יום שני, 11 במאי 2015

בין דם אדום לאדום פחות

בס"ד
         בין דם אדום לאדום פחות / הרב אליהו קאופמן
     הפגנת העדה האתיופית זעזעה את כל הציבור הישראלי, חילוניים, דתיים לאומיים, חרדים, ימנים , שמאליים וגם את הערבים, הדרוזים והצ'רקסים. ובאמת, איזו הצדקה יש להכות עובר אורח (ולא משנה עם מדים או בלי מדים...) רק משום שעבר שם עם אופניו ושאל שאלה "מיותרת" לדעת השוטרים המכים?! לבני העדה האתיופית לא הספיק עניין פיטורי שני השוטרים הסורחים מהמשטרה, בני העדה ביקשו העמדה לדין כי דמם וצבעם אינו הפקר, ולדעתי הם צדקו. אבל רק מספר ימים אח"כ הוכח באמת עד כמה המדינה הזו גזענית.
      לא עברו אלא ימים ספורים בלבד והנה החליטה אותה משטרה לזכות מכל עונש שוטר אחר שרצח ממש, כאילו לא קרה כלום ימים ספורים קודם לכן! רק במדינה שבה הגזענות היא טלאי על טלאי הרי שיש הבדל בין דם לדם ומיד מסיקים מסקנות משטרתיות נגד שוטרים שהכו אך מזכים שוטר שרצח. תלוי באמת מיהו הציבור הנפגע, והאפליה הגזענית איננה לאוו דווקא עפ"י צבע העור אלא עפ"י ההשתייכות האתנית.
      לפני מספר חודשים נורה בכפר כנא צעיר ערבי בטענה ש"סיכן את המשטרה" בהתנפלו על רכבה, כדי למנוע את מעצר בן משפחתו. סרטון המקרה מראה בעליל כי לאחר שנפתחה דלת הניידת נמלט האיש אך אפשר היה לתופסו בלי לירות בו יותר מפעם בגבו בדם קר. לא מעט עבריינים מסוכנים באמת זוכים מהמשטרה ליחס יותר "עדין" גם כשהם חמושים בנשק חם ולא רק בסכין, וכשהם עומדים עם הנשק מול השוטרים ולא כשגבם מופנה והם בורחים. אבל כנראה שדם יהודי שווה יותר – גם כשאינו נשפך ממש, ובמיוחד כאשר המוכה הוא גם חובש מדים והמפגינים לטובתו חמושים בדגלי המדינה. במשטרה ה"צדקת" של דנינו יש לא רק צפעונים פליליים וסוטי מין אלא גם גזענים בדם קר.
    אבל יש כאן עוד איזו שאלה רצינית. בסמוך להפגנת בני העדה האתיופית בת"א נערכה גם הפגנה מטעם "וועדת המעקב של הציבור הערבי בישראל" נגד הפליית הציבור הערבי במישור המוניציפאלי ונגד הריסת בתיו. והנה, עלה הפעם נושא הרבה יותר חמור כמו זיכויו של שוטר שחשוד ברצח ואי העמדתו לדין, ואף לא לפיטורין, אך ראשי הציבור הערבי הסתפקו בהפגנה קטנה בעיר ערבית רחוקה כמו נצרת ולא העבירו את המחאה לת"א ולי"ם כפי שעשו זאת בני העדה האתיופית. הפגנה ערבית כזו היו צריכים לתכנן ולהודיע בתקשורת מספר ימים מראש ולהעבירה לת"א ולי"ם בניסיון לגייס כמה שיותר נציגים יהודים מכל הקשת הפוליטית האפשרית ולא רק את אלה שתמיד מגיעים להפגנות ומיצגים מיעוט יהודי. הייתי גם מציע למארגני הפגנה כזו לוותר הפעם על הדגלים הפלשתינאים כי המטרה היא קודם כל לגייס יותר ויותר יהודים לעניין ה"פעוט": הדם הערבי אינו הפקר.
    כששמעתי על זיכויו של השוטר נזכרתי באביו של הקרבן ובבני משפחתו שביקרתים לפני מספר חודשים פעמיים. באותם רגעים חשתי את מה שהם חשו, כאשר מחד גיסא הם ראו את ההפגנות האתיופיות בי"ם ובת"א ושמעו על פיטורי השוטרים שהכו את החייל ומאידך גיסא כיצד הם חשו במקביל לשמע החלטת הטיוח הנורא של מח"ש בעניין בן משפחתם. זהו בדיוק המתכון של המדינה – משטרה להקצין את הציבור הערבי בדריכה חסרת רחמים על היבלות המדדמות שלו. ל"רשימה המשותפת" הייתה הזדמנות אדירה לנצל את ה"מומנטום האתיופי" גם לטובת ציבורה שלה, וחבל שזה פוספס...    


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה