יום שני, 14 בנובמבר 2011

דמוקרטית החושך / הרב אליהו קאופמן

בס"ד

בעבר כבר כתבתי מדוע ה"כנסת" הנוכחית הפכה ליותר פרועה בחוקיה הפשיסטים ובאוריינטציה הלאומנית שלה. את האצבע המאשימה הפניתי לשני כוונים - ריבויים של חכ"י "קדימה" שהם "ליכוד ב'" ונכנסו לפרלמנט ברוב קולות אנשי מרכז ואף שמאל וסיבה שניה נעוצה בהיות רבים מחכ"י הליכוד, "קדימה" ובמיוחד "ישראל בתינו" נציגי הרחוב ממש ולא פרלמנטרים או פוליטיקאים עם מעט הבנה רחבה יותר.

אבל -  בעצם העלאת  החוקים החדשים והלאומנים, ישנה סיבה נוספת המעודדת את שתי הסיבות הקודמות ל"פרוח" פרלמנטארית. מדינת ישראל היא מהיחידות בעולם המתיימרות להיות דמוקרטיות אך לא מעט מראשייה וממנהיגיה היו , הינם (ומסתמא גם יהיו...) גנרלים לשעבר שמנגנון הסדר הצבאי , הדורסנות הצבאית והפקודות  הצבאיות קודמים לכל מחשבה דמוקרטית ולמשטר פלוריאליסטי, חופשי וגלוי. מימי הקמת המדינה (ועוד לפני כן) היתה לגנרלים זכות יתר בקפיצה לחיים פוליטיים ולהנהגה המדינית והדבר השתקף אח"כ במהות החיוורת של מה שנקראה "הדמוקרטיה היחידה במזה"ת". קולונל קיש, משה דיין, יצחק רבין, חיים בר לב, מוטה גור, אריאל שרון , יגאל ידין, עזר ויצמן , אהוד ברק , שאול מופז ועד מתי פלד (מהשמאל הפר- ערבי!) הם רק רשימה חלקית של אותם נועלי מגפיים צבאיות שנכנסו לנעליים הפוליטיות בישראל והרחיבו אותן לכיוונים פחות דמוקרטיים.

אך בעשור האחרון וחצי האחרון  נכנסו כוחות החושך ממש לפוליטיקה הישראלית והללו מפנימים בתוכם כבר אלמנטים כמו ריגול , פיקוח על האזרח ורצון לשלטון חשאי שלא הולכים יחד עם חופש ביטוי ודמוקרטיה. אלה הם אנשי המוסד –  ובמיוחד השב"כ, שפרשו לגמלאות (או מסיבות אחרות), ואשר הפוליטיקה קרצה להם. בתחילה זה היה יצחק שמיר- הסנונית הראשונה , אך לכולם זה ניראה היה כי מדובר ביוצא מהכלל. אך מאמצע שנות ה-90 זה הפך לתופעה. גדעון עזרא, גב' ציפי ליבני,עמי איילון, אבי דיכטר, ישראל חסון ועוד היד נטויה. הללו (גמלאי מנגנון החושך) -  הם ברובם טיפוסים חסרי סבלנות פוליטית, חסרה להם הפנמת הפתיחות לדעות אחרות ובמיוחד הם יודעים "לחתוך" כשצריך ועם רוב פרלמנטארי  -לאומני כשל היום, אזי, החקיקה הפכה לסכין ה"חותכת" במקום אותו מנגנון חושך שהפעילו בעבר.

לדידי אין פלא ששתי הצעות החוק האנטי דמוקרטיות הראשיות מועלות ע"י שניים שהיו ראש השב"כ לשעבר (אבי דיכטר) וע"י מי שכיהן כסגן ראש השב"כ(ישראל חסון). אני חושש שזו רק ההתחלה וכמו שאנשי הצבא התאהבו- בסוף דרכם הצבאית, בפוליטיקה עלולים לעשות זאת גמלאי המוסד והשב"כ ואז נקבל את "הדמוקרטיה החשאית היחידה במזה"ת".

להרבה פוליטיקאים קטני קומה חורה על כניסתם של אנשי תקשורת לפוליטיקה והנה עלה בראשם הקטן  רעיון של צינון  לכל איש תקשורת שיחפוץ בפוליטיקה ,וכל זאת כדי להגן על כיסאם הדל  ב"כנסת". אם אותם מחוקקים היו רואים את טובת הציבור וחופש הביטוי הם לא היו עטים על אנשי התקשורת  כנשרים על פגרים אלא מחוקקים חוק כזה עבור גנרלים ובמיוחד עבור מוסדניקים ושב"כניקים לשעבר, כדי שהאחרונים יסתגלו מעט לאויר הפסגות  הדמוקרטי של הפוליטיקה לאחר שנשמו אויר תחוב של מנגנון חשוך , תת קרקעי (תרתי משמע...) ומחניק מדי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה