יום ראשון, 30 ביוני 2013

יהודית" ו"דמוקראטית" כהלכה"

בס"ד
  "יהודית" ו"דמוקראטית" כהלכה / הרב אליהו קאופמן
       ההצעה החדשה של הימין – להגדיר את מדינת ישראל יותר כ"יהודית" מאשר כ"דמוקראטית", מבוססת על ההנחה שלמרות ש"יש עתיד" וה"תנועה" יתנגדו הרי שבמקומם יצביעו המפלגות החרדיות מהאופוזיציה. הימין יודע היטב שלא על החוק ה"פחות דמוקראטי" הזה תיפול הקואליציה , שהרי "יש עתיד" ואפילו ה"תנועה" רחוקות מלהיות ה"סמן הדמוקרטי" של זכויות המיעוטים ובכלל זאת גב' ציפי ליבני, מהאגף השמאלי של הרויזיוניזם.
      אבל השלב הבא של החוק , כאמור, מתבסס על קולות החרדים. לליכוד – בתנו הלאומני ואפילו ל"בית היהודי" הלומני-דתי, החוק הזה מתאים להווייתם ההשקפתית אבל האם החוק החדש תואם את ההשקפה התורתית של ההלכה הפסוקה והסדורה? מעבר לכך שישנה כאן בעיה של "לחץ הגר" (ה"גר תושב") וההתגרות באומות הרי שיש כאן גם מתן לגיטימציה להשקפה הלאומית – חילונית שעל פיה ניתן להסכים למונח "מדינה יהודית" ללא חיוב של תורה ומצוות ובהנהגת פוקרים ומחללי שבת. נכון אמנם שעד היום "יהדות התורה" וש"ס עשו בכיוון הזה יותר מצעד אך ככל ששתי המפלגות הללו מסכימות באצבעותיהן למושגים החילוניים והנוכרים של ההגדרה "יהודית" הרי שהם יותר ויותר בועטים במורשת האבות והרבות שהיתוו ה"חפץ חיים", ה"בן איש חי" והרבי מבריסק. גם על המילה "דמוקראטית" היו צריכים ח"כי שתי המפלגות הללו לחשוב פעמיים לפני שהם מצביעים, משום שלהסכים למשטר כזה אצל נוכרים זה לא בדיוק אותו דבר כמו לתת לגיטימציה ליהודים להחליף אמונת אבות וחוקי תורה מוחלטים במשטר נוכרי ולהתאימו לעם ישראל.
    אילו היה מובטח לשתי המפלגות ה"חרדיות" כי עם העברת החוק הזה הן תחלפנה את "יש עתיד" ואת ה"תנועה" בקואליציה -  או לפחות הם יצטרפו אליה, הייתי לפחות מבין את האופורטוניזם שבגישה וברצון לבטל את מסורת האבות , אבל כשגם שזה לא מובטח אלא ברור שהן תמשכנה להיוותר באופוזיציה, הרי שהלעג לשתי המפלגות הללו הוא רב. לאן נעלמו תרועות הנקמה של גפני, אטיאס והאחרים כאשר הבטיחו להצטרף לשמאל ולערבים? מסתבר שמה שהיה "פני הדור כפני הכלב" נותר במתכונתו הזו בקרב המפלגות הפסדו חרדיות. העסקנים הקטנים הללו מפחדים לעמוד על ההשקפה החרדית ו/או לנקום בימין הבוגדני שמא אותו ימין לא יסית את הרחוב הלאומני בהם ואז עלולות "יהדות התורה" וש"ס להצטייר כ"בוגדות" ב"לאומיות" הציונית ואולי גם להפסיד בדרך קולות בוחרים בקדנציה הבאה. בדרך של פחדנות וויתור על בסיס ההשקפה לא מרויחים קולות, דווקא בדרך הזו מפסידים שוב את כל הקופה, תרתי משמע.

     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה