יום רביעי, 2 בינואר 2013

?איפה הם הרבנים האשכנזים - ליטאים


בס"ד
 איפה הם הרבנים האשכנזים - ליטאים? / הרב אליהו קאופמן
    המאבק של הרבנים הספרדים והתימנים נגד הרב אמנון יצחק מרקיע שחקים ומגיע לשיאים חדשים.   האיש שמעולם לא שינה את שפת דיבורו, כמו שעשו החוזרים בתשובה הכי פשוטים, ממשיך בחוצפתו ועולב בגר"ע יוסף שליט"א כאילו למדו וגדלו ביחד! צריך רק להזכיר לאמנון יצחק שהגר"ע יוסף היה  מבכירי תלמידיו של הגאון עזרא עטיה וכי "פורת יוסף" של פעם איננה בדיוק ביה"ס "תל נורדאו" בת"א של פעם או של היום.
     לאלה שאינם מכירים או מבינים את העולם התורתי צריך להסביר  שה"חזרה בתשובה" - מאז ומעולם, היתה בנויה על מערכת של לימוד תורה אינטנסיבי בישיבה מסודרת או קליטת השב בתשובה לחוג דתי מסודר עם מוסדות תורתיים ובניית משפחה בקהילה דתית. גם בארץ וגם בחו"ל זה החל כך. כך נהגו ונוהגים הגאונים הרבנים ראובן אלבז ("מוסדות "אור החיים" בי"ם), דוד יוסף גרוסמן (מוסדות "מגדל אור" במגדל העמק) ועוד רבנים רבים אחרים. אבל מאז שנות ה-90- במבצע של "חיקוי והתבטלות" מול הבידור והאקדמיה החילוניים, קמו "רבנים- מרצים" כדוגמת המרצים החילוניים שבמקום לעודד לבניית בית יהודי, דתי ונורמאלי עם משפחה וקהילה מסודרת החלו לחקות את הדמגוגיה הנוכרית והחילונית ולשלהב את הרוחות במעין "תנועת תשובה" שכל כולה רוח וצלצולים אך רדודה בגשם של מצוות ותורה. השיטה החדשה מטרתה היא לבנות יחסי פרסום למרצה ופחות תוכן יהודי לשומע. בשיטה זו מתרימים הוראות קבע מכל ישראל, נעים עם מיקרופון ממקום למקום - הרבה מעבר לגבולות ישראל, אך פחות דואגים להקמת מוסדות תורה. לא פלא שאותם "חוזרים בתשובה" יוצאים רדודים, חוצפנים ונשארים בבורותם. הללו משמשים יותר כקהל אוהדים של כדורגל מאשר בני תורה. אמנון יצחק - אך לא רק הוא אלא רוב "ארגוני התשובה" הם כאלה , הוא עצמו ראש וראשון לאותה דמגוגיה שמוכרת "יהדות" ללא קדושה אלא כדרך התלהמות בלבד. האם האיש הזה הקים מוסד תורתי אחד לרפואה? הא יש לו בית כנסת שהוא מורה בו הלכות או שהוא משמש שם כרב? האם הקים קהילות תורתיות עם דרך אבות? האם רב אמיתי בישראל הוא זרזיר מיקרופון המטלטל עצמו ממקום למקום בדיוק כמו מופע של צביקה הדר במקום להגות בסוגיות הגמרא או במדרשי חז"ל? בודאי שהתשובות לכל השאלות הללו הן לאוו מוחלט.
    בארץ ישראל חי כיום גדול החוזרים בתשובה. זהו ההיפך ממצג השווא של הבדרנים וה"מרצים" העלובים. בצעירותו למד הלה  למד בחו"ל בבית ספר יסודי של המיסיון, רחמנא לצלן. לימים היה לצייר של פאתי רחוב אך כאשר שב בתשובה יצא ללמוד בישיבה קדושה , אח"כ התעלה בתורת הנסתר והקים כולל וישיבה לשם כך - אך בלי לעסוק במסחר של ברכות וקמעות. לימים הפך לאחד מגדולי התורה הספרדים ויש לו עשרות כוללי תורה בארץ ובעולם עם מספר של חוזרים בתשובה גדול יותר שמשל אמנון יצחק למשל וכספיו אינם באים מהקופה של מדינת ישראל. אבל כל ההבדל בינו לבין אמנון יצחק ושאר "ארגוני התשובה המקצועיים" הוא שהאיש באמת חזר לתורת אבותיו ומקרב את ישראל לאביהם שבמים ולא קם כדי להפוך את ה"תשובה" לעסק מסחרי עבורו. מפאת כבודו של האיש - שרבים וטובים אינם יודעים כלל על עברו, לא אזכיר את שמו אך אציין שההלכה אמנם כך פוסקת: לא להזכיר לחוזר  בתשובה מאין הגיע , ובודאי שלא להשתמש באותו עבר כ"קרדום לחפור בו".
   ש"ס וחכמיה סובלים כיום מגולם -  תרתי משמע, שהקימו על עצמם. מאז אמצע שנות ה-90 הפך עניין ה"תשובה" למסחר ברחוב החרדי ובעיקר משום שהחוזרים בתשובה לא זוהו עוד כבעלי פונטנצייאל רוחני ודתי אלא כמסות להצבעה נגד החילוניים. כל דרך להביא חוזרים בתשובה לקלפי החרדית היתה כשרה - גם כנגד דרכי אבותינו ורבותינו, והיה צריך לבצע זאת זאת מהר ככל האפשר. מאחר והעסקנים החרדים הרדודים של ש"ס ו"יהדות התורה"  ידעו שרעיונותיהם אינם תורתיים הם דחקו רבנים חשובים הצידה תוך מכירת סיפורים כאילו ה"זמנים השתנו" ופתחו ב"מיסיונריות" פוליטית שבה שולבו בדרנים ומרצים נדושים שלפתע הפכו דרשנים ובעבר לא יכלו לשמש גם כדרשנים. במיוחד הבידור הזול , השחוק והליצנות הפכו לעיקר - כנגד השקפת התורה ולמען ה"מיסיונריות" הפוליטית.  הארגונים "ערכים", "שורשים", "צוהר"ו"הידברות" הפכו לסוכני הבידור הפוליטי הזה, שבינו לבין יהדות אין ולא דבר. השם "רב" הוצמד לליצן וזה - מול קהל תיאטרלי עצום כמותו, היה כבר בטוח שהוא לפחות גדול הדור הבא. כך צצו מיכאל לסרי, זמיר כהן (מעתיק אנציקלופדיות נוכריות ומוכרן כ"ספרי קודש"), יצחק פנגר ואחרים אך על כולם עלה אמנון יצחק. הוא רעשני יותר, מרתק בליצנותו וכמובן תפאורת השמלה המפוספסת עם הכובע מה"בוידם" הפכו אותו לגימיק הראשון במעלה. ואם  ש"ס , "יהדות התורה" וחכמיהם  מתירים ליצנות כאמצעי פוליטי בכיסוי "תורתי" אז למה לו אסור לעשות זאת? וכך אל לש"ס להתפלאות - לאחר שעודדה בדרנים וכלים ריקים מתורת ה' במסווה של  "רבני צעצוע" , שהנה הגולם הגדול שביניהם עלה עליהם. והרי לאותו "גולם"  אין חוקי תורה וכבוד, אין לו ישיבה ו"דרך ארץ קדמה לתורה", אלא יש לו את הכוחניות של האולם החילוני וכמי שממלא אולמות יותר מחברו הוא גם הבין שהוא  חשוב ו"גדול בתורה" יותר מאותו חבר. כך בדיוק זה קרה לרפו'ל כשהכניס חבורה של אוטיסטים פוליטיים לפרלמנט והם עלו עליו וכך זה קורה כיום לש"ס.
    אבל אמנון יצחק איננו טיפש. הוא תכנן את הכל לפרטים למעלה משלוש שנים. לא ביום אחד מתנגשים במעצמה ששמה ש"ס. יש לו "גב" מאחוריו. ולגב הזה קוראים:"גדולי הדור הליטאים". בדרך תורה אמיתית - שאיננה סובלת חוצפה של פרחח שהקים רשימה של עב"מים פוליטיים ללא דרך אלא עם פופוליזם של שקרים כמו "לחם בשקל" ו"ביטול מע"מ" , הרי שמזמן האיש הזה היה צריך להיות מוחרם  לא רק ע"י הרבנים הספרדים והתימנים אלא ע"י כל הרבנים האשכנזים. הגר"ע יוסף נהג כך לפני שנים לא רבות במקרה הפוך - כשבירושלים ביזו את הרב אלישיב. הגר"ע יוסף הבין כי היום זה הרב אלישיב הקורבן ומחר הוא יהיה הקרבן ולכן יצא חוצץ להגנתו של הרב אלישיב , למרות המחלוקות ביניהם. אך לויאליות תורתית אי אפשר לדרוש מהמחנה הליטאי - חרדי, שאוהב לראות את בני עדות המזרח החרדים מסוכסכים ביניהם ואח"כ למשוך אליו חלק מהם עקב אותו סכסוך ובשיטת "הפרד ומשול". ללא הקדמה זו אי אפשר להסביר מדוע רבני בני ברק וי"ם אינם מצטרפים להגנת הגר"ע יוסף. יתרה מכך, הרבנים בבני ברק מגויסים לטובת אמנון יצחק למרות שאם הרבנים הללו יפנו לאב"ד בני ברק - הגר"מ לנדא, ולרב מחפוד (גם הוא תושב העיר) הם יקבלו "טיפים" נוספים על אמנון יצחק וכנופייתו. אבל כנראה שעסקני "דגל התורה" הם אלה שעומדים מאחורי התרגילים הללו. לא לחינם בחר אמנון יצחק להישמע לרבנים אשכנזים- ליטאים. הוא ידע שברגע האמת העסקנים שלצידם יתנו לו "גב" ב"חצר הרבי". בראש אלה שגונבים דעת רבותיהם בסתר מסתתר הח"כ משה גפני מ"דגל התורה". כבר שנים רבות ששנאתו לש"ס - ובמיוחד לאריה דרעי , בוערת בו. הקנאה הזו - שש"ס מצליחים יותר בשיווק ה"תשובה הפוליטית" ברחוב החרדי מעבירה אותו על דעתו ודעת קונו. לא פעם קיטר על כך שמרצי ה"תשובה" הם  אשכנזים - ליטאים אך הניצודים בחכה מצביעים אח"כ ש"ס. כאשר הורידו את הבחירה הישירה לראשות הממשלה גפני היה הראשון שתמך בכך ולא משום עניין עקרוני אלא משום שכך תפסיד ש"ס מספר מנדטים והפער בינה ל"יהדות התורה" יצטמק. גם עכשיו הגפני הזה הצליח לשכנע את רבני הליטאים בבני ברק שכבודה של תורה פחות חשוב מצמצום הפער במנדטים עם ש"ס, גם אם זה על חשבון התורה. לליטאים החרדים יש עדיין את העלבון שהכוח הפוליטי נלקח מהם ע"י הספרדים הנחותים , שאותם הם הפכו לבני אדם, וכי צריך להחזיר את הספרדים אחורה ואם צמצום הכוח ועידודו של אמנון יצחק לפגוע ברב עובדיה הוא האמצעי אז זו תהיה גם הטקטיקה שלהם. על "דרך התורה" הזו למדנו לפני פחות משבועיים - בעת הניסיון של ליטאי בני ברק לרצוח את עורך עיתון ה"פלס" מהפלג הליטאי המתחרה. רק שהליטאים הללו (שבינם ל"ליטאי" העבר  התורתיים לא נותר דבר) אינם מבינים שיום אחד "גלמים" כאלה יכולים גם לעלות עליהם, כמו למשל תנועת ה"שבבניקי'ם" ששמה , משום מה, "טוב".
    ושאלה אחרונה לרב אמנון יצחק. כבודו - כבן עדת יוצאי תימן המפוארה, היה בשיא כוחו התעמולתי בראשית שנות ה-90 של המאה ה-20. אז הוא התחזה ל"חסיד סאטמר" ודיבר סרה בציונות ונגד המדינה תוך הוצאת קלטות נגד הצבא הישראלי. ובאותם ימים ממש הרים את דגל השפלת עדת תימן וגניבת ילדיה הרב עוזי משולם, ואח"כ דוכא באכזריות. מה עשה הרב אמנון יצחק ה"רדיקאלי" בנושא? באותם ימים הייתי במרכז העניין ועד היום אני שומר קשר עם משפחת משולם האמיצה והמפוארת. אני מודיע לכם - ולא רק ממני אישית, כי הרב אמנון יצחק לא נקף אצבע בנושא וכשכולם - גם יריבי הרב משולם, קמו להצילו רפואית , גם אז הרב אמנון יצחק שמר על שתיקה. בכל הרצאה של אמנון יצחק - כאשר אנשי הרב משולם או סתם יהודים תימנים, מנסים לשאול מדוע הוא שותק בנושא גניבת ילדי תימן הוא "מנפנף" אותם באלגנטיות וממשיך לשואל האחר.
    התשובה לשאלה שלי היא פשוטה. לנאמנותו של אמנון יצחק לרבנים האשכנזים - כדי שיחפו עליו בביזוי חכמים, יש מחיר והמחיר הוא השתקת גניבת ילדי תימן שהחלה משר הסעד של אותם ימים - איצ'ה מאיר לוין מאגו"י, שבה היו חברים גם הרבנים של הרבנים הליטאים שהיום עומדים מאחורי אמנון יצחק. היחיד שהעיז להאשים את "אגודת ישראל" דאז (ומה שהיום "יהדות התורה") בפיקוד על גניבת ילדי תימן היה הרב עוזי משולם. האחרון ישב בכלא הישראלי על תקן "רבי עקיבא" ולא על תקן השודד "פפוס" (כפי שחובשי כיפות אחרים ישבו בכלא ישראלי...) ופעילותו היתה תורתית ולשם שמים ולא סיפר אגדות על "לחם בשקל" או שאר מיני דמגוגיות זולות. זה כל סיפור הקשר בין אמנון יצחק לליטאים החרדים - ברית של זרזיר מיקרופון  עם עורב שהוא אורב.
   
    

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה