יום שבת, 17 במרץ 2018

מרכז שליח חב"ד בלבד


         מרכז שליחי חב"ד בלבד / הרב אליהו קאופמן
     הדיברה "לא תשקר" היא אחת מעשרת הדברות ורק במקום של פיקוח נפש או שלום בית אפשר להתירה, אבל בוודאי שלא יעשה כן בזיהוי רבנים בכנס זה או אחר. "מרכז רבני אירופה" קם מתוך הרעיון לעבור על הדיברה הזו השכם והערב ומלכתחילה, ובדרך אגב גם לפגוע באחדות התארגנות רבני אירופה. אינני בא לסנגר כאן על "וועידת רבני אירופה" – שבשורותיה יושבים הרבנים ה"רשמיים" של מדינות אירופה, שרבנים מרבני ה"וועידה" הזו הם הקלים שקלים אבל לצערנו הרב הם הרבנים של אותן מדינות שאותם הם מיצגים. ישנו ניסיון של רבני בריטניה, צרפת, רוסיה ואף מישראל לחזק את ה"וועידה" הזו אבל הרבנים המרובים שם הם ברובם קלים וציונים. אבל שוב – הם הרבנים האמיתיים והנבחרים של הקהילות המרכזיות באירופה. לפני למעלה מעשור החליטו רבני חב"ד לקדם שלוחיהם באירופה – שחלקם אינם יותר דתיים מחלק מרבני "וועידת רבני אירופה, וכך הוקם "מרכז רבני אירופה". אבל כדי להסוות כי מדובר באיחוד של שליחי חב"ד הצעירים הרי שראשי חב"ד צבעו זאת בהיות "מרכז רבני אירופה", מרכז רבנים חרדי כביכול, כדי לקרוא תגר ולתת סיבה ליסודו מול "וועידת רבני אירופה". אבל תוך זמן מאוד קצר נחשף הבלוף.
       בתחילה דאגו עסקני חב"ד האירופאים לפאר את הארגון החדש שיצרו ברבנים ועסקנים מכל החוגים החרדים – אבל עד מהרה הבינו המצטרפים הללו כי רק חב"ד תמשיך לטוות את חוטי הפעילות. רבנים חשובים כפרנקפורטר מצרפת, הלפרין המנוח ויבדל"א שנייבלג מבריטניה, שלזינגר – יפה משוויץ ועוד רבים אחרים עזבו בטריקת דלת את הארגון החדש לאחר שגילו, הן רמת יהדות נמוכה בכל התחומים והן שליטת ברזל בלעדית של חב"ד. גם פעילים מרכזיים מחסידות גור באנטוורפן פנו עורף לארגון הזה, שמשאביו ויוקרתו הוענקו רק לשליחי חב"ד ולא נחתו בארגונים חרדים ודתיים אחרים ביבשת. אפילו אנשי חב"ד עצמאיים,  כאבי רוזן מישראל למשל, מצאו את עצמם בחוץ רק משום שחשבו יותר מדי עצמאית. על הארגון השתלט פקיד זוטר בשם מרגולין – מחב"ד כמובן, ועימו עוד כמה עסקנים זוטרים ועלובים כמותו (שאחד מהם נחקר בפלילים...). בארגון נותרו מספר מצומצם של רבנים שאינם מחב"ד – ועל אף היותם באמת רבנים חשובים במקומותיהם, הם הפכו רק לניצבים בהצגת חב"ד שנקראת עד היום "מרכז רבני אירופה". מסתבר שלכל הרבנים שאינם חב"ד זו הדרך לעוד פעילות ארגונית מאחר ול"וועידת רבני אירופה" נחסמה דרכם.
       לא הייתי כותב את המאמר הזה לולא היו מתקשרים אלי מרומניה ומספרים לי על הכנס שהיה שם בשבוע שעבר. כמו בכל כנס וכנס של ה"מרכז" החב"די הזה הרי שגם שם הוצגו שליחי חב"ד בדרך של מרמה והוכרזו כ"רבני מדינות". כך למשל הוצג ה"שייגיץ" המארח – נפתלי דוייטש מרומניה, כ"רבה של רומניה" בעוד שהרב הנבחר שם, מר רפאל שפר, לא  הוזכר שמו. לומר לכם את האמת הרי שלדידי אין הבדל דתי משמעותי בין נפתלי דוייטש, מחלל השבת ושליח חב"ד לרומניה, לבין רפאל שפר ה"שייגץ" המזדקן ש"משגיחיו" אינם שומרי שבת, אבל כששואלים מיהו ה"רב הראשי" ברומניה צריך לומר את האמת : זהו רפאל שפר. יתרה מכך, שנים רבות התחנן דויטש לפני הפדרציה המתבוללת של יהודי רומניה כדי להיות שם "רב ראשי", בעבור כל מחיר שבעולם. אבל הם הבהירו לו, לחב"ד, למרגולין  ולקוטלבסקי כי ברומניה לעולם לא יבחרו נציג של ארגון יהודי זר להיות "רב ראשי". שם הקומוניזם אמנם מת אבל רק במדינה עצמה, לא בפדרציה היהודית. הם הבהירו שרומניה איננה חבר העמים לשעבר למשל.
    אבל לא רק ביחס לנפתלי דוייטש שיקרו בכנס הזה – של "מרכז רבני אירופה", שנערך ברומניה. שם הציגו את שליחי חב"ד בכל מדינה אירופאית כ"רבני המדינה" למרות שברוב רובם של המקרים זה היה פשוט שקר. כך למשל הוצג רב ממדינה מרכז אירופאית מרכזית כרב של אותה מדינה למרות שאפילו מתפקיד רבה של קהילה עדתית גדולה באותה מדינה הוא הודח וכיום הוא רבם של כמה משפחות מעטות מעדתו בבית הכנסת הקטן של חב"ד בעיר הבירה של אותה מדינה. לשקר אין רגלים אבל יש לו פרצופים שונים ולשונות רעות. לאחר מאמרי הקודם – נגד דויטש מבוקרשט, הגיב כלפי אחד מרבני ה"מרכז" (שאיננו איש חב"ד) כי כשרות המזון בכנס לא הייתה של דויטש. פיו העיד שגם הם – אנשי ה"מרכז" החב"די, יודעים היטב מיהו דויטש ולכן לא סמכו עליו בהכשר המקום. אבל מנגד הם נתנו לו לגיטימציה לעתיד – לרמות יהודים כשרים, כשהכנס נערך אצלו ואיש לא ידע בעתיד כי האוכל לא היה בהשגחתו. ועל כך כבר נאמר: "גדול המחטיאו".
     והיו שם שני ה"רבנים הראשיים" מישראל שנתנו לגיטימציה לשקר הגדול של "מרכז רבני אירופה" – שכביכול מדובר ב"רבני מדינות". השניים הללו – רבנים מטעם ובלי טעם, ישתתפו גם בכנס של "וועידת רבני אירופה" כשיתקיים, ובכל כנס רבני ועסקני שיביא להם פרסום וכבוד. עניין ה"מדבר שקר תרחק" כבר מזמן איננו באמתחתם.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה