יום רביעי, 26 ביוני 2013

עם העיניים למרכז

בס"ד
      עם העיניים למרכז / הרב אליהו קאופמן
      לפני כמעט שנה- בחודש התשובה תשע"ב, פרצה באירופה סערה סביב מאמרו של הרב פינחס גולדשמיט, רבה של העיר מוסקבה בירת רוסיה והיו"ר הפעיל של "ועידת רבני אירופה". הרב גולדשמיט פרסם מאמר באחד האתרים של ה"אינטרנט החרדי" (ואני בכלל חשבתי ש"אתרים חרדיים" באינטרנט נאסרו ע"י "גדולי ישראל"...) כנגד הרב יונה מצגר בטענה כי האחרון נוקט בעמדות תמוהות ומודרניות מדי גם כאשר הציבור היהודי החילוני עצמו נוקט בעמדות דתיות יותר. הדוגמא של הרב גולדשמיט להתערבותו ה"מודרנית" של מצגר היתה בנושא הויכוח על קיומה של הברית מילה היהודית ללא שינוי- עמדה שיהודי גרמניה וראשי קהילת ברלין (שרוב רובם אינם שומרי שבת בכלל) דבקו בה, נגד גורמים פוליטיים ומשפטיים בגרמניה. והנה הגיע מצגר לברלין ודיבר על כך ש"ברית מילה יכולה להיות גם  בפיקוח רפואי". לאחר שהרב גולדשמיט כתב את ביקורתו על דברי מצגר פתאום יצאו מספר רבנים באירופה נגדו וטענו כי פגע "בכבודו של הרב מצגר". היתה זו מודעה מאורגנת היטב של ארגון הרבנים החדש שהוקם באירופה - "מרכז רבני אירופה", ואשר הוא הארגון שהזמין את מצגר לברלין בחסות נציג חב"ד שם, שדווקא נודע כגדול הלוחמים בגרמניה נגד השינוי בברית המילה.
     בימים אלה - כש"תיבת הפנדורה" של יונה מצגר נפתחה ברעש מחריש אוזניים, יש לשים לב למונח "מרכז רבני אירופה" ולקשר ה"מיוחד" שלו ליונה מצגר. כבר באביב 2009 ערכו כתבי "מעריב" - ליפסקינד וגאון, שתי כתבות תחקיר רצופות על מעללי מצגר והמראותיו לאירופה ומתוך התחקירים הללו עלה "משולש" מעניין שמצגר נעזר בו והוא נעזר במצגר בכל הקשור ליח"צנותו של מצגר ומנגד למימון ה"נופשים" שלו: חב"ד- "מרכז רבני אירופה"- הנגיד  הידוע לייב לבאייב, שיש אומרים שמדובר ב"היינו אך" פוליטי שחב"ד במרכזו.. אבל מי שיחפור היטב ימצא כי הכוח הארגוני המתקשר והמגבה את מצגר באירופה - ומצגר מגבה את פעולותיו, הוא "מרכז רבני אירופה".
       באמצע העשור הראשון של שנות האלפיים הוקם "מרכז" זה כאלטרנטיבה ל"ועידת רבני אירופה", שעד אז היתה המנהיגות של רבני אירופה הרשמיים. אנשי ה"מרכז" טענו כי הרבנים הדתיים והחרדים של אירופה אינם מיוצגים ב"ועידה" ומשום כך נושאי הדת מוזנחים באירופה לצד התפשרותם של ה"רבנים הרשמיים" עם ההלכה. מובן שהעניין תפס חזק רבנים חרדים לא מעטים והם מיד הצטרפו לארגון החדש. בראש כל אותם רבנים עמד הרב אלחנן הלפרין מבריטניה –  נשיא התאחדות החרדים בבריטניה, "כדתיא", ועימו הגיעו לאיחוד רבנים חרדים מרכזיים באירופה כהרב פדווא וקליין מהולנד, הרבנים פרנקפורטר ושמרל'ה מצרפת, הרב שלזינגר-יפה משוויץ , הרב אליעזר שנייבעלג מבריטניה ועד רבים אחרים ולצידם עסקנים חרדים נמרצים. מן העבר השני הופיעו כל שלוחי ורבני חב"ד באירופה - שאח"כ הסתבר שהם יזמו את הארגון כדי לקדם את שלוחי חב"ד , ולהפכם ל"רבני מדינות אירופה" עפ"י הדגם של מדינות חבר העמים, שבו החלו עם נפילתה של בריה"מ לשעבר. ואמנם לאחר זמן קצר חשו הרבנים החרדים – שלא נמנו על חב"ד , כי ההנהגה במרכז היא אבסולוטית ונמצאת בידי אנשי חב"ד כמנכ"ל מנחם מרגולין , סגנו אריה גולדברג , הדובר גולד (שבתיים הספיק לשמש דובר משרדו של אריאל אטיאס מש"ס...) ורבנים שגם הם זוהו ישירות עם חב"ד כמו משפחות גרליץ וחזן ממילנו ואחרים. כאשר העסקנים והרבנים החרדים הבינו שהם משמשים רק "תפאורה" הם עזבו בהמוניהם את ה"מרכז" והותירו שם רק מספר זעום של רבנים שאינם מזוהים עם חב"ד (רבנים חשובים אומנם) שמוכנים לקבל את כל תכתיבי חב"ד וחיים תחת תקציבי חב"ד. כך פרשו בסיטונאות הרבנים הלפרין ושנייבעלג מבריטניה, הרבנים שמרלה ופרנקפוטר מצרפת, הרבנים קליין ופדווא מהולנד, הרב שלזינגר-יפה משוויץ וחבריהם. בנתיים החלו אפילו רבנים ועסקנים מתוך חב"ד לטעון כי ה"מרכז" משמש מוקד כוח לכמה עסקנים בלבד ואפילו את ההשקפה החב"דית הוא אינו משרת. בראש הנושרים החב"דים עמד אבי רוזן, גיסו של המנכ"ל מרגולין. ואילו העסקן החב"די החשוב ביותר באירופה - הרב הרשל גליק מבריטניה, קבע את "ביתו הארגוני" דווקא ב"ועידת רבני אירופה".
     ה"מרכז" כאמור ריכז את פעילותו למען בתי חב"ד באירופה ולא פעם ולא פעמיים הציגו את  הנציגים חב"דים השוליים – בפני נציגי ה"איחוד האירופאי" או בפני קרנות כספיות, כ"רבני מדינות", דבר שלא היה ולא נברא. פרשה אחרת שבה מעד ה"מרכז" התרחשה לפני מספר שנים מועטות. ברומניה התגלה סחר בעצמות יהודים (מבית עלמין בצפון המדינה בו קבורים יהודים בקבר אחים מהשואה) למטרות אקדמאיות. ללא שום בדיקה - ומתוך תאוות פרסום, יצא ה"מרכז" בהאשמות שווא נגד ממשלת רומניה. האשמות אלה  נבעו מהתבססות בלתי אחראית על הקלטתה של אשת שומר בית העלמין ע"י שני סטודנטים ישראלים מהעיר הרומנית הפונית יאסי. ואמנם לאחר הרעש וההמולה היו צריכים הללו לחזור בהם ולהתנצל לאחר שמשרד החוץ הישראלי דרש זאת מהם ומח"כ אילן גילאון ממר"צ, שנפל לפח שלהם. עד מהרה הסתבר כי באמת נערך סחר בעצמות יהודים אך גם עפ"י ההקלטה של הסטודנטים שה"מרכז" שלח להקליט  הרי שלא הרומנים היו הסוחרים אלא ...יו"ר הקהילה היהודית ביאסי! כשארגונים יהודים ביקשו מה"מרכז" לחשוף את האמת  ה."מאכז"  נרתע  ואנשיו טענו כי "זה יפגע באינטרסים של שליח חב"ד ברומניה, שהפדרציה היהודית מפעילה אותו".
      גם המודעה –  שהרבנים הלא חב"דים מה"מרכז" הוחתמו למען מצגר ונגד הרב גולדשמיט, נכפתה עליהם בנימוק כי "חב"ד מסתייעת ברב מצגר רבות מול ארגוני רבנים אחרים ולכן יש לשמור כל כבודו ללא קשר לעובדות". אחד מהרבנים שחתמו היה גם זה ששנה קודם לכן ציין בשיחות סגורות כי "יונה מצגר הוא חילול ה'".
    "מרכז רבני אירופה" –  שנוסד לאחר בחירתו של מצגר ל"רב הראשי", הוא בעצם ה"רכבת האוירית" שלו לאירופה , לחבר העמים ואף ליבשת אמריקה. מנגד מצגר משמש כוח לגיטימציה "ישראלית -ממלכתית" לכל אותם המאוגדים ב"מרכז" באירופה (שליחי חב"ד כמובן...) להיותם הנציגים ה"אמיתיים" של הדת היהודית בארצותיהם  כנגד קהילות  ואף רבני מדינות אחרים. יחסי הגומלין בין מצגר ל"מרכז" עוברים גם דרך קרנות לא מעות. אין ספק שה"טיולים" הללו אינם בחינם כמו גם התמיכה של מצגר דווקא באלה ששייכים ל"מרכז רבני אירופה" ולא באחרים. אם החוקרים בפרשיות מצגר יעלעלו בשמות הכתובים כאן ואח"כ יחקרו בעניין כמו שצריך אני מאמין שהתנובה תגדל.

     להבדיל מ"ועידת רבני אירופה" - שכל פעילותה מתרכזת באירופה בלבד, הרי של"מרכז" יש משרד בירושלים ממנו פועלים אנשיה  ובראשם פקיד בשם אבא טורצקי (שהוא איננו חסיד חב"ד). לפני מספר שנים נפגשתי עם האיש והעליתי לפניו תלונה על ח"כ חרדי (שבנתיים כבר איננו ח"כ) שקיבל סכום כסף של קרוב לחצי מיליון דולר עבור שיפוץ קברים במדינה מזרח אירופאית אך לאחר זמן קצר נעלם הכסף בטוענה כי "שולמו ממנו משכורות". מר טורצקי סגר את דלת חדקו ואח"כ התיישב בשולחנו ולחש לי כי "מה אתה רוצה מהח"כ הזה, הוא הגיע לכסף לפנייך אז הוא עשה בו מה שרצה. בפעם הבאה תגיע אתה ראשון לכסף ותעשה בו מה שאתה רוצה, אני אדאג שהח"כ הזה אז לא יפריע לך". מיד לאחר השיחה עימו הרמתי טלפון לרב שלזינגר – יפה משוויץ והאחרון נזף בו קשות. כיום הרב שלזינגר- יפה איננו עוד ב"מרכז" אבל טורצקי "מוברג" בו היטב ולאחר כל סיוע שהוא מגיש לקהילה זו או אחרת הוא גובה ממנה "מכתב תודה" עבורו ואותו הוא מקריא אח"כ ומוסיף בע"פ כי "הם שלחו לי את המכתב מבלי שאבקשם לעשות זאת". עם אנשים כאלה ועם התפוצצות פרשיות מצגר כדאי ש"מבקריו" של מצגר ישירו מבט גם ל"מרכז".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה