יום רביעי, 26 ביוני 2013

איש הקש

 בס"ד
          איש הקש / הרב אליהו קאופמן
       אין שום פלא שהדיין ציון בוארון הגיש את מועמדתו ל"רב הספרדי הראשי" עם היוודע סיכולו של "חוק עמר". דהיינו, כאשר לרב עמר לא היה יותר סיכוי  תחוקתי להתמודד שוב הוא החליט להריץ את חברו הטוב מזה עשרות שנים (מי שגם כותב לרב עמר את פסקי הדין הרבניים שלו). לא במקרה "פתאום" זכה הרב בוארון האנונימי לכל כך יוקרה וסיכויים בהתמודדות על התפקיד הכל כך פוליטי מול רבנים-עסקנים משופשפים פי כמה ממנו כמו בני הגר"ע יוסף (שבסוף "משלוש יצא אחד"...), הרב יהודה דרעי מב"ש והרב שמואל אליהו מצפת. הרב בוארון הוא אדם חולני ומבוגר שנראה שאם יקרה ה"נס הפוליטי" והוא יבחר הרי שמיד אח"כ הוא גם יתפטר. ו"פה קבור הכלב" – במו ששרה להקת "כוורת". אחד מעסקניו של הרב עמר – שלא מכבר היה שלישו של שר בכיר מש"ס שבנתיים השר שלו הפך לח"כ, הוא האיש שעושה ימים ולילות – ב"מצוות" הרב עמר, כדי שבוארון האנונימי יבחר. העסקן הזה פלט השבוע כי לא במקרה הרב עמר בחר בבוארון משום ש"זהו אדם עניו, שגם אם יבחר הוא יתפטר אח"כ מיד , והרי זה מה שהרב עמר חפץ". ומדוע טוב לרב עמר שבוארון יתפטר לאחר שיבחר? בשלב זה טען העסקן המקורב כי עפ"י חוק הבחירות ל"רבנות הראשית לישראל" אמנם אסור לרב עמר להתמודד לקדנציה שנייה אך אם ה"רב הראשי הספרדי" יתפטר הרי שבבחירות החרום הללו - בתוך הקדנציה הזו, הרי שלא יהיה איסור על הרב עמר להתמודד שוב כי אין זו קדנציה משפטית רגילה.
     אבל ישנם עוד נתונים הקושרים את הרב עמר וגם את הרב דוד סתיו לדיין האנונימי והחולני ששמו ציון בוארון. הדיין בוארון הוא זה ששימש שנים רבות כרבו של הרב סתיו ואצלו למד האחרון לדיינות. כמו כן מסתבר שהרב בוארון נתן הסכמתו לספרו של  הרב
סתיו –"שעות פנאי", הספר שכל כך הרגיז את הגר"ע יוסף עד שהאחרון צווח "רשע" נגד הרב סתיו. מכאן שמסתבר שאם הרב עמר הוא הצלע השלישית בין השניים הרי שעמדותיו של הרב עמר אינן כל כך "חרדיות" כפי שמנסים לציירו אנשים המעוניינים שהרב עמר יעביר את הדברים הקלים והפושרים דווקא בזכות תדמיתו ה"חרדית", כדי שלא תהיה התנגדות למעלליו.
    לא לחינם המערכת הבוחרת – שרובה מעוניינת ברבנים פושרים, עלולה לבחור ב"אנונימי" הזה. המערכת הבוחרת עמדה מאחורי "חוק עמר- סתיו" כדי להמשיך את "גיורם" ההמוני של נוכרים באירופה –  ללא קשר לשמירת תורה ומצוות, והביאם כ"עתודה דמוגרפית" לארץ בימים שרעיון ה"מדינה הפלשתינאית" יקרוס ואלט שחפצים לספח את הגדה המערבית או את "שטח c" מתחייבים על "זכויות שוות" לערבים שם ולכן הללו גם זקוקים ל"כוח דמוגראפי יהודי", ורצוי שלא יהיה דתי או חרדי אלא "ישמור על ציויונה הציוני של המדינה". הרב עמר - כ"רב חרדי" הוכיח את נאמנותו לקו הזה, ועוד לאחר שפרשה פלילית שהתקשרה לשמו נסגרה. מנגד, הרב סתיו הוא ה"רב הציוני" שכולם רוצים בו, שה"יהדות" שלו כפופה ל"צרכים הלאומיים" ולא להיפך, ולכן צמד כזה נתמך עד הסוף ל"דיל" שנפל בגלל ש"ס. עכשיו – כשה"דיל" נפל, זקוקה המערכת השלטת לתחליף לרב עמר וממה שציינתי קודם לכן אפשר להבין מדוע הרב בוארון הוא התואם הפוליטי של הרב סתיו, עפ"י המידות של הרב עמר.
     סיפור פסיקה של הדיין בוארון – שאירע לא מכבר , יחדד את ההבנה מדוע בימים טרופים אלה יהפוך הדיין הזה ל"מצרך המבוקש" ביותר לתפקיד ה"רב הראשי". המקרה התפרסם בשעתו בעיתון "יום ליום" והמשיך הלאה – לתקשורת האינטרנטית החרדית. לרב בוארון הובא מקרה של אישה שעזבה את בעלה היהודי בארץ ויצאה ללא גט לחו"ל ושם נישאה אזרחית לנוכרי ונולד לה  תינוק ממנו. הרב בוארון עצמו טען כי "לכאורה  הצאצא ממזר" אך אח"כ הוסיף כיצד התיר את התינוק. הדיין בוארון גילה כי אחד מעדי הקידושין היה עו"ד ובטענה כי "עו"ד עסוק בדיני עכו"ם, ולכן הוא פסול לעדות", הרי שהוא קבע כי הנישואין של האישה ליהודי בישראל לא היו תקפים ומכאן שצאצאה מהנוכרי איננו ממזר. בריאיון ל"יום ליום" טען הדיין בוארון כי הגר"ע יוסף אישר לו לפסול עו"ד כ"עד קידושין" אם הלה מופיע בבתי המשפט בישראל.
     אין ספק שב"פסיקה" הזו צריך יותר לחפש אם לא היה לחץ על הדיין בוארון מצד האישה או משפחתה משום שכל ה"פסיקה" הזו  היאיותר מ"תמוהה". ראשית, אין בכלל עניין שילד מנוכרי נחשב  -  במקרה  שאין גיטין מהבעל היהודי, כממזר. שנית, בעניין כה עדין כ"ממזרות" בודאי שאי אפשר לבטל קידושין על סמך כך שה"עד היה עו"ד מבתי המשפט". אם כך הרי שאלפי קידושין בדורנו - בארץ ובחו"ל, דינם ביטול ובעקיפין הדבר עלול להביא לממזרים בסיטונאות. שלישית, הניסיון לטעון כי הגר"ע יוסף מחמיר נגד מי שהולך לבתי משפט - אם לא מיצה את הדין ב"דין תורה", הריהו לא נכון והיו כבר נוכחים במעמדים בהם התיר  הגר"ע יוסף לאנשי ש"ס לגשת לערכאות משפטיות בנוגע לאפליית ספרדים גם כאשר הללו דילגו על מעמד "דין התורה". רביעית, לפי גישה זו יהיו גם כאלה שיסיקו שדייני בתי הדין הרבניים פסולים לעדות ולחיתון משום שבישראל הם כפןפים לחוק המדינה ובג"ץ לא פעם מתערב ומבטל את פסיקתם.
     בכל אופן, צפו כי יום לפני סגירת הרשימות יופיע מועמד ספרדי בכיר וירשום את שמו כמועמד ל"רב הראשי הספרדי", הועמד  הזה עלול לטרוף את הקלפים לכולם. לעומת זאת הגרי"ד גרוסמן ממגדל העמק הסיר אצת מועמדותו לא מעט  משום מה שמתרחש כיום סביב הרב מצגר, בחשש שמישהו עלול לחשוף גם לו אי אלו "אי סדרים כספיים".
   
  
  

     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה