יום שבת, 2 באפריל 2016

ריבלין קפץ מהעץ

בס"ד
                ריבלין קפץ מהעץ / הרב אליהו קאופמן
      פרשיית הרחקתו של ח"כ זחלקה ממשכן הנשיא – בכנס עם ראשי הציבור הערבי, הייתה בעצם ההזדמנות של הנשיא רובי ריבלין לחזור ל"חיק החם" של ה"קונצנזוס הלאומי" של הליכוד, ממנה נשר מאז שנבחר לנשיא. הרבה גובה איבד ריבלין בתנועה שבא צמח, גדל וכיכב פוליטית, עד שהגיע למשכן הנשיא. בליכוד כמעט שכחו שהוא נבחר לנשיאות כמועמדם, ומתוך שורותיהם. ביקורו של ריבלין בכפר קאסם, השתתפותו בארה"ב בכנס ראווה פוליטי לצד הפלשתינאים, ביקורתו הרמה על נתניהו בנוגע לאי דמוקרטיה של האחרון, וכמובן שיציאתו נגד אנשי הימין הקיצוניים הביאו נגדו גל של שנאה מימין שהתבטא גם ב"פוסטים" וב"פייסבוק", עד שריבלין עצמו חש כי טיפס על עץ פוליטי אנטי ימני גבוה מדי. הוא ידע כי הנשיאות איננה מלכות וכי יאלץ בעוד מספר שנים לפנות את הכס שעליו לא חלם עד לא מכבר. אי לכך הוא הבין שהבייתה – כלומר לליכוד, הוא כבר לא יוכל לחזור כשיפרוש, ואילו במפלגת העבודה ובשמאל הוא יהיה נטע רויזיוניסטי זר. ולכן הוא חיכה להזמנות שתוריד אותו מהעץ ושוב תיתן לו מקום של כבוד בליבות הגוורדיה הלוחמת שבימין. ופרשת זחלקה הייתה ההזדמנות הזו, לעשות מעשה לאומני ולנסות לטהר את עצמו מה"תבוסתנות".
     ריבלין הוא אדם חכם ומאוזן ולכן הוא יודע היטב כי בישראל הכול בנוי על בסיס גזעני. מה שמותר ליהודי או לסלאבי – להזדהות עם שכול של בני משפחות טרוריסטיות, אסור לערבי. אם סטומרי'ץ למשל יבקר את אלמנת ברוך גולדשטיין הרי שריבלין לעולם לא יסגור לפניו את שערי משכנו אבל כשזחלקה עשה זאת, והסתייג מהרצח עצמו, הרי שזה נאסר עליו משום ערביותו. מנגד, כשריבלין יסלק רק את זחלקה הרי שהימין עשוי לשכוח לו את כל מה שעולל להם מתחילת נשיאותו, ואף מימיו בפרלמנט. ולכן ריבלין היה כל כך "נחרץ" בפרשת זחלקה.
    יתכן כי גם מהלך פוליטי ישראלי עמד מאחורי הצעד הזה. לאור סילוקו של ח"כ זחלקה מהכנס הרי שגם שלושת חבריו של הח"כ – הח"כים טיבי, עודה וגנאים, החרימו את הכנס וכך נותר ריבלין עם ראשי הרשויות הערביות מבלי לתת כוח פוליטי לראשי ה"רשימה המשותפת". זהו עוד סדק פוליטי כדי לבקוע את האחדות הערבית שתוצאותיה בבחירות האחרונות לפרלמנט הולידו פיק ברכיים בליכוד, אך גם ב"יש עתיד" וב"עבודה". יתכן שזה היה צעד מחושב מראש ויתכן שלא , אבל ריבלין הצליח איכשהו לקפוץ מהעץ ה"שמאלני" שעליו טיפס עפ"י גרסת לאומני הליכוד. זה כבר לא כל כך מזכיר "נשיא ממלכתי" אלא שזה מזכיר יותר את יו"ר בית"ר י"ם של שנות ה-70...


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה