יום שלישי, 22 בדצמבר 2015

היועץ מטעם

בס"ד
                                היועץ מטעם / הרב אליהו קאופמן
       אינני נסחף אחר ה"קונצנזואליות" של עו"ד אביחי מנדלבליט, כמועמד האידיאלי ליועץ המשפטי לממשלה. הרבה, הרבה סיבות ונקודות חושך חסויות גורמות לי לפחוד כי זה יהיה ה"יס מן" הגדול ביותר בהיסטוריית היועצים המשפטיים לממשלה. פרשת הרפז היא הגבנון הבולט והמוכר בעמדת הנגד לאיש הזה, אבל זה לא הכול. במדינה שדורשים מאיש צבא או מאיש תקשורת לעבור "תקופת צינון" – למרות שלמעשה אין ניגוד אינטרסים בין הקריירה הקודמת שלו לעיסוק הפוליטי העתידי, בודאי שיש לדרוש "צינון" מאדם שחפץ להפוך לסכין המשפטית של הממשלה אבל רק שבוע קודם לכן היה בעצמו מינוי מוחלט מטעם ותחת הפיקוד הממשלתי. נכון שחשוב למנות יועץ משפטי שרואה עין בעין את המתרחש במדינה עם הממשלה שעימה הוא עובד אבל לא אחד כזה שהיה שכיר שלה וחלק ממנה ממש, ומחר הוא עומד אולי לבקר את ממניו. זה די מזכיר לי את הימים שליברמן – עם תיקים פתוחים במשטרה, מינה כרצונו את שרי המשפטים והמשטרה. כולם ידעו שזו בדיחה וגם המינוי ה"בלעדי" הזה – של מזכיר הממשלה ליועץ משפטי, הוא בדיחה.
       נתניהו מנסה הפעם להערים על הציבור עם מועמד שמשתדך לכל הזרמים וההשקפות הפוליטיות. היועץ המוצע גדל בבית בית"רי מובהק אך כיום הוא אדם החובש כיפה שחורה, ובודאי שב"יהדות התורה" ובש"ס ירקדו איתו משמחה. גם שרת המשפטים מימין לא יכולה – יחד עם הבוס שלה, בנט, להתנגד לאיש ימין חבוש כיפה, על אף שישנם חוגי ימין קיצוניים ששוללים אותו, אבל כרגע חלק מהם נמצאים בחקירות השב"כ ואיש מהימין הממוסד, ואף ה"סרוג", אינו חפץ להזדהות עימם. אבל גם לשמאל זרק נתניהו – במינוי הזה, "עצם פוליטית". היועץ המוצע שיתף פעולה עם "בצלם" והיה נוח כפרקליט צבאי גם לאלה שלחמו נגד עוולות הכיבוש, ובראשם ארגון "בצלם". וכאן זה מחשיד עוד יותר, מדוע שנתניהו יהיה מוכן להתפשר על "יועץ ליבראלי" בענייני הכיבוש, כשהשלטון נמצא בידיו באופן אבסולוטי?
    התשובה היא מאוד פשוטה ומזכירה אצת פרשת ה"התנתקות" ומשפחת שרון. לזוג נתניהו – ובמיוחד לרעייתו שרה, יש תיקים פתוחים, או כאלה שהם כבר בקנה, עם פרשיות שחיתות שמהם נודף ריח רע של נהנתנות, שאולי חרגה לפלילים. מי שהיסס – בפרשת הרפז, מול גבי אשכנזי, יכול גם להסס חזק יותר מול שרה נתניהו. אין ספק שבמצב הזה מעדיף נתניהו "יס מן" משפטי שקודם כול יסגור לו את התיקים הללו בעתיד, וזאת גם אם יצטרך להתפשר פה ושם עם השמאל בנוגע לענישת פירות הבוסר של הכיבוש. עד היום יש הטוענים שללא חשיפת השחיתות במשפחת שרון, הרי שה"התנתקות" לא הייתה יוצאת לפועל.

    

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה