יום רביעי, 19 ביוני 2013

?מדינת כל אזרחיה או אפרטהייד

בס"ד
   מדינת כל אזרחיה או אפרטהייד? / הרב אליהו קאופמן
     אני מעריך כי דבריהם של דני דנון מ"הליכוד- בתינו" ושל נפתלי בנט - האיש הכל יכול של ה"בית היהודי", הם בעצם האמת הפוליטית והמדינית של ממשלת נתניהו השלישית. השניים - בתוספת עוד שלושים ושמונה ח"כים מהימין אמרו השבוע באופן ברור כי לדידם לא תקום עוד מדינה פלשתינאית בשטח שבין הים התיכון לירדן ובין הר הלבנון ל"ים האדום". שליש מהח"כים אמרו זאת באופן גלוי וברור ובראשם יו"ר מפלגה מרכזית כה"בית היהודי" ולצידו סגן שר הביטחון, שעוד ידרוך "כוכבו" בעתיד בשמי ה"ליכוד- בתנו". מי שמאמין להכחשות של ראש הממשלה ושליחיו טועה ומוטעה. קשה לי להאמין שבנט היה מסתכן בפרישה מהקואליציה אם דבריו היו כל עך פרובלמטים בעיני נתניהו ואני בספק אם דנון היה מסכן את עתידו בליכוד- בתינו אם דבריו היו בהיפוך למה שרוה"מ והנהגת הליכוד חושבים.
    הדברים של השניים - ותמיכת 38 חבריהם בם, נאמרו בהחלט על דעת הקואליציה והם בבירור דעתם של כל חברי הליכוד – בתינו, ה"בית היהודי" ואף של חלק מאנשי "יש עתיד" (כולל מנהיגם יאיר לפיד...), חלק מח"כי ה"תנועה", שני ח"כי קדימה ועם מטרייה אוירית מבחוץ של רוב ח"כי ש"ס ו"יהדות התורה" (למקרה ש"גוש השלום" שעוד יוותר ב"יש עתיד" וב"תנועה" ינסה להתקומם וליצור "משבר קואליציוני"). אין ספק שנתניהו וממשלתו שלחו ל"קו הקדמי" את ה"ימנים המקצועיים" כדי לבדוק את השטח  לגבי סיום רעיון "שתי המדינות", או אולי כדי לזרז את הצד הפלשתינאי להסכים לתנאים מגבילים ביותר מבחינתם. בכל אופן, הייתי מציע לגב' ציפי ליבני להפסיק "לאיים" בכל פעם ששליח אחר מטעם נתניהו אומר את האמת של נתניהו – נגד שתי מדינות, משום שכשמאיימים בהתפטרות כולם יודעים שלא תהיה התפטרות. מסתמא שכמו שליבני תיוותר באותה ממשלה שלעולם לא תסכים למדינה פלשתינאית עצמאית  הרי שכך בטח גם יעשו גם יאיר לפיד, עמיר פרץ , עופר שלח , יורם פרי, רות קלדרון , יעל גרמן ואפילו עמרם מצנע. הם יודעים שביום שהם יסרבו לימין הקיצוני הרי שהימין יחליף אותם במאיר פרוש, באליעזר מוזס, בניסים זאב ובחבורתם.
    מה שכנראה הפשיר לימין ולשובליו ה"ליברלים" את ההחלטה להוציא את "חתול" ההתנגדות שלהם לעצמאות הפלשתינית מ"שק" השקרים שלהם היא הקדנציה השנייה של הנשיא האמריקאי ברק אובמה , שבה הפך רכרוכי כלפי גישת הימין הקיצוני בישראל, אולי בעזרת הנוצרים המיסיונרים בארה"ב שהם ידידי מדיניות זו , ואשר דני דנון הוא "שליח המצווה" שלהם בישראל.
      אבל בנט ודנון - שהם ישרים יותר בנושא מנתניהו ושות', צריכים לומר לנו את האמת: כיצד תיראה "המדינה האחת" שהם מודיעים לנו עלייה. האם היא תמשיך להיות תערובת של מיליוני אזרחים פלשתינאים החיים על חלק מאדמת הארץ ללא זכויות אזרח ממש ובאותו זמן על חיים על אותו חיים אזור מאות אלפי יהודים וסלאבים עם זכויות אזרח מלאות? האם הכוונה היא להרבות בעוד התנחלויות מעבר ל"קו הירוק" עד שהפלשתינאים יהפכו למיעוט, ואז מה יהיה דינם האזרחי והחוקתי של אותם פלשתינאים והאם רק אז הם יזכו לזכויות אזרח או לא? האם מסע ה"גיורים" של "דייני הרבנות הראשית" קשור לכל התהליך הזה , בניסיון להביא "יהודים חדשים מה"תנור" ישר לגדה המערבית? האם לא לשם כך –  להרבות ב"גרי חלומות", רצו בכירים בשלטון הישראלי  להמשיך את כהונתו של הרב עמר ואילו אחרים  דווקא  מעוניינים רק ב"רב ציוני" בכלל וברב דוד סתיו בפרט? ומה יהיה דינה של "מכלאת עזה"?

     השאלה היסודית היא האם ישראל הולכת לקראת "מדינת כל אזרחיה" או לכיוון חידוש ה"אפרטהייד" בעולם? מאחר והימין הוא בשלטון הרי שהאפשרות השנייה נראית לי יותר סבירה. בכתבי הקודש שלנו נאמר שמי קונה לעצמו עבד הרי שהוא קונה לעצמו אדון. את זה הציונות – ובמיוחד האגף הימני שלה, לא מוכנה להבין מאז שנת 1967.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה