יום שבת, 9 בדצמבר 2017

זה רק טרמפ

בס"ד
                               זה רק טרמפ.../ הרב אליהו קאופמן
       זה לא רק ויכוח רעיוני או פוליטי אלא שההכרזה של טראמפ בנויה על טקטיקה זמנית ולטווח קצר מאוד.
       מעבר לכל הויכוחים הרעיוניים והפוליטיים, על הכרזתו של נשיא ארה"ב על ירושלים - כבירת מדינת ישראל, והעברת השגרירות האמריקאית לעיר, הרי שישנה עוד נקודה שממשלת הימין, בגיבויו של לווינה אבי גבאי יו"ר מפלגת העבודה, שכחה. הנקודה הזו איננה כלל רעיונית אלא מאוד אופרטיבית עם מבט קצר לעתיד. מבט קצר שגם מתנגדי ההכרזה לא שמים עליו דגש. הנקודה הזו עלולה להתפוצץ כבר בקדנציה הקרובה של הנשיא האמריקאי ולהותיר את ישראל בהנהגת הימין הישראלי, "ללא מכנסים" פוליטיות ודיפלומטיות.
                  מצבו העגום של הנשיא האמריקאי בארה"ב ובעולם
      טראמפ איננו מתעסק רק בענייני ישראל והמזה"ת אלא גם בענייני ארה"ב והעולם כולו. שם דווקא לא מוחאים לו כפיים. לא במקרה רוסיה התחזקה פוליטית מאז עליית טראמפ לשלטון בארה"ב – ולא רק משום שהאחרון חפץ לחיות עימה בשלום עולמי. טראמפ מעורר עצבים אצל האירופאים, במזרח הרחוק ובתוך ארה"ב שלו. הוא נתפס כנשיא מבולבל שגם האמריקאים אינם נותנים לו את הכוח לשלוט עליהם באמת, וכך גם העולם מעריך אותו פחות. הצפון קוריאנים הרימו ראש, הרוסים זכו בגזרת סוריה – עירק, הסינים משתלטים מסחרית, האירנים חזרו לקו המרוץ הגרעיני ובאירופה כבר לא עורכים חשבון לארה"ב – במיוחד בריטניה, גרמניה וצרפת. על כך שהרפובליקנים לא יתמכו בטראמפ לקדנציה שנייה זה ברור, אבל לא מעט רפובליקנים ודמוקרטים גם יחד סבורים כי האיש הזה לא יסיים אפילו את הקדנציה הנוכחית שלו, כנשיא ארה"ב. בשוק המניות היו קוראים למניה של טראמפ בשם "למוכרים בלבד", ועל המניה הזו מהמרת לא רק ממשלת נתניהו אלא גם יו"רי מפלגות העבודה ו"יש עתיד".
                                               קנה קש רצוץ
      מסתבר שהליכוד ולווייניו לא עלו על רכב חדיש ובטוח שיסיע אותם ליעדם הנחוץ אלא שזהו רק טרמפ לנקודה מוגבלת בזמן ובקמ"ש. אילו נשיאים כריגן, פורד, קרטר, קלינטון ובוש היו מצהירים את מה שהצהיר טראמפ, אזי, היה לישראל על מה לחגוג. הנשיאים הללו לא רק שהיו משענת בטוחה בימי כהונתם – בארה"ב ובעולם כולו, אלא שגם בפרישתם הם נותרו בעלי כוח השפעה. אבל לא כך עם טראמפ. ביום שטראמפ יחזור לעסקיו המשגשגים ולחיק משפחתו האוהבת הרי שמי שיבוא אחריו יצטרך להתנער מכל מה שטראמפ חידש – כדי שארה"ב תחזור למרומי הטבלה הפוליטית והעוצמתית בעולם. אחד מהדברים הראשונים שיעשה כל נשיא שיבוא במקום טראמפ – וגם אם יהיה זה הרפובליקני הימני ביותר, הוא לבטל את החד צדדיות לטובת ישראל מול הפלשתינאים ולהחזיר את מדינות המזה"ת לכיס האמריקאי, מהכיס הרוסי. והדבר הראשון שאותו נשיא יעשה בעניין הזה יהיה להורות לשגרירות ארה"ב בירושלים להזמין הובלה דחופה בחזרה לת"א, או אולי לרמת גן הסמוכה. אבל כדי לחזק את הצעד הפרו ערבי והפרו פלשתינאי הרי שאותו נשיא יצטרך גם להחזיר את הקפאת ההתנחלויות, את הבקשה למדינה פלשתינאית, את ההוראה לחדש את פרוק ההתנחלויות – כבימי שרון העליזים, ולרסק את ישראל פוליטית. כך לא רק הערבים יירגעו אלא גם האירנים, הסינים ואפילו האירופאים.
        זה בדיוק כמו שיהודי יתפוס טרמפ מירושלים לעפולה אבל ירד ב"קסבה" של רמאללה ויחכה לטרמפ הבא...

     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה