בס"ד
"כחגבים היינו בעינינו , כן היינו
בעיניהם" / הרב אליהו
קאופמן
הצעת חוק
חדשה עלתה לאויר . זוהי ההצעה לענוש ראשי מוסדות ועמותות שיפעלו להנציח
את האפליה ב"תיכונים" החרדים
בין אשכנזיות לספרדיות. גם אם אפשר
לברך "טוב מאוחר מאשר לעולם לא" הרי שיש כאן דיון וניתוח עמוק יותר , שספק אם חוק זה
או אחר יפתור בעיה קשה וכואבת זו.
דבר אחד
ברור – וצריך לאומרו בקול רם למרות שכל החרדים - ובמיוחד האשכנזים שביניהם, מנסים להסתיר : יש
כאן לא רק אפליה בין אשכנזים לספרדים (יותר נכון, נגד המזרחיים ...) ביהדות החרדית
אלא גזענות ממש שמקורה בגזענות הנוכרית
והחילונית , אך לצערי הרב ביהדות החרדית
היא הכתה ומכה קורבנות רבים יותר, פצעיה פתוחים וקשים יותר ושקיפותה מדהימה . מאחר
ומדובר בעולם תורתי זהה (אשכנזים וספרדים) עם קו ברור שכל צד נוהג את מנהגיו והלכותיו
עד בוא שילה ואין כאן מלחמה מי יטביע את חותמו ה"תרבותי" על האחר , אזי, יש כאן גזענות שבטית ולא "מלחמת תרבות" , כמו במחנה החילוני.
בגזענות הלבנה הזו נגועים גם רבנים גדולים
ואדמו"רים , שהמילה "פרענק" יושבת להם בפה כמו שיניים. נשים וטף - בקרב החרדים האשכנזים , למדו לזלזל בגדולי ישראל
הספרדים ואילו אבותיהם ובעליהן מחייכים מתחת לזקנם האדום או הלבן בשומעם דברי בלע אלה ואח"כ
ממשיכים לומר "דבר תורה" כאילו לא אירע דבר. צבע בוהק ורעשני ניקרא
בפיהם "פרענקיש", רב ספרדי שחלק על רב אשכנזי ניקרא "פרענק
פרח" , ספרדי שענה בעזות לאשכנזי ניקרא "שוורצע חייה"("חיה
שחורה") וכך הלאה וכך הלאה. גם ברחוב החילוני נפגשים עם גזענות זו - ומשם המקור, אבל ברחוב החרדי זה משוחרר רסן ,
כואב יותר ויש לכך מיד השלכות על חינוך ילדים, חברה לאישה, כולל טוב לאברך וכו' כי
הכוח ומערכת החינוך והממסד הם בידי החרדים
האשכנזים באופן טוטאלי (בא"י כבחו"ל). החרדים האשכנזים שקוראים ל"אהבת ישראל" צריכים לפשפש היטב ביחסי אשכנזים - ספרדים לפני שהם מייללים
בסיסמא זו לקירוב חילוניים או ל"שלום
בית" בין החוגים החרדים. האפליה איננה מתחילה בתיכוני הבנות החרדיות, האשמים
אינם רק מנהלי המוסדות וראשי העמותות והפיתרון רחוק מלהיות "חוק נגד האפליה"
.
אין ספק
שהגזענות הזו מקורה בנוגדנים נוכריים לתורה הקדושה ומקורם בהשקפה שהלבן הוא החכם,
השליט והמתקדם ואילו הכהה הוא הנחות, הטיפש והנחשל. הרצל והציונות חידדו זאת בעם ישראל דרך היותה של הציונות "מחסום
בפני הברביייה במזרח". היהדות החרדית - במיוחד לאחר השואה המרה, קיבלה את "שטיפת
המוח" הזו וככל שהשפעת הציונות גברה בתוככי היהדות החרדית כך גם נוגדן
הגזענות פעל חזק יותר אצל אשכנזי אירופה - אמריקה נגד בני עדות המזרח שבאו מאסיה ומאפריקה.
אך בעוד שאצל החילוניים קמה התקוממות מזרחית נגד הגזענות הזו (שעדיין רחוקה
מלהצליח להשוות בין העדות...) הרי שביהדות החרדית עדיין גזענות זו היא מוחלטת למרות הקמת ש"ס, למרות התעוררות
העולם הספרדי - תורתי ולמרות זעקות הכאב
של המופלים.
בטוחני שלא מעט צרות ניחתות על ראשינו (כיהודים
וכחרדים גם יחד) משום אותה גזענות וששתי
מילים יכולות לאפיין אותה : חילול השם! בפרשת עמנואל היה צריך לבודק האם באמת רק הבנות שהתקבלו עמדו בתנאים הדתיים או שהיה כאן "נומרוס קלאוזוס"
ובנות ספרדיות לא פחות חרדיות נותרו בחוץ. כך היינו יודעים אם היה כאן עניין של
גדר דתית או גזענות , אך איש לא בדק זאת .
כיוצא אשכנז אני עד לשיחות יומיות ששערותיי סומרות ממה שאוזני שומעות. אותם אנשים
שקמו מלימוד ברמב"ם או ב"אור החיים" הקדוש הופכים שניות אח"כ
לשונאי עדת מרוקו ומנהגיה כאילו מדובר באיזה אויב שצריך להשמיד. מרכזים חרדים
הנשלטים ע"י יוצאי אשכנז אינם מתביישים לשאול מרואיינים - גם לאחר שהללו
ציינו את ארץ מוצאם, אם הם אשכנזים או ספרדים. לשם מה נחוץ לפקיד משרד לדעת, בנושא דיור או סיוע סוציאלי, מיהו אשכנזי
או ספרדי ? התשובה היא : כדי להמשיך באפליה
! בנות ספרדיות טובות משודכות לא פעם לפיסחים וחיגרים אשכנזים ואילו אברכים ספרדים "זוכים"
לאיזו מסכנה אשכנזייה . כאשר מסתובבים בעולם החרדי בחו"ל אפשר ממש להוריד
דמעות בשפע כאשר רואים כיצד – בערבו של
יום, "נחטפים" האורחים האשכנזים
ללינת לילה חמה ונעימה אצל גבירים דשנים או ל"הכנסות אורחים" מכובדות
ואילו הספרדים מסיימים את הלילה בשינה על ספסל בית הכנסת, או במקרה הטוב הם מתקבלים על תנאי ולאחר חקירה... בחלוקת הצדקה מעטים הם הגבירים האשכנזים הנוהגים בשיויון . בדרך כלל
הספרדי מקבל בין רבע לחמישית ומטה מסכום הצדקה שקיבל האשכנזי. הכאב פולח כי
כיהודים בני תורה אנחנו מחויבים יותר באהבת ישראל מאשר החילוני אך נותנים פחות ,
ואלמלא הלכות החסד של תורתנו הקדושה הספרדים היו ניתרים בחברה החרדית ללא כלום.
האפליה בחינוך איננה מתחילה ב"תיכון הבנות" אלא כבר בפעוטונים
ובתלמודי התורה. אם הרצל היה קם לתחייה הוא היה נהנה מהגזענות החרדית יותר מאשר זו של החילוניים - ששם, כאמור, כבר החלה ההתקוממות. הברה אשכנזית
בתפילה , קדיש אשכנזי ובמיוחד זמירות אשכנזיות הן "אין" חרדי אך הברה
ספרדית, קדיש ספרדי או זמירות ספריות הן
לא רק "אאוט" אלא גם עלבון ולעג צורב לצד שמנגד. רבנים ספרדים מחויבים -
במיוחד בעולם ה"ליטאי", לקבל את מרות הרבנים האשכנזים ללא קשר לגדולתם בתורה. אצל החסידים וה"ירושלמים" האשכנזים הגזענות גדולה
יותר מאשר אצל ה"ליטאים". זוהי גזענות עולבת ופרימיטיבית ממש מגיל
הת"ת אך מנגד היא איננה כפייתית. זו גזענות של לעג לכל דבר מזרחי, ניתוק
מוחלט מספרדים אך אינה כופה על הספרדים השקפות והלכות. לעומת זאת הגזענות
ה"ליטאית" יותר פטרנליסטית, "ממלכתית" וממוסדת.
ה"ליטאים" רואים את עצמם כאלה ש"הצילו"
את הספרדים מהחילוניות ולכן האחרונים חייבים להישמע להם ולרבותיהם עד סוף הדורות ,
ואם לאו יסבלו השפלות, צאצאיהם יושלכו מתלמודי התורה וכו'. הגזענות ה"ליטאית" היא אלימה אך
מותירה מקום לשיתוף פעולה בעוד שהגזענות החסידית והירושלמית אינה אקטיבית אך
הספרדים מוצגים בה כמצורעים.
מקרים של זלזול
בתלמידי חכמים ספרדים מצד "רבנים" אשכנזים לא חסרים . במקרים רבים הזלזול
המופגן והפגיעה ברב הספרדי מתרחשת כאשר האחרון תפס איזשהו רב או הכשר אשכנזי
בקלקלתו. לפני מספר שנים הייתי עד לכך בעצמי (הקלטתי את השיחה ) כאשר תפסתי ברומניה זיוף כשרות של יין
נסך. על היין הנוכרי התנוססה חתימתו של
הרה"ג שלמה מחפוד מבני ברק. בירור קצר העלה שהכשרות הוסרה ארבע שנים קודם לכן
אך הפדרציה המתבוללת של "יהודי רומניה" המשיכה למכרו בחסות הח"כ
לשעבר מנחם הכהן ממפלגת העבודה (ששימש שם ה"רב הראשי") ומר נפתלי
דוייטש, מנהל בית חב"ד בבירה בוקרשט. לרב חיים לייב דוייטש מפ"ת
("חוג חת"ם סופר" פ"ת) יש נופש קבוע שם ומשנשאל מדוע לא בדק
את הנושא ישירות עם הרב מחפוד הוא ענה "פרענק שמניח ידו על היין הופכו
לנסך"! בירור קצר העלה כי הרב מחפוד ניתק מגע עימו לאחר שתפסו בעבירות כשרות.
איש מהרבנים האשכנזים ששמע על דברי הנאצה הללו לא יצא נגדו .אך אם ספרדי היה ניתפס בקלקלת כשרות , אזי, שמי השמים מזדעזעים
מקלונו ברבים.
לא פעם -
במקרה האישי שלי, אני חווה גזענות נבערת זו עד היום שאין לה מקום בהלכה ובהשקפה התורתית. כיוצא
אשכנז חזרתי למקורות בישיבה מזרחית בלונדון - שנהגה עפ"י פסיקות ה"בן
איש חי". מאחר ומסורת אבות ממש לא היתה לי, אזי, התחלתי לנהוג עפ"י
מסורת ה"בן איש חי". הנושא מצוי
בהלכה וזכותו של כל מי שחזר ליהדות - אם
לא היתה לו מסורת אבות, לנהוג עפ"י מסורת המקום בו הפך לשומר מצוות. לא פעם
ולא פעמיים - באומרי קידוש או בנוהגי
עפ"י הלכה זו או אחרת אני מוצא את עצמי מוקף בהערות של עמי ארצות אשכנזים
(במיוחד חסידים) מדוע אני נוהג כך וגם לאחר הסברי הם מעקמים את האף ופולטים "לא
מתאים ליהודי כמוך להיות פרענק". או אז אני שואל אותם מה דעתם על אותם ספרדים
שהיתה להם מסורת אבות ידועה אך בהתחזקותם הפכו לחסידי ברסלב או חב"ד (דבר
שמנוגד להלכה) ואז, במקום לתת לי תשובה תורתית, הרי שהללו מחייכים חיוך של ירח
ומסבירים כי "זה בסדר. הם עלו בדרגה, מפרענקים לאשכנטוזים"!
ונחזור לנקודת
היסוד - מדוע ביהדות החרדית עדיין הספרדים
נמצאים בתחתית של החבית ? אחת מהכתובות לאשמה היא מפלגת ש"ס. הללו הזדנבו
מאחורי האשכנזים החרדים שנים רבות ורק לאחרונה החליפו אפוטרופוס - מהאשכנזים
החרדים הם עברו לאשכנזים החילוניים. גם אמסלם איננו כתובת לגאווה ספרדית , הוא
פשוט מעוניין באפוטרופוס אשכנזי חדש - הדתיים הלאומיים. ש"ס מעולם לא הקימה
מוסדות תורה לחרדים הספרדים ורק התרכזה בהכנת מוסדות למסורתיים ספרדים, ומשום כך
עד היום הספרדים החרדים שבויים בידי האשכנזים החרדים בחינוך ואוי לפוצה פה ומצפצף.
אך צריך להבין כי האשמה נגד ש"ס היא מוגזמת משום שזו באמת לא הוקמה למען תפארת
ספרד והחזרת העטרה ליושנה אלא כקונייקטורה פוליטית של ה"ליטאים"
האשכנזים נגד החסידים של אגו"י. הרב עובדיה לא קפץ להנהגה לשם הקמת אלטרנטיבה
ספרדית אלא משום שלא ניבחר שוב להיות "רב ראשי" בשנת 1983, וגם משום
שהרב שך המליכו על החרדים הספרדים . גם הצעת החוק החדשה של ש"ס יצאה לאויר רק
משום הלחץ אבל אם זה יהיה תלוי באלי ישי או באריה דרעי (ה"משוכנז" מספר
אחד שמעולם לא מינה לעצמו עוזר אמיתי מקרב הספרדים!), אזי, החוק הזה לא יאכף
לעולם. אך ישנה עוד סיבה לכך שהחרדים הספרדים אינם משים מתחתית החבית החרדית.
לפני מספר
שנים כתבתי מאמר על סיבה זו לעיתון
"יום ליום" של ש"ס (בעוד אחת מההזדמנויות שהפלו נערות ספרדיות) תחת
הכותרת "בין שחור ללבן". בפרשת "שלח לך" - בספר "במדבר", חוזרים המרגלים
ומתלוננים בפני משה רבנו על הפחד שנפל עליהם בארץ ישראל מעמי הארץ ונפיליה. המרגלים
טענו אז כי היו כחגבים מול הענקים שחיו אז בארץ אך אותם מרגלים הקדימו לפני משה
רבנו כי "כחגבים היינו בעינינו," ורק אח"כ הוסיפו ו"כן היינו
בעיניהם". כלומר , כאן נמצאת הבעיה הספרדית
אצל החרדים לעומת חלק גדול
מהספרדים החילוניים שכבר לא חולים במחלה זו : רגשי הנחיתות מול האשכנזי החרדי.
מחלה זו אמנם ביסודה נובעת דווקא מהיות הספרדים עדינים יותר ואוהבי ישראל אך לא
לחינם נאמר שהדרך לגהינום רצופה כוונות טובות. כשהספרדים החרדים רואים הכשר עם שם אשכנזי הם לא רק אוכלים אותו אלא גם משתחווים לו. לעומת זאת אותם ספרדים כשהם
רואים הכשר ספרדי הם נרתעים מלקנותו אף אם הם יודעים שמדובר בדבר חיובי. על הכשר
ורבנים אשכנזים שסרחו הם אינם מוכנים לשמוע אך מספרדים שליליים הם בורחים כמאש גם
כשמדובר בהוצאת דיבה. כשמשפילים רב או
הכשר ספרדי אף אחד מהספרדים אינו קם לטובתו וגם הקורבן מוריד ראשו. לא מעט ספרדים
החליפו בשנים האחרונות שמותיהם לאשכנזים – חלק כדי שיקבלו את ילדיהם למוסדות תורה
(הרב אליעזר ברלנד מברסלב הורה זאת לאנשיו), וחלק אחר פשוט מתוך בושה במוצאם
ורצונם להתקדם בחברה החרדית. כך למשל שינה מנכ"ל הכשרות החרדית בבריטניה ("כדתיא")
את שם משפחתו מאסרף לשרף, אחרת מעולם לא היה מתמנה למנכ"ל כשרות חרדית. רבנים
אשכנזים לא פעם מכהנים כרבני קהילות ספרדיות משום שהספרדים עצמם חושבים שהמוצא
הלבן הוא מעלה אך רבנים ספרדים שמכהנים כרבני קהילות אשכנזיות - יוק! לספרדים
ולאשכנזים חומרות והקלות משלהם. כאשר ספרדי אמור לאכול או לנהוג לפי קולה אשכנזית הוא שוכח את פוסקיו ופולט "כולם
יהודים". להיפך זה לא יקרה. במקומות שהרוב הוא ספרדי יכול להיכנס רב אשכנזי , ובשחצנות יחליף
את מנהגי המקום אך אף אחד מהספרדים לא יעיר לו. להיפך זה לא יקרה. אין ספק שהשתחוותם
המיותרת של הספרדים בפני כל שטריימל נייד
או ראש ישיבה אשכנזית מהמניין – גם אם הדברים נעשים מתוך יתר סובלנות,
"מבסס" את מעמדם מתחת לאשכנזים.
אין לי ספק
שכדי שהספרדים החרדים יצאו מתוך ההשפלה בה הם חיים , וכדי שחילול ה' הזה יפסק
צריכים להימצא רבנים ספרדים אמיתיים שיצרו חומה תורתית (וללא נגיעות בפוליטיקה
שבין ש"ס ל"יהדות התורה") ויחלו במאבק תורתי וחינוכי כדי קודם כל להסיר מהספרדים את בושתם בעצמם ואת
הערכת היתר שיש להם לאשכנזים , ואז האחרונים אולי יבינו כי הם אינם מלאכי שרת , אך
כל עוד הספרדי מרכין ראשו מרצון לא ייפלא כי האשכנזי ממשיך לחבוט בו . בני עדות
המזרח צריכים גם להתנער משטיפת המוח הציונית (שהחרדים האשכנזים שותפים לה) כי
המזרח והעולם הערבי - מהם באו, הם ערך נחות למערב הלבן שממנו הגיעו האשכנזים כדי
"ללמדם תרבות מהי" (ז'בוטינסקי) ו"להיות המחסום בפני הברברייה
במזרח"(הרצל).
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה