יום שישי, 16 באוגוסט 2019

בכייה לדורות


בס"ד
                    בכייה לדורות / הרב אליהו קאופמן
       פסיקת השופט בבית המשפט של נצרת לטובת ההפרדה בין גברים לנשים יש עימה סעיף נוסף שלימים הוא עלול להפוך את כול ההופעות והאירועים הנפרדים למעורבים. זוהי חרב הפיפיות של הפשרות הפוליטיות שאינן יכולות להיות חלק מהיהדות הצרופה, שבה ההלכה פוסקת שחור או לבן.
      פסיקתו של השופט מנצרת לגבי אישור ההפרדה באירוע הזמר של מוטי שטיימניץ והציבור החרדי, עוד עלולה להפוך לחרב פיפיות נגד היהדות החרדית, גם כשידובר באירוע קודש ולא רק באירועים זמר מפוקפקים, מבחינת ההשקפה היהודית. השופט מנצרת רצה דווקא לכוון לחיוב. הוא להבדיל מחבריו השופטים היהודים - החילוניים, לא היה מעוניין בשינוי החברה היהודית הדתית, שהרי שינוי שכזה יכול להפוך לבומרנג דתי ותרבותי נגד החברה המוסלמית בה הוא עצמו חי, וזה אולי הדבר האחרון שהוא חפץ בו, ולכן הוא ביטא את דעתו לטובת ההפרדה באירוע. אבל מנגד, הוא גם יודע כיצד מונה לשופט ואיזו מערכת אנטי דתית יהודית הוא משרת ולכן הוא היה חייב "לקרוץ" גם למערכת הזו בפסיקתו. ולכן לצד הפסיקה כי תתאפשר הפרדה בין גברים לנשים הוא גם פסק שיהיה שם גם מתחם שלישי ובו לא תהיה הפרדה, אלא לשם יגיעו כאלה שיחפצו לחזות באירוע ללא הפרדה. זה די מזכיר לי את "משפט שלמה" – לחתוך את הילד בשווה לשתי הנשים. מבחינת ההשקפה היהודית – דתית הרי שאין מקום לפסיקות פוליטיות "פרגמאטיות" בענייני הלכה ויהדות. אם החלק השלישי הינו חלק מעורב הרי שדינה של ההופעה כולה כהופעה מעורבת. זה כמו לבשל בשר כשר ובשר טרף בכלי כשר. המאכל הופך לטרף והכלי הופך לטרף. אך גם סכנה עתידית גדולה טמונה לעתיד בפסיקה הזו, ליהדות החרדית.
                                המוצא האופורטוניסטי של כול העיריות
       הסכנה הגדולה בפסיקה הזו נובעת מכך שבעתיד כול עירייה ועירייה – כדי לצאת בשלום מהחרדים ומהאנטי חרדים, תסתמך על פסיקתו של השופט מנצרת ותעניק בהוראה מגבוה חלק שלישי שיהיה מעורב ואז ה"זמרים החרדים" יהיו בדין ברור של הופעה מעורבת. הרעיון הזה יתחיל לזלוג גם להופעות קודש ממש כמו הכנסת ספרי תורה, תפילה בבתי כנסיות, חתונות, בר מצוות, בריתות וכול שמחה אחרת.הרעיון הזה כבר יחלחל ויגיע ללא כפייה חילונית, אלא ע"י ה"חרדים – לייט", לחברה הדתית והחרדית, כמו שכול מנהג חילוני הופך ללגיטימי מבחינה דתית תחת החותמת "חרדי". ואמנם, כיממה לפני הפסק של השופט מנצרת כבר הוכנס הרעיון הזה ע"י "רב עיר" בישראל ונעשה בלחץ אחת החסידויות היותר "רדיקליות" בעניין ההפרדה בין נשים לברים בפרט, ובנוגע לצניעות בכלל!
                                                הסיפור של באר שבע
          זה קרה בעיר באר שבע, יממה אחת בלבד לפני שהשופט מנצרת פסק את פסק ה"אנדרוגינוס" שלו. הרב יהודה דרעי, ה"רב הראשי" של באר שבע, ואחיו של שר הפנים מש"ס, אריה דרעי, אישר לערוך ערב שירה בבאר שבע, לציבור החרדי, עם הפרדה לנשים ולגברים אך גם עם קטע מעורב. האשמה איננה רק ביהודה דרעי עצמו – הידוע כ"רב ליבראלי" שאף מצא היתר לקבל אישה כיהודייה למרות שאחיו אריה דרעי לא אישר את רישומה כיהודייה במשרד הפנים (!), אלא שהייתה שם חסידות שתבעה את המתחם הזה, באי רצונם של גבריה לרקוד ולפזז שם אלא לעיני נשותיהם. החסידות הזו ניחנה בתקנות חמורות בענייני צניעות עד שלגבר החסידי שלה אסור אפילו להלך עם אשתו ברחוב, כשהיא לצידו אלא מאחוריו, ובמרחק ניכר. לחסידות הזו – שאילצה את הרב דרעי לקבוע מתחם נפרד בהופעה שלא יהיה מעורב, קוראים חסידות גור!...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה