יום שלישי, 15 בדצמבר 2015

טול קורה מבין עינייך וקיסם מבין שינייך

בס"ד
       טול קורה מבין עינייך וקיסם מבין שינייך / הרב אליהו                                          קאופמן
     בשבוע שעבר – במהלך ימי החנוכה, סנט ח"כ אליעזר מוזס מ"יהדות התורה" בח"כ ממפלגת העבודה, קסניה סבטלובה. זעמו של מוזס יצא כנגד הח"כית החדשה על השתתפותה בניסיון להדליק חנוכייה "נשית" עם אותן "נשות הכותל". תוך כדי ביקורתו על הח"כית הוא גם עיוות את שמה, ואילו היא חשה נעלבת מעיוות זה ותבעה אותו לוועדת האתיקה. לא הייתי מתעכב על סיפור טריוויאלי כזה אלמלא החוצפה והצביעות של ח"כ מוזס, שמזמן היה כבר צריך להתפטר מחברותו הפרלמנטארית, אך למשל את הקדנציה האחרונה סחט מאדמו"רו באיום שאם לא יוצב ברשימת "יהדות התורה" הוא יפתח את פיו נגד חסידותו ששלחה אותו לפרלמנט, חסידות ויזני'ץ, ואח"כ יתאבד. בויזני'ץ חרקו שיניים והחליטו לתת לו עוד קדנציה אחת, בתקווה שגם זו תסתיים טרום זמנה, והעיקר שמיתתו לא תהיה על מצפונם.
   אבל את מה ששכח אותו מוזס – שכאשר הוא נואם אי אפשר להבין אם דבריו נאמרים באידיש או בעברית, הוא הדרש החסידי על הפסוק התורתי "בת כהן כי תחל לזנות את אביה את מחללת". הדרש החסידי טוען שם כי כאשר לרב גדול יש בן/בת סורר/ת הרי שעליו לסגור את ספר הלימוד, לפזר את תלמידיו ובמקום זאת להתרכז בחינוך הסורר/ת שלו כדי שלא ימשיך להתקיים בו חילול ה' דרך ההתנהגות הנלוזה של צאצאיו. חילול ה' של צאצאי רב המרביץ תורה בעדרים עושה את חינוך ביתו לפלסתר. עם הסכמתי לטענותיו של מוזס נגד הרפורמיזם של סבטלובה ו"נשות הכותל" הרי שביתו של מוזס – היידי מוזס, היא הרבה יותר פרובוקטיבית נגד היהדות ודת ישראל, ובמיוחד שפתה האגרסיבית ומעשי התועבה הססגוניים שלה בתקשורת ובביקוריה התכופים בפרלמנט הישראלי שמים לצחוק וללעג את החינוך שקיבלה בבית אביה, האיש שמעז להטיף מוסר לח"כ נורמטיבית, שקטה ומנומסת כגב' סבטלובה. יש לגב' סבטלובה שיטה רעיונית ביהדות שהיא באמת זקוקה לניעור מהארס הרעיוני שלה אבל מנגד אין היא עושה זאת בגסות, היא איננה מבליטה בחוצות העיר את התועבות כבסיס תרבותה והיא איננה נטפלת לשומרי משכן הפרלמנט הישראלי או נוגעת בצעירים חרדים כפרובוקציה, למרות מחאת הנגד שלהם. ואילו ח"כ מוזס – זה שעדיין לא ניקה את אורוות ביתו, קורא בחוצפתו למרק את האורוות הנקיות יותר של שכניו, והוא עושה זאת בצביעות מעושה וללא שום בושה.
      אינני יודע במה חטאה חסידות מהוללה כל כך כמו ויזני'ץ – שלפני מלחמת העולם השנייה היא הייתה הפאר שבהדר המלכות החסידית של מזרח אירופה, שמאז קום המדינה הנציג שלה ב"אגודת ישראל" יושב על תקן משבצת האידיוט. האיש הזה – ח"כ מוזס, הוא האיש שצריך להתפטר לטובת הח"כ לשעבר, הרב יעקב אשר, ובטוחני כי גם בחסידותו – חסידות ויזני'ץ , ישמחו על מעשה מסירות הנפש הזה ויודו ל-ה' הטוב והרחום שהותיר אותם ללא נציגותו. מנגד, אינני מאשים את האב מוזס במעללי ביתו אך מבחינה "אתית" עדיף שהאיש יחזיר את המנדט למפלגתו, ובמיוחד שיפסיק להטיף מוסר לאחרים בזמן שבני ביתו נלחמים באופן חמור, פרוע ומביש הרבה יותר נגד דת ישראל, מאלה שנגדם הוא יוצא, כמו גב' סבטלובה. בטוחני שב"יהדות התורה" ינשמו לרווחה כשמוזס יתלה את נעליו הפרלמנטאריות ויאפסן את חליפתו ועניבתו.
    אבל בדבר אחד הייתי מציע לגב' סבטלובה לא לכעוס על ח"כ מוזס. בטוחני שהוא באמת לא התכוון לפגוע וללעוג לשמה – כמו שהוא אמנם התנצל על כך, וזאת משום שצורת הדיבור הטבעית והמגושמת שלו היא גם צורת הנאום הפרלמנטארי שלו. וכל אי הבנתו בשמה של הגב' לא היה זה עוד ניסיון ללעוג לה אלא פשוט הסחה לפי תומו עם עצמו.
  

         

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה