקהילות ישראל שלפני השואה המרה. גם השוחד משחק תפקיד ובעיקר העלמת העין של המערכת החילונית החפצה ב"רבני יס מן" ותו לא. אבל ישנה סיבה נוספת. ל"רבנים הראשיים" -  פקידים בכירים ות' לא, יש זכות חוקית להעניק "כושרים" לרבנות ול"רב עיר" ללא צורך להציג את המועמדים שלהם למבחן כמו שהאחרים עוברים. פרבילגיה זו מצמיחה שחיתות והיא החלה לתפוח מימי הרבנים לאו ובקשי דורון (העומד למשפט בעניין אנשי הקבע) והתרחבה בתקופת הרבנים עמר ומצגר. מנהל ממלכתי תקין היה צריך להפסיק פריבילגיה זו מיד עם העמדתו של הרב בקשי - דורון לדין על הענקת "תעודות הרב" לאנשי צבא הקבע (גרוע אף יותר מהרפורמים...). מנהל תקין היה צריך היה  למנוע מהרב מצגר מלהמשיך להעניק "תוארי רב" לאחר שנחשפו קלונותיו. אבל ממדינה שאפשר לקיים ישיבת ממשלה בכלא, ובנוכחות נשיאה אין כנראה מה לצפות בענייני "המנהל התקין".
  ולכן, לפני שהרב עמר מארגן הפגנות נגד ה"רבאיים" הרפורמים שיציץ ב"גינה" שלו ויווכח כי בעניין "דרך ארץ קדמה לתורה" הרי שלצערי הרב רמתם הירודה של של ה"רבנים" שנמצאים במערכת ה"רבנות הראשית" ירודה ממוסריותם של המרצים הרפורמים המתחזים כרבנים. ועל זה כבר נאמר "אלה ולאלה נשרפין בבית הדשן".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה