יום שישי, 12 ביוני 2020

מחיקת ההיסטוריה


בס"ד
                מחיקת היסטורית / הרב אליהו קאופמן
      לפני שנים נחשף בית עלמין מוסלמי עתיק ביפו מול חוף הים. בית העלמין נמצא בקטע הכביש שלאחר המלונות של תל אביב, בדרך ל"כיכר השעון" ביפו, מול גשר הנושק לים. במדינה נורמאלית היו משמרים בית עלמין כזה והוא גם היה הופך לאתר תיירות עם כתוביות היסטוריות על תקופתו, ומי הם הקבורים בו. אבל במדינת ישראל פועלים בכיוון השני מחיקת ההיסטוריה אם היא מוסלמית, ובמיוחד בעיר כמו יפו. זה כבר קרה בעבר גם  בירושלים שעל בית העלמין של חללי צלח א-דין, נבנה "בית הסובלנות" בחתימה משפטית ישראלית. זה עמד לקרות גם ליד נשר אבל כוחות משותפים של התנועה האסלאמית, חד"ש והארגון החרדי "אתרא קדישא" הצליחו למצוא פשרה משפטית. אבל ביפו – זו שנבלעה בין תל אביב לבת ים, קל יותר להעלים בית עלמין בן למעלה מ-250 שנה, ולהמשיך ולטעון כי ההיסטוריה הערבית בעיר איננה יותר ממאה שנה.
       זה השבוע השני שמפגינים תושבי העיר הערבים – לצד ארגונים אסלאמיים, נגד הניסיון של רון חולדאי – ראש עיריית ת"א, להרוס את בית העלמין הזה, תוך סירובו להתפשר אפילו על פתרון הלכתי - מוסלמי שישאיר את בית העלמין מתחת לבניין אותו חפץ חולדאי לבנות, בית מחסה לחסרי בית. ערב, ערב מתפללים המפגינים ומוחים מול בית העלמין שלהם. השוטרים ומג"ב עומדים מולם עם רובי קלצ'ניקוב טעונים ועם אצבע על ההדק (!), למרות שמדובר באזרחים ישראלים ובמחאה לגיטימית. יש לציין שכול ההפגנות ב"קו הירוק" – מול מפגינים יהודים באשר הם, הרי שהמשטרה איננה חמושה ברובים. בעיה אחרת הניראת לעין היא בהיות המפגינים הערבים חשופים מסיוע של מפגינים יהודים, שמגיעים בדרך כלל להפגנות נגד קיפוח מיעוטים. חוץ מקבוצת חרדים, שבאו לסייע למוסלמים על רקע פוליטי ודתי, נעדר שם כוח סיוע מאנשי השמאל והשלום.
       עם כול הכבוד לפרויקט ההומני של חולדאי הרי שחסד לא עושים על חשבון קיפוח האחר, כמו שבירושלים בנו את "בית הסובלנות" על קברים של אחרים. לחולדאי יש מספיק שטחים לבנות את  החשוב של אומללי תל אביב במקום אחר ולצד אוכלוסיה חזקה יותר. אבל חולדאי הוא ממשיך דרכם של רוני מילוא ושלמה להט, שמזה עשרות שנים החליטו כי בכול מטרופולין יש גם "עיר תחתית" לפשע, לאומללות ולאנדרלמוסיה ולכן הפך דרום תל אביב ל"עיר התחתית" הזו, ואילו יפו הערבית היא חלק מ"העיר התחתית" הזו. לא במקרה מאמירים מחירי הדירות ביפו – כדי לשלוח מחוצה לה את הילידים הערבים. ההיסטוריה גם יודעת לספר כי יפו היא העיר היחידה ב"גוש דן" שלא קיבלה עצמאות מוניציפאלית בתש"ח וזאת כדי להכפיפה לרשות יהודית, ובכך ל"ייהד" אותה בעתיד. היה כדאי שארגוני השלום וזכויות האזרח יתעסקו גם בסוגיה כואבת זו ויבואו לעזרת הילידים האמיתיים של יפו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה