יום שלישי, 20 באפריל 2021

רעמ ביום בהיר

 

בס"ד

             רע"מ ביום בהיר / הרב אליהו קאופמן

     איתמר בן גביר ובצלאל סמוטרי'ץ אינם המכשולים של בנימין נתניהו להגיע לקואליציה בתמיכת רע"מ. השניים – על שאר ח"כי מפלגתם, הם השליחים של נתניהו "להוציא את הערמונים" מן האש הערבית, שאותה הוא הדליק. לרע"מ יש עוד מה ללמוד מנתניהו, שעסוק בפוליטיקת התככים שלו מסוף שנות השבעים של המאה העשרים.

     עם כול הכוונות הטובות ועם כול ההבנה שהפילוג ב"רשימה הערבית המשותפת" היה אמור להיות בלתי נמנע עבור רע"מ הרי שגם המשבר שבין רע"מ לנתניהו היה צריך לבוא. חבל רק שדר' ח"כ מנצור עבאס לא צפה זאת מראש. בריאיון של ח"כ עבאס לוואי נט הוא נשמע מאוכזב מכך שנתניהו לא יצא נגד סמוטרי'ץ ונגד בן גביר, שמאז שנודעו תוצאות הבחירות הם יורים בבליסטראות ברע"מ, בעבאס ובכול הערבים שהלכו עם עבאס בקו החדש שלו. לא לחינם עבאס מרגיש אכזבה. הוא טוען כי הליכתו הפוליטית החדשה הביאה גם לסיכון חייו בסקטור הערבי. אני מאמין לו. אותם אלה שמאיימים על עבאס בגלל חצי הזדהותו עם נתניהו שוכחים שאיימן עודה – יו"ר חד"ש ומספר אחד של עוד מה שנותר מ"הרשימה הערבית המשותפת", מוכן ללכת לברית עם שלושה טרנספריסטים קיצוניים כבנט, סער וליברמן. אבל מי כחד"ש הקומוניסטית מומחית פוליטית מספר אחת ל"זיגזוגים" קיצוניים, ושיודעת מתי להסית ולהציג את יריבותיה כבוגדניות, ומנגד היא גם יודעת להציג את הבוגדנות שלה עצמה כ"צעד פוליטי מחושב למען ההמונים הפלסטינים". אבל זה עדיין לא פותר את עבאס ואת חבריו מלעצור רגע ולהבין שהם טעו בציפיות שלהם מנתניהו. בכול זאת עבאס נמצא בפוליטיקה רק שנתיים ורע"מ קיימת רק משנת 1996 ואילו ביבי נתניהו פעיל בפוליטיקה הישראלית והעולמית מאז סוף שנות השבעים של המאה העשרים.

                                         הסוכנים של נתניהו

      לעבאס אין מה להתאכזב מתגובת ה"דום – שתיקה" של נתניהו מול הווטו של "הציונות הדתית", ומול ההכפשות הקשות של בן גביר את סמוטריץ בערבון לא כול כך מוגבל. ממידע מעשי אני יכול לומר בוודאות לעבאס ולאנשיו כי הקול של "הציונות הדתית" נגדו ונגד מפלגתו הוא אמנם קולם של סמוטרי'ץ ובן גביר אבל הפה שהתיר להם לגדף ולקטרג נגד רע"מ הוא פיו של נתניהו. "הציונות הדתית" נשלטת ע"י נתניהו באופן מוחלט והיא יודעת שהיא חבה לו את שבעת ח"כיה האחרונים (כולל זה שנכנס ברשימת הליכוד...). לא לחינם נתניהו שותק על הצרחות של בן גביר וסמוטרי'ץ כנגד רע"מ. הוא אפילו היה מוכן למצב הזה שקרה לבסוף: הצבעת רע"מ עם "גוש השינוי". נתניהו בסך הכול לא רוצה להיתמך ע"י רע"מ בדיוק מהסיבות ש"הציונות הדתית" צווחת נגד רע"מ. את כול ה"טרראם" הזה – של חדירה לרחוב הערבי ומו"מ עם רע"מ ועם עלי סאלם, ראש עיריית נצרת, הוא עשה כדי לפצל את הרחוב הערבי. הוא הצליח אמנם לשבור את "הרשימה המערבית המשותפת", ולא רק שפיצל אותה אלא חיסל ממנה חמישה מנדטים ושבר את האחדות הערבית. במבט שני מסתבר שנתניהו הצליח אמנם ב"טריק" שלו ברחוב הערבי אבל לא בדיוק כמו שהוא ציפה להצליח. קודם כול כניסת רע"מ לפרלמנט הייתה בשבילו אכזבה. אם הם היו נשארים בחוץ הרי שהקול הערבי היה מובס ואילו לנתניהו הייתה נחסכת האי נעימות הפוליטית להיתמך ע"י רע"מ מבחוץ. גם מבחינת מספר הח"כים הערבים שנכנסו לפרלמנט הישראלי הרי שנתניהו אוכזב לבסוף, למרות הירידה במספר ח"כיה של "הרשימה הערבית המשותפת". בקדנציה הקודמת היו להם חמישה עשר ח"כים – כולם בתוך ח"כ "הרשימה הערבית המשותפת". בקדנציה הזו יש לפלגי "הרשימה הערבית המשותפת" של הקדנציה הקודמת רק עשרה ח"כים אבל לציבור הערבי יש בכול זאת שלושה עשר ח"כים כיום, ירידה רק של שני מנדטים ולא של חמישה מנדטים. שני ח"כים ערבים נכנסו עם מר"צ (זועבי ועיסאווי) ואחת נכנסה עם מפלגת העבודה (מרעוונה). השלושה הללו לא פחות רדיקלים מח"כי "הרשימה הערבית המשותפת" לשעבר, שנותרו מחוץ לפרלמנט הישראלי, והם יותר רדיקליים מארבעת ח"כי רע"מ. נתניהו יודע היטב שקואליציה ימנית – ועוד עם בן גביר ב"שפיץ", לא תצליח להחזיק מעמד אפילו חודש, כשרע"מ אמורה להיות "המטריה האוירית" שלה מבחוץ. "עפיפון" מעזה או ניסיון, חס ולשלום, לפיגוע מצד פלסטינים ו/או מתנחלים מיו"ש יתירו מיד את הדבק הלא דביק של רע"מ עם הימין הקשוח מתמיד. נתניהו חפץ בקואליציית ימין אמיתית עם בנט ועם סער ולא רק מבחינה ביטחונית ולאומנית אלא גם כדי למזער את תביעות החרדים בענייני הפטור הצבאי ובעוד נושאים חרדים אחרים שלא פעם עולים כהפתעה משום מקום (ימי "הקורונה" למשל...). אבל נתניהו גם יודע שאת "הערמונים הלוהטים" שהוא הכניס לתנור הערבי צריך מישהו אחר להוציא ואין מתאים לכך מהצמד – חמד ששמו סמוטרי'ץ את בן גביר. מסתמא שהאחרון כבר רגיל להיות "הרע האקטיבי" של הממסד, שהרי לא לחינם הוא לא נפסל כחבריו הכהניסטים (מיכאל בן ארי, ברוך מרזל ובנצי גופשטיין). אבל עבאס לא הבין את זה מלכתחילה.

                            לא ש"ס כי אם "אגודת ישראל ההיסטורית"

    עבאס פנה לדרך של עצמאות פוליטית ופלט לא פעם כי הוא "ש"ס של הרחוב הערבי". אבל זה לא מדויק. ראשית, התחכום של דרעי חסר לו מאוד אבל זה עניין של ניסיון. אבל הבעיה האמיתית היא בעניין העקרוני. ש"ס אמנם ידעה לקפץ משמאל לימין וחוזר חלילה אבל הם עשו זאת מתוך קואליציה של ממש ועם תיקי שרים ועם התחייבויות קואליציוניות לטווח ארוך כדי לערוב על קיום הקואליציה הזו. כך הם עשו בימי ממשלת רבין ואח"כ עם פרס כמחליפו. כך הם עשו בממשלת ברק הקצרה וכך הם המשיכו עם שרון, אולמרט ונתניהו. כך נהגה ש"ס גם ב"הסתדרות הכללית" – בקואליציה שלה עם העבודה ואף עם מר"צ. אבל מה שעבאס חפץ היא שיטת "אגודת ישראל" שבין השנים 1953 ל-1977. באותם ימים אגו"י היו מחוץ לקואליציה רשמית והם הצביעו שוב ושוב עפ"י מפתח של הצבעות תמורת פרסים. כך למשל אשררה אגו"י במשך שנים רבות את הממשל הצבאי על ערביי ישראל בתמורה לבנק ההיסטורי שקיבלה  מהמדינה – "בנק אגודת ישראל" (לימים הוא התאדה במשבר כלכלי...). עבאס מזכיר בזמן האחרון כי הוא איננו בכיסו של אף אחד ובכול הצבעה הוא יבדוק לגופו של עניין – והוא מתכוון יותר לגופו של העניין הערבי שיציב לנתניהו, ללפיד או לכול אחד אחר.  אבל שיטת אגו"י ההיסטורית הייתה טובה לימים ההם ורק לרשימה יהודית בלבד, וגם זאת בגלל שהדמוגרפיה החרדית לא היוותה סכנה לרוב החילוני דאז. לדוד בן גוריון, למשה שרת, ללוי אשכול, לגולדה מאיר וליצחק רבין (בקדנציה הראשונה שלו) לא היה אכפת לשחרר פה ושם "כופתאות" לציבור יהודי קטן שהיווה מיעוט קוריוזי אבל משנות התשעים של המאה העשרים השיטה הזו לא הייתה עובדת עוד משום הריבוי הדמוגרפי של היהדות החרדית. ועל אחת כמה וכמה כשמדובר כעת בציבור ערבי גדול שנושק למספר של כשני מיליון אזרחים ושנוכחותו נמצאת בכול ענפי הכלכלה והחברה. גם הדרישות של עבאס – כתנאי לתמיכתו באיש זה או אחר, אינן עוד הדרישות האגודאיות מהעבר, לבנק קטן או פה ושם לתקציב לישיבה זו או אחרת. ביטול "חוק הלאום", ביטול "חוק קמיני'ץ", שיויון אזרחי בהכרת נישואין בסקטור הערבי לאזרחי הרשות הפלשתינאית ועוד חוקים ודרישות אחרות הם לא עניין של "כופתאות" אלא עסק פוליטי מורכב ומסובך, במיוחד לאנשי הימין של הליכוד, שהם עצמם חוקקו את הצרות הללו. כדי להמשיך לשרוד כגוש אמיתי של שינוי ערבי יצטרכו ברע"מ לקשור קשרים חדשים עם צבורים יהודים חדשים ולא להישען רק על "יועצים ממלכתיים" שעבורם חיבור קבוצות ערביות לממסד הישראלי הוא אינו עניין של פילנתרופיה אלא עניין של תחכום פוליטי ל"הפרד ומשטול" ותו לא.

                                          פרספקטיבה עתידית

      "הרשימה הערבית המשותפת" ( בצורתה המצומצמת כיום) ורע"מ פרצו לכיוונים מנוגדים שרק מציאת שביל הביניים ביניהם יביא שוב לאחדות למען הציבור הערבי. הליכת "הרשימה הערבית המשותפת" של היום לכיוון גורלה המשותף עם מה שנותר מהשמאל הרדיקלי היהודי והכיוון של "רק לא ביבי" (מבלי להבין שבנט, סער וליברמן מסוכנים יותר לציבור הערבי..) מובילה את הרשימה הזו שוב למבוי סתום כבעבר, וללא שום חיבור לצבורים משפיעים בישראל. מנגד, חיבורה של רע"מ אך ורק לפוליטיקאים ישראלים – שנוהגים בה כמתווכים וכפטרונים, תוביל גם אותה במהרה למבוי פולטי סתום ולאי חיבורה לצבורים יהודים רחבים, שהיא דווקא שואפת אליהם. דבר אחד בטוח – נתניהו איננו חפץ לתת לרע"מ כוח מעשי ופוליטי כדי לבנות את הציבור הערבי ככוח עצמאי בחברה הישראלית. ההשקפות הרויזיוניסטיות והימניות שלו הן תרתי דסתרי לחיזוקה של מפלגה ערבית עצמאית, ועוד כזו שההשקפה האסלאמית מכתיבה לה את הבסיס הרעיוני שלה.

2 תגובות:

  1. אני מצטער לשים את זה באינטרנט אבל אין לי ברירה. האם מעולם לא האמנתי בקסמי אהבה או כישופים עד שפגשתי את הקוסם ההוא כשביקרתי את חברתי ב- isreal לפסגה עסקית השנה. אני פוגש אדם בשם ד"ר ALABA היה ממש עוצמתי, והוא יכול היה לעזור בכישופים שיחזירו את האבודים, מאהבים וכסף קסם, קסמים או קסמים לצורך עבודה טובה או אושר. אני שמח עכשיו. אני מעידה כי הגבר שרציתי להתחתן עזב אותי 5 שבועות לפני החתונה וחיי התהפכו כי מערכת היחסים שלנו נמשכה 3 שנים. באמת אהבתי אותו, אבל אמו הייתה נגדנו ולא הייתה לה עבודה בתשלום טוב. כשפגשתי את הקוסם הזה, סיפרתי לו מה קרה והסברתי לו את המצב. בהתחלה הייתי מהססת וחשדנית, אבל פשוט ניסיתי. ובתוך יומיים, כשחזרתי לגרמניה, חבר (כיום בעל) התקשר אליי ובא אלי והתנצלתי שהכל הוסדר עם אמו ומשפחתו וקיבל ראיון עבודה חדש להתחתן. לא האמנתי כי ד"ר ALABA פשוט שאלה את שמי ושם חברתי וכל מה שרציתי. ובכן, עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו השתפרו הרבה יותר. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: dralaba3000@gmail.com אתה יכול גם להעביר לו WhatsApp בכתובת +2349071995123.

    השבמחק
  2. האקס שלי ואני נפרדנו לפני שנה וחודשיים והייתי בהריון חצי שנה. שנינו אוהבים אחד את השני וזה היה הלם בשבילי וזה באמת שבר לי את הלב. ניסיתי להתקשר אליו ושני הקווים נותקו. ניסיתי להגיע אליו ברשתות החברתיות, אבל הוא הרחיק אותי מהם. ניסיתי להגיע להוריו והם אמרו לי שהבן שלהם אמר שהוא לא אוהב אותי ולא רוצה לראות אותי והם לא יודעים מה לא בסדר. בכיתי ובכיתי כל יום כי אהבתי אותו מאוד. עד שילדתי ​​והתינוק היה בן שנה, לא הצלחתי להחזיר את אהבתי. שוב הייתי מבולבל. אני לא יודע מה לעשות וגם איבדתי את העבודה ואין לי כסף לטפל בתינוק. הייתי אומלל בחיים אז בכיתי לאחותי וסיפרתי לה את הבעיה שלי ואמרתי שהיא יודעת על כישוף רב עוצמה של ד"ר אלבה שיעזור לה כשלא תוכל להיכנס להריון. יצרתי איתו קשר בדוא"ל והוא אמר שיעזור לי ואמר לי אישה שמה כישוף על בעלי ואמר שיעזור לי לשבור את הכישוף כך שבעלי יחזור אלי לנצח והרצון יהיה שלי. זו הייתה הפתעה גדולה בעיני שכל מה שהוא אמר קרה. בעלי חזר מיד אלי ואמר לי לסלוח לו. תודה רבה למאיית האיות החזקה והאמיתית הזו. אני מתפלל שהוא יחיה זמן רב ויעשה יותר מעבודתו הנפלאה. אם יש לך בעיה שמטרידה אותך בחיים, עליך לפנות לנגן האיות החזק הזה! הוא יכול לעזור לך. הוא לא יאכזב אותך, תוכל להגיע אליו דרך כתובת gmail: dralaba3000@gmail.com או שתוכל להגיע אליו דרך הווטסאפ שלו: +2349039885856

    השבמחק