יום רביעי, 3 באפריל 2013

המערב הפרוע


בס"ד
    המערב הפרוע / הרב אליהו קאופמן
       חשיפת שערוריית הבשר הטרף בהכשר "חרדי" בעיר לוס אנג'לס שבארה"ב איננה מפתיעה אותי. גם העובדה שאותו בעל איטליז שנתפס בקלקלתו היה כבר בעבר עבריין כשרות ששוב ניתנה לו האפשרות התמוהה לחזור על מעלליו, איננה מפתיעה אותי. וכל זאת מדוע? מהסיבה הפשוטה כי בארה"ב עניין "ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות" איננו פוסח גם על תחום הכשרות. כשאומרים "כשרות" בארה"ב אין הכוונה לאותה מושג ארץ ישראלי ואפילו אירופאי. זהו גו'נגל של עסקים פרטיים שבו ה"מכשיר" שותף באחוזים עם בעל העסק - דבר שהופך את ה"רב המכשיר" ל"נוגע בדבר", שצריך בעצמו השגחה מפני עצמו. לרוב ההכשרים האמריקאים אין כמעט מערכת מסודרת של משגיחים קבועים עם משרד ומפקחים כפי שזה בא לביטוי בהכשרים המהודרים בישראל, ואפילו של אלה שהרבנויות מפקחות עליהם. ה"רבנים המכשירים" מסתתרים מאחורי גריבת גרביים חסידיות לבנות או שחורות, מאחורי תדמית של "חסידות" או "תלמיד חכם" וכמובן שפת האידיש וה"ייחוס" הם אמצעי עזר נוסף שישכנע כל יהודי חרדי לאכול מהכשרו של    זה , אחרת יהיה הדבר "פגיעה בתלמיד חכם".
     שנים על שנים ההידרדרות הזו איננה עוצרת באדום למרות כל מה שהתגלה עד כה והרי מספר דוגמאות לכך. לפני שנים לא רבות הפסיקו רבים בארה"ב לאכול את הכשר ה"קיי סטאר" בטענה כי "נמצאו דגים טמאים עם ההכשר הזה".  בשנים האחרונות ה"הכשר" הלה נותן את חותמו למאפים מסלובניה עם חתימת שורות של "אפיית ישראל". בכל אותן מדינות מזרח אירופה הרי שאין כוח עבודה יהודי ממש אלא אם אותם "יהודים" נמדדים ב"יהדותם" עפ"י "חוק השבות" הציוני. בשנת 2006 כותב שורות אלה תפס את ה"מהודר" שב"הכשרים החרדיים" בארה"ב ה - ה"וולווע", נותן את "הכשרו" למצות עבודת יד ברומניה הנידחת גם לאחר שמשגיח לא נוכח שם שלושה שבועות ואח"כ רבאיי רפורמי ואשתו הפכו ל"משגיחיו"! העובדים במפעל היו כולם נוכרים- כולל המכניס לתנור. ולמצות הללו קראו "מצות המחמירים"! באותה שנה נתפס במונסי - לאחר שנים רבות של החטאה, אותו ספק בשר "חרדי" שהאכיל את היהודים החרדים  בשר טריפות ונבלות בזכותו היותו "תלמיד חכם שמשכים ומעריב בבתי מדרשיות". זה היה גם הנימוק שאיש לא שעה לאזהרותיו של רב חשוב מליקווד שבניו ז'רסי שצרח ככרוכיא כי יש לבדוק אם האיש הלה אינו מאכיל את עם ישראל טריפות ונבלות. ברומניה היה גם ניסיון (שברוך ה' ניכשל...) להעניק "הכשר" ע"י ה"אוקיי" למפעל של ישראלי מחלל שבת שייצר בצקים ממולאים בנקניקיות חזיר מבלי להציב עליו משגיח צמוד וכשהסחורה יועדה לישראל ולארה"ב! בשנות ה-90 נחשף על ידי כותב שורות אלה כי הכשר ה"אודוורי" - יחד עם הרב עבדי מליקווד,  מעניקים "הכשרו" לאבקת ההרזיה "הרבלייף" שאיננה אלא תערובת של שומן מן החי עם דגים טמאים ובתוספת חלב עכו"ם. לפני מספר שנים מועטות כמעט נידקר יהודי חרדי ירא שמים מי"ם במסעדה "כשרה למהדרין" בשכונת "בורו פארק" בברוקלין בניו יורק לאחר שהוציא מפח הזבל שקית ניילון של הנקניקיות שקנו העובדים המקומיים עבור המסעדה ושלא היו אלא נקניקיות חזיר! שבועיים אח"כ נערכה הפגנה נגד המסעדה הזו שבהכשרו של ה"רב" יחיאל בבד מארה"ב. אותו יחיאל בבד מעסיק את נכדו (עוד בימים שהנכד היה בלתי נשוי...) כ"משגיח" על כמה מפעלים בעת ובעונה אחת דרך ה...עין האלקטרונית באינטרנט! הרב וויסמנדל  ממונסי(הוא גם הרב של ה"אוקיי"...) אישר לא פעם  הענקת "הכשר" באירופה למפעלים בבעלות של יהודים מחללי שבת ועם "קולות" שאפילו הרבנויות הקלות ביותר בישראל לא היו מאשרות. מפעלים במזרח אירופה, בחבר העמים, בסין העממית ובשאר מזרח אסיה זוכים בקלות יתרה לא פעם לחותמת של אותם "הכשרים אמריקאים" ולא פעם ללא משגיחים אלא ב"שלט רחוק" של שליחת פאקס עם ה"חומרים המצויים במוצר" ותו לא.
      הרשימה עוד ארוכה והעדויות הן מצמררות. אבל משום מה יהודים חרדים בארה"ב ואף באירופה ובישראל שומעים את הקולות אך עושים עצמם חרשים. אין ספק שאשמתם של ועדי הכשרות , מרכולי הכשרות, הרבנים המקומיים  והעיתונות החרדית זועקת בכל נושא ההחטאה הזה. מלבד הכשרי ה-"או.יו." , "סקוור" והתאחדות הרבנים" הרי שספק אם לשאר ההכשרים האמריקאים יש בכלל מערכת כשרות אדמיניסטרטיבית - מינימאלית הנדרשת ממערכת כשרות מתחילה. ולכן - לעצרי הרב, הגילוי של בשר הטריפה שהתגלה בלוס אנג'לס הרחוקה לא רק שאינו מפתיע אותי אלא שהוא לא יהיה  בבחינת ה"הפתעה האחרונה" בשוק החטאת הרבים בכשרות העולמית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה