יום חמישי, 3 בינואר 2013

"בין שבת ל"יום מנוחה


בס"ד
   בין שבת ל"יום מנוחה" / הרב אליהו קאופמן
       ביום רביעי ה-26 לדצמבר 2012 התקיים דיון ב"בית ציוני אמריקה" בת"א סביב שאלת " הפעלת התחבורה הציבורית  בשבת". מעניין שלדיון הזה הוזמנו נציגי כל המפלגות חוץ מ...החרדיות! זה בערך כמו להזמין חתונה בלי חתן. הדתי היחיד שהשתתף בדיון היה ח"כ אורי אוריאל - היום איש ה"בית הלאומי" , ועד לא מכבר איש ה"איחוד הלאומי" שעניין הדת היהודית  היה רחוק מלהיות הבסיס העיקרי לפוליטיקה שלו , וכמו אחרים כמותו ההתנחלויות והמלחמה בערבים היו עיקר כוחו. אבל זה לא כל כך הפריע לכמה "אנשי שמאל" למצוא איתו שפה משותפת כשמדובר בהורדת קרן הדת היהודית בישראל לטובת הציונות החילונית ובהחרמת הנציגות החרדית.
     אבל בדיון עצמו עלו כמה נקודות שעדיין יוצרות בלבול סביב עניין התחבורה הציבורית בשבת. כך למשל הופתעתי מדעתו של ח"כ דב חינין מחד"ש שלא חייב נסיעת אוטובוסים בשבת אלא רק מוניות שרות. דעה מוזרה אחרת היתה זו של ה"דתי" אוריאל (אותה כבר השמיע בעבר ח"כ זבולון אורלב מה"בית הלאומי") להפוך את יום ראשון ל"יום המנוחה". היו גם כאלה - כמו נציג ה"תנועה", שדרשו תחבורה ציבורית מלאה בשבת.
     אני מניח שחינין רצה רק "תחבורה חלקית" בחושבו על הצורך במנוחת נהגי האוטובוסים. אני מניח שאוריאל רצה לקבוע ביום ראשון את "יום המנוחה" כדי שחילול השבת ההמוני לא ישתלט על השבת. אבל שתי ההצעות הן בעיותיות. ראשית, תחבורה ציבורית של מוניות שרות בלבד איננה תחבורה ציבורית אלא לעג לרש. מנגד, הפיכת יום ראשון ל"יום המנוחה"  יהפוך את יום שישי להיות יום עבודה רגיל וכך בחורף למשל, ידרשו יותר ויותר עובדים דתיים לחלל שבת או לוותר על מקום עבודתם. כך גם יחלו יותר ויותר משרדים לעבוד בשבת ושוב יגדל מספרם של הדתיים שיפוטרו עקב סירובם לעבוד בשבת. אז מה הפיתרון?
   כבר בסוגיית העיר ת"א ושאלת התחבורה הציבורית שם בשבת כתבתי כי בעצם אין זו עיר יהודית כלל וכלל ולכן אין שום בעיה לנסוע בה בשבת. וכמו שת"א איננה עיר יהודית כך גם מדינת ישראל איננה מדינה יהודית עפ"י עיקר דין ההלכה ומכאן שאין שום בעיה להפעיל בה תחבורה ציבורית בשבת. אם החרדים היו חכמים ויראי ה' באמת הם היו מסכימים לכל התביעות החילוניות בתנאי אחד: שהמדינה לא תוגדר יהודית. אני בטוח שדווקא החילוניים היו נלחמים כנגד משום שרק עפ"י ההגדרה "מדינה יהודית" הם יכולים להצדיק את הכיבוש, ההתנחלות וההגירה הלבנה לארץ ישראל.
    ובאמת מהי הצביעות  הזו לדרוש שתחבורה ציבורית לא תתקיים בשבת כשהיא בעצם  מתקיימת דה פאקטו ?! בכל הארץ ( להוציא י"ם וריכוזים דתיים) יוצאת התחבורה הציבורית לדרכה עוד לפני צאת  השבת. בכל הארץ פתוחים מקומות בילוי וקניות בשבת ודווקא אם המקומות האחרים  יהיו סגורים, אזי, השבת לא תתחלל? אין דבר כזה בהלכה וכל עניין ה"ציויון היהודי" הוא עורבא פרח. להיפך, מן ההלכה  אין ביהדות מצב שבו מחילים חוק שמירת שבת כפוי ומקימו נחשב "שומר שבת". ההלכה גם רואה בחומרה "שמירת שבת ויום טוב" ע"י נוכרים כמו בכפיית "חוקי העזר" לסגירת עסקים  בערים   המעורבות - יפו, עכו, רמלה לוד ובאר שבע או בכלל בעצם הכפייה על המהגרים הסלאבים "לשמור שבת" בסגירת עסקיהם. ישנן רק המפלגות החרדיות המעוניינות להצביע על "הישגים" דתיים כדי לשרוד פוליטית ו"לעבוד בעיניים" על מצביעיהן ולכן הן מקדשות את ה"שליש" וה"רביע" שעליהן נאמר "לא שמענו עליהם".
    מאחר ואין המדינה הזו יהודית במהותה ההלכתית הרי שכל  סיפור ה"ציויון היהודי" אינו אלא קלישאה. שומרי המצוות יכולים לקיים את השבתות והימים הטובים גם אם התחבורה החילונית תעבוד בהם וכך אמנם הדברים מתקיימים בכל העולם. "יום המנוחה" יישאר יום השבת כדי שלא יבואו לכדי הפליית ואי קבלת דתיים לעבודות רבות אם יום שישי וחלק מהשבת יהפכו לימי עבודה ומנגד הגיע הזמן לטפל במושג הערטילאי "מדינה יהודית" - שלכל אחד מאיתנו מובן אחרת. היהדות היא דת ולא לאום ואילו המדינה הזו היא אסופת אוכלוסיות שחלקן הגדול נטולות כל קשר ליהדות כמו הערבים והמהגרים הסלאבים או אפילו חילוניים שיצאו מדת ישראל. כאמור, המושג "מדינה יהודית" קיים  בישראל אצל קבוצות לאומניות לא דתיות רק כדי להצדיק את המשך דבקותם בלאומניותם וכסיבה להמשך הבאת מהגרים לבנים מכל העולם - ללא קשר ליהדות, ובמצב כזה עדיף שלא תתקיים הכותרת "מדינה יהודית".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה