יום חמישי, 5 ביוני 2014

"כחגבים היינו בעינינו"

בס"ד
    "כחגבים היינו בעינינו" / הרב אליהו קאופמן
    השבוע שוב פרצה סערת גזענות במוסד חרדי –  והפעם בעיר אלעד, בעניין אפליית בנות ליוצאי עדות המזרח. תקצר היריעה מלתאר ולסקור שוב את האפליה הכואבת הזו ואת סיבותיה אבל משהו מסביבה של הפרשה יעיד על אחד השורשים העמוקים לאפליה הזו, ומדוע היא עדיין עמוקה דווקא בסקטור החרדי למרות קיומה של ש"ס ושל מערכת ספרדית – חרדית רחבה. שמו של המוסד המפלה הוא "וולזניק" ומסתבר שסיבת הקמתו היא הרועץ והמפתח לגזענות ולהמשכיותה בחברה החרדית. תוך כדי העלאת הטענות נגד הגזענות טענו מספר הורים שבנותיהם נדחו כי "המוסד הוקם לבנות ספרדיות שלא התקבלו למוסדות אשכנזים אחרים, כדי שתשכנה ללמוד בחינוך אשכנזי". דהיינו, הספרדים החרדים עצמם מודים כי ה"חינוך האשכנזי" הוא החינוך העליון! זו לא רק התרפסות ותדמית נמוכה אלא פשוט מוטציה של פגיעה באינטיליגציה העצמית. מנהגים והנהגות הם אומנם שונים בקרב אשכנזים וספרדים אך בבחינת "אלה ואלה דברי אלוקים חיים". אבל החינוך התורתי – שניתן לנו בהר סיני, הוא אותו חינוך בדיוק ואין עניין של שוני הלכתי ובטח לא דרוג של טוב לעומת רע. זוהי גזענות עצמית שיש לעוקרה מהשורש אם אותם הורים באמת רוצים להפסיק את האפליה נגדם ונגד בני ביתם. אם באמת הטענה הזו נכונה, חס ושלום –  שה"חינוך האשכנזי" טוב יותר, אז אלה הטוענים כך פשוט גוזרים על עצמם אפליה לעולמי עולמים שבה רב אשכנזי הוא רם מרב ספרדי ומורה ספרדייה נחותה ממורה אשכנזייה. האומנם הרמב"ם, הרי"ף, האלשייך, ה"בן איש חי" , ה"בית יוסף" ושאר גדולי ישראל מעדות המזרח נפלו מעמיתיהם מארצות אשכנז?! בודאי ששקר הדבר ולכן אותם הורים מזרחיים שכל כך רוצים "מחנכות אשכנזיות" –   גם במחיר מוסד שבו רק בנותיהם תלמדנה, הרי שהם עצמם מנציחים את אפלייתם עד בוא גואל צדק.
    רק לפני כשבוע שמעתי יהודי מזרחי –  חרדי מהלל את הכשרו של הרב שלמה מחפוד מבני ברק, וכראיה ניצחת לדבריו הוא טען כי "גם האשכנזים קונים אותו". בקיצור, המודל של האדון האשכנזי החרדי הוא מודל החיקוי של הספרדי החרדי תוך הסכמה שיש להשתחוות לפני כל אשכנזי חרדי מדרגת בינוי ומטה. ואם כך הם הדברים, אז מדוע שהאשכנזים החרדים לא ימשיכו להתעלל באלה שאוהבים לגמד את עצמם?
      לא מקרה הוא שיותר ויותר ספרדים מחליפים את שמותיהם לאשכנזים וכולם עושים זאת בסקטור החרדי. לאחר קליטת עולי המזרח –  בקום המדינה , והפיכתם לחילוניים בכפייה, הרי שלא מעט מזרחיים חילוניים ומסורתיים נהגו אף הם להשפיל ראשם לפני יוצאי אירופה ואמריקה אבל מאז ועד היום עברו הרבה מים בירקון ובקישון ולמרות שאומנם לא מעט מזרחיים חילוניים  "התמערבו" הרי בודאי שגאוותם עלתה ורגשי הנחיתות שלהם מאחיהם האירופאים עברו מהם והלאה. אבל ביהדות החרדית כאילו הזמן עומד מלכת והספרדים עצמם נותנים יד להשפלתם תוך בקשתם להיות סמוכים על השולחן האשכנזי הלבן.
      בכל פעם שאני כותב על כך הרי שהאצבע המאשימה שלי היא לש"ס וגם לכאלה שמרדו בה , כמו למשל הרב אמנון יצחק. ש"ס מעולם לא השכילו להקים מערכת חינוך ספרדית ברמה נאותה – למרות הפונטנציאל הגבוה שיש לספרדים. בש"ס היו עסוקים בהעלמת הכספים שהיו מיועדים לכך וראשי המפלגה שלחו את צאצאיהם לחינוך החרדי –  אשכנזי כשהם מכשילים כל מוסד ספרדי טוב שעוד היה יכול להצליח עצמאית. אבל לא רק בכך תמו חטאי ההשתחוות לבעל האשכנזי. רבנים ועסקנים ספרדים מש"ס דאגו להשתחוות לפני רב אשכנזי גדול זה אט אחר עוד קודם שניגשו לגר"ע יוסף. כך למשל אץ –  רץ הרב יהודה דרעי מב"ש (אחיו של יו"ר ש"ס...) לקבל ברכה וייעוץ מהגר"ח קנייאבסקי מבני ברק בימים שעוד חלם להתמודד על ה"רב הראשי הספרדי", ואח"כ הוא קיווה להכריז  כי "האשכנזים תומכים בי". גם הרב אמנון יצחק –  במלחמתו על ההגמוניה הספרדית נגד ש"ס, הביא את הגראי"ל שטיינמן כחותמת "מהדרין אשכנזית" לעצמו , ששווה יותר מהחותמת הספרדית של הגר"ע יוסף. בעבר נהג הרב אמנון יצחק להתפאר בכך שיש לו רב אשכנזי בשם יהודה שפירא. מעניין לאן נעלמו עבורו הרבנים ספרדים והתימנים, ובראשם הרב שמעון בעדני.

    כמי שניהל ושימש בתפקידים חברתיים ב"יחידה לגישור פערים" בחיפה ובתוכניות ל"פעילי ציבור" של הספרדים, ולימים כמי שלמד תורה בישיבה ספרדית בלונדון והכיר קהילות ספרדיות נעלות ובראשן קהילות יהודי חלב שבארה"ב ובמכסיקו, אני חייב לציין כי ליבי לא פעם דואב כאשר אני שומע את הגזענות החרדית האשכנזית שמגיעה עד לביזויים של גדולי ישראל הספרדים ולא פעם מפיות רבנים ואדמו"רים, אבל יותר מכל אני דואב את ההשפלה העצמית של אלה שמשנים מנהגי אבות ספרדים לאשכנזים ומתגאים בשם האשכנזי החדש שלהם בחושבם שזו "עלייה בסטאטוס", ובמיוחד כאשר הם משתווים לכל רב אשכנזי מהדרגה התחתונה. כל עוד האחרונים קיימים במיסכנותם הרי שהראשונים ימשיכו להשליך לרחוב בנות ספרדיות גם מהמוסדות האשכנזים ש"נועדו לספרדיות שתלמדנה מהצוות האשכנזי"...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה