יום שבת, 2 באפריל 2016

משגיח הכשרות מרומניה

בס"ד

משגיח הכשרות ברומניה : "יהודי טוב".../ הרב אליהו קאופמן
     מזמן חשדתי בכך, אבל בסוף ינואר 2016 – בבית קפה עטוף בשלג רומני, בעיר הקיט היפיפייה ברשוב, שבהרי הקרפטים הרומנים, הסתבר לי היטב עד כמה חשדי היה מוצדק וכמה האמת חזקה יותר מכל דמיון, ועד כמה שליח חב"ד לרומניה, המניפולאטור נפתלי דויטש, הוא "שייגיץ" מדופלם. ישבו מושלי – בשולחן פינתי שקט, מספר ישראלים תושבי העיר הזו, ברשוב שמה. שלושה מהם היו והינם עדיין מעורבים במה שמתרחש בקהילה היהודית בעיר הזו. עוד קהילה יהודית הקטנה משנה לשנה עם לא מעט חברים מתבוללים ואף נכרים, עם הרבה תככים ועם כמעט אפס של יהדות. קהילה שלא מכבר בחרה את נשיאה החדש שכל עדותו להיותו יהודי היא תמונת "בר מצווה" היסטורית לפני עשרות שנים בבית הכנסת בעיר, שפעם שרת את קהילת ה"סטאטוס קוו" ההיסטורית. ונא לא להתבלבל – ברומניה "נהוג" שהעולה לתורה ב"בר המצווה" שלו הוא גם מי שרק אביו, ולא אימו, יהודי...
     הנשיא החדש החליף את טיבריו רוט – זקן בן שמונים ואחת שנה, שמפאת בריאותו התפטר לאחר עשרות שנים בתפקיד, ולאחר כישלון צורב בעבר להיבחר ליו"ר פדרציית המתבוללים של יהודי רומניה. בשנים האחרונות – לאחר שנגוז חלומו להיות היו"ר של יהודי רומניה, הוא החל לכהן בתפקיד האמורפי של יו"ר ההסתדרות הציונית ברומניה. יו"ר עם חברים שעד 1989 היו קומוניסטים מובהקים של צ'אושסקו הידוע, ולאחר שהאחרון נפל ועימו נמוגה הדיקטטורה שאותה הם טיפחו, הרי שהם הפכו לציונים מושבעים, ועוד כשגילו שלמילה ציונות, בעידן שלאחר הקומוניזם יש גם משמעות פיננסית ליהודי רומניה, בדמות כספי עתק מהעמותות הציוניות בעולם. רוט – בכובעו כראש קהילת יהודי ברשוב, ניסה שנים רבות להצטייר כ"ליבראלי" לעומת החונטה הדיקטטורית הגלויה של מתבוללי רומניה, שמרכזה נמצא בבוקרשט. יחד עם קופלמן מאורדייה ושלזינגר מארד, ניסה רוט להציג את עצמו כמי שחפץ בחיים יהודים עם קורטוב של דת, וכמי שסולד מהפיכת הרכוש הקהילתי של יהודי רומניה לנדל"ן לוהט, בעיקר בעניין בתי העלמין. ב"פוזה" זו הוא הצליח (כחבריו שלזינגר, ובעיקר קופלמן...) לגייס לעצמו ולקהילתו משאבים כספיים עצמאיים, שלא באו רק מהפדרציה המונוטונית מבוקרשט הבירה, אלא גם מנדבנים יהודים מחו"ל. כך הוא שיפץ את בית הכנסת המקומי אבל שם רגלים גדולות לשיפוץ בית הכנסת החרדי הקורס והמט ליפול מזה שנים לא מעטות. אבל המסווה הפורימי שלו היה בעיקר נעוץ ב"מסעדה הכשרה" שפתח לפני יותר מעשור.
         להבדיל מהמסעדות הרגילות של הפדרציה – כולל זו שבבוקרשט, הרי שמר רוט ניסה להפוך את המסעדה שלו למסחרית ממש ולטעת את הרושם שהיא באמת "כשרה". מאז מותו של הרב רוזן הרי שה"כשרות" והמסעדות של פדרציית המתבוללים היהודיים ברומניה הם מושגי תרתי דסתרי, שבעבר כתבתי ודיברתי על כך די ולא הותר. מנגד, הרי שהמסעדות של הפדרציה שמשו יותר לנקודת סעד ליהודים הרומנים המקומיים, ובמיוחד לזקניהם ועם מחירים מסופסדים ע"י הג'וינט. רק תיירים מעטים ויהודים מחוץ לרומניה היו נכנסים למסעדות הללו (בעיקר זו שבבוקרשט הבירה) לסעוד, ודווקא משום אמונתם שזהו מקום "כשר" מינימאלי, ועל כך שילמו מעט יותר מיהודי מקומי. אבל טיבריו רוט החליט לבנות שתי מסעדות – דבר שאפילו בבוקרשט לא עשו. מסעדה אחת נותרה למען היהודיים המקומיים עם תפריט צנוע וזול שמשכנה היה בתוך האולם הקהילתי שצמוד לבית הכנסת, ואילו המסעדה השנייה נועדה לתיירים ולמי שכספם מרשה זאת, ובמחירים לא כל כך עממיים. כמובן שהוא פנה לעבר קהל המטיילים היהודיים – שהגיע בעיקר מישראל. בתחילה הוא אפילו בנה את המסעדה המסחרית עפ"י שתי תת מסעדות, אחת בשרית ואחת חלבית ובסגנון של "מסעדת גן" עם גג שמתקפל בקיץ. הפונטנצייאל שלו דיבר על תפוסה מלאה לאורך כל השנה מאחר ולא רק בקיץ נוהרים תיירים לעיר זו (כמו בשאר חלקי רומניה) אלא גם בעונת הסקי שבחורף, ועם התקווה כי לבסוף יצא לפועל חלום רומני – מקומי בעיר הזו: נמל תעופה בינלאומי. אבל רוט – ערום יותר מכל שועל מצוי, הבין כי אם הוא חפץ שחלומותיו יתגשמו אפילו למחצה, אזי, עליו להביא גם להקמת מערכת כשרות טובה יותר מזו של הפדרציה, וכאן הבעיה לא הייתה פשוטה בכלל.
    רוט ידע היטב כי גם אם ירצה באמת להפעיל במסעדה הכפולה שלו כשרות מינימאלית הרי שהכול אינו אלא חלום בהיספמייה. ואז החל רוט – בסגנון ה"שמקרייה" הרומנית המהוללת, לנסות להמציא משהו שיראה "יותר כשר" מה"כשרות" הליצנית של הפדרציה שלו. קודם כל הוא החליט שיביא "משגיח מישראל", שהרי השם "ישראל" מיד מעורר יותר אמון ומבלבל את היוצרות לעומת השם רומניה, שידוע כי כשרות ושם זה אינם הולכים ביחד. אח"כ הבין רוט ששהייה רבה מדי של משגיח אמיתי מישראל ברומניה עלולה לעלות לו ב"החמרות" רבות וביבוא מוצרי יסוד כשרים מחוץ לרומניה ולכן הוא החליט שה"משגיח מישראל" ימצא ברומניה בזמן הכי מינימאלי שיתכן, בערך כפי שלמד ממנחם הכהן – שהיה אז ה"רב הראשי של רומניה" וביקר בארץ זו בשנה אחת, לפעמים פחות ממספר ימי החגים שלנו. בהמשך הוא הבין שבשר הוא חייב להביא ממקום אחר ולא מהפדרציה כי יהודים שומרי מצוות כבר יודעים היטב על "כשרות השחיטה" ברומניה. ולבסוף הוא גם חשב ש"הכשר" זר יהיה עדיף על זה של הפדרציה אך בתנאי שלא יהיה אמיתי אלא רק ליחצ"נות. ואמנם בתחילה הוא הביא "משגיח מישראל" שתמיד הוא לא היה "במקרה" ברומניה אלא שהה בישראל כל אימת שביקשו לראות את המשגיח. לימים סולק גם ההוא בגלל "החמרות שלא מתאימות לרומניה" ואח"כ הוא התקשר לשליח חב"ד בבוקרשט וביקש ממנו אספקת "בשר כשר" כדי להוכיח ש"כשרות" המסעדה שלו עולה בבשרה על זו של הפדרציה. לימים – משהבין כי במקום מפוקפק כשלו חושד כל יהודי מסורתי בערבוב בשר וחלב, הוא גם סגר את החלק ה"חלבי" של מסעדתו. משהבין רוט כי כל היהודים החרדים שמגיעים כל פסח וכל קיץ לנופשים החרדים ב"פוינה ברשוב" (אתר הנופש ההררי היפיפה שמעל העיר ברשוב) לא יסמכו לעולם על כל "כשרות" שתנופק על ידו, אזי, הוא התקשר עם אנשי "גשר" מישראל והללו (שאגיע אליהם בהמשך...) כמובן שניאותו לשרתו ולשרת את עצמם והציגו לפני חובשי הכיפות התמימים את המסעדה ברמת "רבנות". עם הזמן הבין רוט כי גם את רמת ה"הכשר" צריך לעלות ואז פנה לנפתלי דויטש בעניין, בהאמינו כי "תעודת כשרות" של חב"ד תסיר ממנו כל חשד.
     שלוש שנים העניק נפתלי דויטש את "הכשרו" המפוקפק. בכל אותן שנים חשדתי כי הכול "קלם פאדי". לא הבשר ולא ה"משגיח" קיימים באמת וכי ה' ירחם מה האנשים אוכלים אצל טיבריו רוט , עוד נחש יהודי – רומני מימי צ'אושסקו.  תיירים ישראלים חובשי כיפה חיזקו אצלי את החדשות כאשר סיפרו לי  כי כאשר שאלו את דויטש על "הכשרו" שלו, הרי שהוא הביט בהם מבולבל ואח"כ עיקם מעט את אפו ומלמל כי "זה ככא ככא"! הפגישה שלי – בסוף ינואר 2016, חשפה בפני כי המציאות הייתה יותר קשה מכל חשדותיי.
    הישראלים שישבו עימי סיפרו לי לפני למעלה משלוש שנים הגיע למסעדה הזו טבח ישראלי חדש, שעבד קודם לכן בקהילות שונות בגרמניה. הטבח הפך עד מהרה גם למנהל המסעדה ומסתבר שגם ל..."משיח הכשרות"! כמעט שנה חיכה הטבח החדש לחזות בזיו פניו של ה"רב המשגיח", הלא הוא ה"שייגץ" נפתלי דויטש מבוקרשט העליזה ומלאת ההפקרות. לאחר כמעט שנה הגיע דויטש לברשוב אבל לא כדי לבדוק סירים, בשר וחומרים אלא כדי לגבות 1200 יורו נטו לשנת ה"השגחה" הבאה. הטבח הביט בו ושאל: "אני כמעט שנה כאן ולא היית כאן אפילו פעם אחת. גם לא שלחת משגיח יוצא ונכנס, אולי רק בשביל הרושם. וכל זאת למרות שאתה יודע שאני מחלל שבת ועובר על כמה עבירות שאינן ראויות לכנות אותי בתור "משגיח". אייך תסביר את העניין"? לדברי האנשים שפגשתי הרי שהפרחח החב"די דויטש לא התרגש במיוחד ורק פלט כי "מספיק לי שאתה יהודי טוב ולכן אתה יכול לשמש משגיח". הטבח הביט בדויטש ובלי לבזבז זמן הוא ענה לו כי "אם אני כזה יהודי טוב אז אני יכול גם לתת את ההשגחה כאן במקומך. עוף מכאן, ושלא אראה את הפרצוף שלך יותר"! כך סיים דויטש וכך סיימה חב"ד את ההשגחה הנלוזה שלה בברשוב. כיום ה"השגחה" בידי הפדרציה מבוקרשט עם האחריות של החלבן שמתזה ל"רב של טרנסילבניה", אותו צבי כפיר הליצן, ושכולם (כולל הגולם ה"רב" רפאל שפר מבוקרשט – בני ברק – בוקרשט) סומכים על הטבח מחלל השבת ועובר העבירות בתור "משגיח" על הטבח ועל המנהל, שזה הוא עצמו...
   לצערי הרב הרי שהמצב הזה איננו מצחיק כלל וכלל ושלושה גורמים עיקריים אשמים בהחטאת יהודיים דתיים, ואף לפעמים גם חרדים, באכילת טרפות ונבלות ממש. הראשונים הם אנשי הפדרציה המתבוללת של רומניה. אלה הם יזמי וממחישי הרמאויות בכשרות והם גם מאלצים את "כלי הקודש" שתחתיהם לחטוא ולהחטיא. אבל בכל זאת אני טוען כי מתוך שלושת הגורמים העיקריים הם השוליים יותר למרות שהמסעדה בברשוב, ושאר המסעדות היהודיות, נמצאות תחתם. ומדוע? כל זאת משום שאילו הפדרציה הזו בלבד הייתה נותרת כגורם מחטיא באופן בלעדי, אזי, כולם היו צוחקים מתרמיתה כי היו מבינים שמדובר בעדת שקרנים מימי צ'אושסקו, על הרמאויות השקופות שלהם, וממילא איש לא היה מאמין ל"כשרות שלהם", אבל הבעיה שישנם כאן עוד שני גורמים מחופשים לדתיים, ואף לחרדים, והם אלה שגורמים להחטאת ישרים ותמימים במערכת הפוקרת ברומניה. הגורם הראשן מבין שני האחרים הרי ששמו "גשר". את האנשים האלה מה שמעניין אותם אינה הכשרות עבור צרכניהם הדתיים לטיולים בחו"ל אלא הכספים שיגרפו מכך ולכן ההחטאה הכספית מקדשת עבורם את האמצעי של השקר, בעצם הצגת מסעדות הפדרציה הטריפות של מתבוללי רומניה כ"כשרות ברמת רבנות". מידי חודש בחודשו הם מחטיאים עשרות תיירים בדרך זו וכמצלצלים אליהם הם טוענים כי להד"ם או "מה זה העניין שלכם? אתם הרי לא תגיעו לשם". כך הם שולחים מטיילים למלון "סינייה" עם מדריכה שבועית לבושה במכנסים ושאיננה מזמינה לעצמה אוכל כשר לטיסה, ומספרים להם ש"יש שם משגיח צמוד". כך הם שולחים קבוצות למסעדה הזו בברשוב ולא מעט תמימים מאמינים להם ואילו הם צוחקים עליהם כל הדרך אל הבנק. אבל אם את אנשי "גשר" ניתן להציג כ"דתיים לייט" שה"גשר" שלהם מוביל חד סטרית מהדת לחילוניות, הרי שאת הגורם השלישי מהשלושה, והשני מה"דתיים", קשה יותר ל"שדרג". ולגורם הזה קוראים חב"ד. הבעיה איננה מסתיימת בנפתלי דוייטש ה"שייגיץ" אלא רק מתחילה בו. מאחורי האיש הזה עומדת תנועת חב"ד – שבחדרי חדרים הם מודים שמדובר ב"שייגיץ" אך כלפי חוץ הם מגנים עליו, וכן עומד מאחוריו גם ארגון "מרכז רבני אירופה", שהינו בעצם זרוע חב"דית עם כמה רבני חלון ראווה שמטרתם לשוות לארגון הזה תדמית "רבנית – כללית", בלא הצלחה יתרה. מזה יותר מעשור ברחו מארגון זה רוב הרבנים שהשתייכו אליו ולא היו אנשי חב"ד כמו המנוח אלחנן הלפרין מלונדון, אליעזר שנייבלג מלונדון, הרב פרנקפורט מפריז, הרב שלזינגר – יפה מג'נבה ועוד רבים אחרים. את הארגון מנהל "קומבינאטור" בשם מרגולין שאפילו את גיסו – אבי רוזן מישראל, הותיר כמעט ללא פת לחם ופיטרו משום שהאחרון דרש להיפטר משליחי חב"ד שנתפסו בסוררות לדת. המרגולין הזה מעניק ברומניה לא רק גיבוי לדויטש אלא גם לפדרציה המתבוללת (בפני הממסד הרומני) ביודעו היטב את המכשלות והמכשולים של דויטש ושותפיו האתאסיטים מהפדרציה המתבוללת. המרגולין הזה מטעה את התמימים והנאיביים ובכך מחטיא יהודים כשרים. בעידן של אהרונוב מחב"ד וגולדברג מאותו ארגון ריק מתוכן ששמו "מרכז רבני אירופה", הרי שאין לחפש בכל חב"דניק רק את ה"צדיקות" אלא לעשות בורר יסודי. רבים הם הרבנים שסמכו על מילתו של המרגולין הזה ואח"כ החטיאו מבלי משים את אנשיהם במסעדותיו הטרפות של דויטש ברומניה. ואם ברומניה עסקינו הרי שיש לבדוק ולחשוד במרגולין הלזה הזה בכל מדינות פעילותו ופעילות "מרכז רבני אירופה", שלא פעם הוא משתיק רב זה או אחר מרבני הארגון (רובם אינם מחב"ד...) מלומר את האמת נגד ההידרדרות בדת בבתי חב"ד שמרגולין אחראי עליהם. זו התמונה האמיתית של הזוועה ה"כשרותית ברומניה, ובמיוחד בחב"ד רומניה, שמשם כבר ברחו חמישה שליחים מחב"ד מלשהות ולעבוד במחיצת ה"שייגיץ" דויטש וה"בוס" שלו, מרגולין שמרגולין.

     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה