יום שני, 30 בינואר 2012

אוניברסיטת בר מינן


בס"ד
                אוניברסיטת בר מינן / הרב אליהו קאופמן
        פרשת יאיר לפיד ולימודי ה"דוקטורט" שלו היא רק "קצה הקרחון" מהצביעות האקדמאית בישראל  בכלל ובאוניברסיטת "בר אילן" בפרט. בצמוד ל"פרוטקציה" שנעשתה ללפיד באוניברסיטת "בר אילן" מסתבר שנחשפו עוד כעשרים "פרוטקציונרים" כמותו, ש"זכו" לקפוץ ל"תארים מתקדמים" בלי שום  בסיס של תואר מקדים - שהוא תנאי להמשך לב"א ודוקטורט. התירוץ ה"אקדמי" של האוניברסיטה היה "קבלה עפ"י כישורים". תירוץ נבזה שהוא כיריקה בפרצוף לאינטיליגנציה המינימאלית של כל אזרח. והרי עד היום שטפו לנו את המוח שה"כישורים" מתבטאים בתעודת בגרות, מעבר בחינות פסיכומטריות וכמובן תואר אקדמאי ראשון  כבסיס ל"תארים מתקדמים" שלאחריו. אז מה  קרה  בנתיים - שמא התגלו אנשים מחוננים (כלפיד ינוקא למשל...) שה"כישורים הטבעיים" שלהם כל כך גבוהים שהם פטורים מבחינות ומתארים ראשונים? ועוד שאלה לאוניברסיטה ה"מחוננת" הזו: האם יש לה - לאוניברסיטה הזו, "רוח הקודש" לגלות את בעלי ה"כישורים" שאינם זקוקים למבחני  "כישורים"?  אני דווקא הייתי בודק אם האוניברסיטה  הזו לא בלבלה  בתגובתה בין המילה "כישורים" למילה "קשרים"...
       אבל , במחשבה שנייה הרי שיצא המרצע מן השק. כבוגר שני תארים אקדמאיים במדעי הרוח והגשם אני חייב להעיד כי באמת לא צריך לעורר בהלה כזו על כך שמבזים את מקצועות הקשקשת , הדברת והפילסוף. גם כותבי ה"דוקטורטים" במדעי הרוח ו/או החברה אינם מחויבים "אקדמית" לכתוב אמת אלא "תיזה חדשה" שאיננה חייבת להיות אמת ממש  אלא "מקורית" בלבד. אבל מה שקורה אח"כ הוא שסטודנטים חדשים אינם יודעים את האמת על המאמרים הנקראים על ידם ומקבלים אותם כ"תורה מסיני". גם אלה המתייחסים ל"דוקטורים" של "מדעי הרוח" כאל "חוקרים אמפירים"  לכל דבר , אינם יודעים את האמת על מושאי הערצתם. לומר לכם את האמת, כדי ללמוד את כל אותם מקצועות לא דרוש כישרון כל כך גדול ואינטיליגנציה גבוהה במיוחד , ואפילו אחד כמו לפיד - עם ילדות קשה , ללא בגרות, ועם  ידע בסיסי ואובססיבי  במשחקי מחשב,  ועם "ויטמין פי" של אבא בעיתונות, יכול לקלוט משהו מהמקצועות האלה.
     להבדיל מרפואה , הנדסה, חשבונאות, משפטים , מתמטיקה, פיסיקה וכימיה הרי שמדעי הרוח והגשם אינם מצריכים מוח חריף, זיכרון מיוחד, הבנה ותפיסה מהירה אלא סתם שינון והרבה דמיון ותיאורטיות של "אשר בדו מליבם".
      אבל אם באמת אותם מקצועות אינם מחייבים עמל ובחינות מיוחדות, אזי, זכותו של כל מועמד אליהם לזכות ב"פרוטקציות" וב"פרבילגיות"  שיאיר לפיד ודומיו זכו להן ולא להיכנע ליחס מועדף לאחרים  ללא סיבה. יש בהחלט לבדוק את מה שאירע בפרשת ה"כישורים"  ה"פנומנלים" של לפיד ודומיו שקפצו מעלה , מעלה באוניברסיטת "בר אילן" אך יש גם  להניח בכובד ראש שלפיד ועשרים ה"מוכשרים" הללו אינם תופעה חולפת באוניברסיטה זו,  אלא ששנים רבות היתה שם מדיניות דומה של "רוח קודש" שחשפה "כישורים פרוטקציונרים" דומים, וחשוב גם לברר האם  "מחלה" זו לא דבקה גם במוסדות אקדמאיים אחרים. לי למשל נודע שאוניברסיטה זו ("בר אילו") החלה  לא מכבר לקיים "לימודי תואר ראשון" לכאלה שלא קיבלו תעודת בגרות ולא עברו "מכינה קדם-אקדמית". לא שאני מחשיב כל כך את ה"קריטריונים הנעלים" הללו אבל לא יתכן שצבורים מסוימים "ירקו דם" כדי להתקבל ל"מגדל השן" שממול לשכונת רמת עמידר ואילו צבורים אחרים יתקבלו לשם אוטומטית עפ"י כישורים" שמקורם ב"רוח הקודש". מישהו צריך לתת דין וחשבון על ההפקרות והאפליה הזו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה