יום חמישי, 20 בספטמבר 2012

אין הקטגור נעשה סנגור


  בס"ד
   אין הקטגור נעשה סנגור / הרב אליהו קאופמן
         לא מכבר קראתי  על הכנס שנערך בפריס שבצרפת -  בין רבנים לקאדים מוסלמים, ל"הידברות בינדתית". לפתע שמתי לב לכמה "אותיות קטנות" שצוין  בהן כי לצד כוח השיטור הצרפתי נצפו גם "מספר אנשי שב"כ ישראלים". הכתוב אומר דרשני: מפגש ה"שלום" הבינדתי   היה תחת החסות  הישראלית. וכאן התחיל כישלון הכנס.  הידיעה הזו החזירה אותי שלושים שנה אחורה , ל"שלום" ש"נחתם" בין ישראל ללבנון - בשנת 1982, "שלום" שהחזיק חודשים ספורים משום שבאשיר גומאייל - הנשיא הלבנוני דאז , היה בעצם "בובה" ישראלית , וכעבור מספר חודשים ה"בובה" הזו - שחתמה על ה"שלום" עם יוצריה, נרצחה משום שכולם ידעו ש"שלום" כזה פירושו מתקפה ולא מנוחה . שלום אמיתי עושים בין שווים וללא שושבינים שיפריעו, במיוחד אם הם אלה גרמו למלחמה.
        המתח בין האסלאם ליהדות איננו מתח בינדתי.  ברוב ימי  ההיסטוריה בין היהדות לאסלאם אירועי קנאות  התקיימה סובלנות דתית, ובמיוחד  בימים  שרוב יהדות העולם חיתה  תחת האימפריה העו'תמנית. יתרה מכך,  גם כיום שוררת שם - באותן ארצות שמהן מגיע המתח המוסלמי  האנטי יהודי למערב אירופה - מרוקו ותוניסיה, מתינות ממלכתית ביחס ליהודים המקומיים ואפילו ארגוני דת יהודים קיצוניים  ולאומנים - כחב"ד למשל,  מורשים באותן ארצות לפתוח בתי ספר ליהודים המקומיים. אם כך מדוע נוצרה הבעיה הזו - בין האסלאם ליהדות?
          התשובה היא אחת: הציונות. הציונים גילו כי למען לאומניותם החילונית אפשר לגייס את ספר התנ"ך מבלי לקיים את מצוותיו. מיום הופעת הציונות החילונית נוצרה לפתע "בעיה דתית" בין האסלאם ליהדות. זה החל לאט, לאט. בימי שלוט הטורקים בא"י היתה עדיין האש קטנה וחכמי הדתות -  כולל היהודים ידעו  לבולמה , אך מיום בוא המנדט הבריטי והפיכת הציונים לגורם היהודי הדומיננטי - ואח"כ היחידי, בקרב היהודים עלה המתח פלאים ולאחר השואה המרה גבר מתח זה (משום קריסת המנהיגות הציבורית - חרדית כחילונית כאחד, שלא היתה ציונית) עד שהקמת מדינת ישראל ואח"כ הכיבוש של 1948 העלו מתח זה לשיא חדש. נוסיף לכך את בעיית הפליטים הפלשתינאים מה"נכבה" ואת אי הענקת העצמאות לפלשתינאים עד היום ונקבל כי כל הסכסוך הזה אינו אלא לאומני וללא קשר לדת. הפלגים הלאומנים - בכל צד, מנצלים את הדת כדי ללחום את מלחמתם החילונית - לאומנית אך למעשה אורח החיים, בין היהדות לאסלאם, הוא הקרוב ביותר בין אי אלה דתות בעולם.
         מכאן שבודאי שאם חפצים להגיע להבנה בינדתית אסור לתת לגורמים לאומנים וחילוניים להוביל את ההידברות - ובראשם לציונות. כמו ש"כידוני" המשטרים הערבים והמוסלמים - הפוליטיים, לא ינעמו לאינטגרציה של הידברות בין הדתות כך גם "כידוני" הציונות על שומרי השב"כ שלה לא מוסיפים להידברות.הקטגור הציוני - שהפך את הדת היהודית לדגל לאומני ריק ממצוות, בודאי שלא יחפוץ לקפל דגל זה ולהופכו ל"דתי בלבד" ולכן קטגור לאומני אינו יכול להוביל סנגוריה דתית אמיתיתית אלא מטרתו להמשיך לפקח פוליטית על הדת היהודית , שתיוותר לאומנית. יהדות אמיתית פירושה שחרור דתי מהלאומנות הציונית ולכל לא יסכימו ממשיכי הרצל וז'בוטינסקי.
        בצפון מזרח לונדון הבריטית - בשכונת "סטמפורד היל" שבעיר "הקני", מתקיימת הידברות אמיתית בין היהודים החרדים שם למוסלמים הרבים ומידי יום שישי נפגשים הצדדים במסגד המקומי להעשרת היחסים. היהדות החרדית שם עושה זאת ללא הנחיות ציוניות, חברת ה"שומרים" הציונים הוצאה משם וגם הקמתו של ארגון פרו ישראלי כ"איפ"ק" (כמו בארה"ב) נכשל, מאחר  והרבנים יצאו כנגדו. אי לכך לא פלא שההידברות מצליחה שם משום שהיא איננה בחסות אלה שגרמו לסכסוך במזרח התיכון.
      כדי שמפגשי שלום יצליחו באירופה -  נגד אנטישמיות ואסלאמפוביה, לא מספיק שרק אירן ואפגניסטן ינוטרלו אלא צריך גם לנטרל את ישראל ואת  רבניה הציונים מטעם או בלי טעם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה