יום שבת, 2 באפריל 2016

המזרח הכפול של בנט

בס"ד
            המזרח הכפול של בנט / הרב אליהו קאופמן
    באחרונה החל השר נפתלי בנט לזמר – מכובעו כשר החינוך, זמירות פרו – מזרחיות יהודיות, ובמיוחד בכל הקשור להנצחת ההיסטוריה של יהודי המזרח. אבל אליה וקוץ ממאיר בה. אצל בנט עידוד המורשת וההיסטוריה של יהודי המזרח הוא אלמנט חיובי כאשר מדובר בלאומנות אבל כאשר מדובר בעוצמת המורשת היהודית בהיסטוריה של יהודי המזרח ובגילויי אמת בה הרי שהדברים נותרים בקיפאון. את השיטה הזו למד בנט מהשר המנוח של ה"בית היהודי", אורי אורבך. גם הלה נזכר ביהדות המזרח כאשר היה צריך על גבה לדרוש פיצויים מארצות ערב וממדינה מוסלמית שמעולם לא הייתה שם בעיה כזו, מאירן.
    זה בהחלט חשוב להביא את שירי משוררי המזרח לספר הלימוד אבל חשוב גם לציין ששירת משוררי המזרח כללה אך ורק שירי הלל ושבח לבורא, ובודאי שלא כללה בתוכה שירת חול עם גסויות ואפיקורסות, כשירת משוררי אירופה החילונית. חשוב מאוד להביא סיפורת של סופרים יהודים מהמזרח אבל גם חשוב ללמד את התלמידים שמלבד ספרות תורתית לא הייתה ליהדות המזרח ספרות אחרת. חשוב מאוד לדבר על הערגה לציון של יהודי המזרח ועל עליותיהם לארץ למען שמירת התורה והמצוות אבל גם חשוב להסביר שציון שלהם לא הייתה הציונות שבאה לארץ כדי להעביר את העם היהודי על דתו. עמוד האש היא אמנם פעילותם של יהודי המזרח למען חיים בארץ הקודש אבל זהו איננו עמוד הענן של התנועה הציונית החילונית, שהביא "חלוצים" סוציאליסטים אנטי דתיים כדי ליצור "עם חדש" ש"עולם ישן נחריבה".
    והעיקר להיסטוריה. נכון אמנם שבתוניסיה היה חכם יהודי – בשם משה חלפון, שהיה פרו ציוני אבל האם בנט יסייע לפרסומם של חכמי המזרח ומורשתם ההשקפתית שנלחמו בהסכלה ובציונות כמו הרב עבדאללה סומך, ה"בן איש חי" , הרב שאול הכהן דוויק, ה"כף החיים", ה"סבא קדישא" אלפנדרי, הרב צדקא חוצין, ה"בבא סאלי" וה"בבא מאיר", הרב יעקב מוצפי והרבה, הרבה אחרים? האם בחומר הלימוד החדש של בנט תיכלל גם פרשת גניבת ילדי תימן, המזרח והבלקן, וכיצד נפטר בייסורים הרב עוזי משולם? האם תלמידי ישראל ילמדו על גזיזת הפאות לילדי המזרח והעברתם על הדת? האם פרשת הנחת הפצצות בבתי הכנסת בעירק – בחשד שהיו אלה פעילי התנועה הציונית, גם תדון שם? האם אפלייתם של שומרי מצוות מהמזרח ע"י אחיהם הדתיים והחרדים מאירופה גם תובא עם עובדות, לפני התלמידים התמימים? האם יספרו הספרים החדשים לתלמידים גם על הבאתם של יהודי תימן בראשית המאה העשרים לצורך עבדות ועם גושפנקא "רבנית" לכך, ע"י הרב קוק? האם פרשיות גרושי יהודי תימן מהמושבה כנרת והקמת כפר חב"ד במקום מושב תוחלת התימני, גם תסופר שם? והאם ידובר בתוכנית הזו על תקופות מפוארות של יהודי המזרח בזכות הסובלנות של המשטרים הערביים בפרט, כ"בית אומייה" ו"בית עבאס", והמוסלמים בכלל, כהאימפריה הע'ותמנית?
     אני מאוד מקווה שמהעז הזה יצא מתוק אבל אני גם חושש שמה שמכינים שלא מן הטהור יצא לבסוף שכרו בהפסדו.

    

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה