יום שני, 18 בפברואר 2013

השמאל הצבאי


בס"ד
 השמאל הצבאי / הרב אליהו קאופמן
          כמו רבים אחרים גם אני קראתי את מאמרו של  אורי אבנרי נגד גיוס החרדים. כיהודי חרדי אני מאוד שמח שמישהו - שהיה ראשון הלוחמים "נגד הכפייה הדתית" ונגד הדת היהודית במדינה, שוקל את גיוס החרדים מזוית השקפה אובייקטיבית מקורית מעינו של אדם חילוני. אבל יש לי שתי הערות על אותו מאמר וממה שאני מבין מבין השרות ומהשורות עצמן.
          ונתחיל ממה שברור לי מהשורות עצמן. אבנרי מסיים את מאמרו - הקורא לא לגייס את החרדים ודואג ל"אי קלקולם", ברעיון של "הקמת צבא מקצועי". לא פעם אני שואל את עצמי - כאדם שדווקא בעבר גדל בשמאל הישראלי והיה האיש שהקים את ה"חוג השמאלי הפתוח" של התיכוניסטים בשנות ה-70, על איזה השקפות שמאליות בנו ובונים אנשי השמאל הישראלים את המיליטאריזם השדוף שלהם. אבנרי למשל מתפאר בעברו ב"שועלי שמשון" - ראשית ה"סיירות" הצבאיות שהחלו את ה"נכבא". האם איש שמאל כמותו - שלחם ולוחם על השלום תוך סיכון נפשות ממש, יאה לו להתפאר על עבר מפוקפק כזה? האם איש שלום ושמאל יכול לחשוב על הקמת צבא כלשהו - באופן תיאורטי, אלא אם מדובר בצבא עממי ומהפכני מבחינה מעמדית, ולכזה בטח שאבנרי איננו מתכוון? אם כך מדוע - לכל הרוחות, משמשים בעירבובייה אצל אבנרי ושכמותו השלום והמלחמה הנוחתים יחדיו ב"צבא מקצועי" שכל כולו הרג , כיבוש ורק דם ודם?
       התשובה לשאלה האחרונה מתבססת על כך שגם אנשי השמאל הציוני ואפילו ה"א-ציוני" עדיין מאמינים בכך שהשלום ימשיך להיות בסכנה גם אם כל המזה"ת והעולם יחתמו עליו וזאת כל עוד הערבים לא יוותרו על רצונם לראות במדינת ישראל מדינה רגילה ולא עוד מדינה של תנועה אירופאית המנציחה את העם הקולוניאליסטי החדש על המיעוט הערבי שאמור להיוותר תמיד מיעוט. חוששני שגם אבנרי עדיין לא הפנים שמדינת ישראל - שאותה הוא חש כמי שהקימה ולא פעם גאה בשותפותו ב"מניותיה", תהפוך ל"מדינת כל אזרחיה , כולל רוב ערבי  שיום אחד הוא יגבר על הרוב החילוני- סלאבי. ולשם המשך קיומו של החלום הקולוניאליסטי - ציוני הזה צריך רק "צבא מקצועי".
     לא לחינם כורך אורי אבנרי את אי גיוסם של הערבים והחרדים בכפיפה אחת . קשה לי להאמין שאורי אבנרי - האיש שהרים בישראל את הכפפה האנטי דתית בימים שש"ס עוד לא בקעה מהביצה ומהביצה, כל כך חושש שהחרדים יתקלקלו. אורי אבנרי הוא יותר פיקח מלפיד , מנתניהו ומחבריהם. אבנרי רואה יפה את התקדמות התשובה בישראל ופוחד שאם החרדים יגויסו לצבא תנועת התשובה תתחיל לפעול בצבא עצמו ואז ייגנז חלומו על המשך החלום של קיומה של המדינה הקולוניאלית היחידה במזה"ת במתכונתה הציונית והלבנה- חילונית. אבנרי גם יודע ופוחד שגיוס ערבים וחרדים לצבא או שיביא לפיצוץ פוליטי-צבאי פנימי אך גם יכול להפוך, במקרה הטוב יותר, את ישראל ל"מדינת כל אזרחיה" במקום ל"מדינה ישראלית" (כפי שהצב הוא כיום) עם רוב לבן וחילוני שמחינה דתית זהותו אמורפית.
    מבחינתי - כיהודי מאמין , הרי שאת הסיבה לעימות נגד החרדים ולרצון העז לגיוסם צריך לחפש במה שאנו משננים כל יום מאחי יוסף הצדיק:"בשל מה באה עלינו הצרה הזו"? והצרה הזו באה על הציבור החרדי בשל לאומניותו וקריאת מנהיגיו לשפיכות דמים עבור "ארץ ישראל השלימה". ומי שרוצה ארץ ישראל השלימה צריך - לצערנו הרב, לשלם בדם הגיוס והמלחמה. אני דווקא בעד "מתווה חשין" (שגם יוסי ביילין מסכים על בסיסו): לשחרר את אלה מהחרדים שאינם רואים עצמם חלק מניהול המדינה ואינם נהנים מכספיה ו/או בוחרים למוסדותייה (ה"עדה החרדית", חסידות סאטמר ו"נטורי קרתא") ומנגד לגייס את בני אלה שמשתתפים בניהולה של המדינה ונהנים מכספיה ומכל זכויותיה כולל התססה לאומנית נגד הערבים וקריאה למלחמה ("יהדות התורה" וש"ס). בכך אולי תרד הלאומנות החרדית כי מה שלא מבינים דרך הראש התורתי יבינו הללו דרך הרגליים הצבאיות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה