יום חמישי, 16 במרץ 2017

כיפה היי

בס"ד
                    כיפה היי / הרב אליהו קאופמן
     סיפור הורדת הכיפה של ג'ייסון יונתן דב גרינבלט שייך לאותם רגעים מביכים ואפורים שעדיף לו לגרינבלט, לשכחם. הרבה שאלות והסברים ניתנו לסיבה שהביאה את גרינבלט להסיר את כיפתו השחורה בסיורו במזרח התיכון וביושבו מול נתניהו ואבו מאזן. אחת האפשרויות היא שהנ"ל יועצו הבכיר של טראמפ, התבקש לעשות זאת כדי לשוות לעצמו תדמית "מתונה", שהרי הכיפה שעל ראשו מסמלת כנראה קיצוניות לאומנית או משהו כזה. אם אמנם כך הם הדברים  אזי, מר גרינבלט מודה בכך שחבישת כיפה איננה אלמנט דתי המציג את חובשה כשייך למאמצי דת הנצח, שהטהרה והכשרות הם בסיסיה, ולה מורשת של הענקת ערכים רוחניים לכל העולם, אלא שהגרינבלט שלנו נפל לפח ה"רפורמי" שבו כיפה שחורה מוכיחה כי חובשה שייך לעולם קנאי, חשוך ולאומני ולכן הוא צריך להורידה כשהחובש הופך ל"איש העולם הגדול", ועוד למתווך שלום במזה"ת. אם באמת כך חושב גרינבלט שלנו, אז, טוב יהיה אם יסיר בעתיד את כיפתו בכלל, שהרי עליו להתנער מכל השקפה חשוכה בכלל ולא לשעה קלה בלבד. אין ספק שההסרה הזו של הכיפה, היא מעשה נקלה שפגע בכל חובש כיפה באשר הוא, ובמיוחד הוריד את ערכה של היהדות בעיני הצופים במעשהו. היהדות נתפסה שוב כחטוטרת חשוכה שיש להיפטר ממנה וה"רפורמים" זכו שוב בנקודות מול היהדות הצרופה, דווקא כשנציגי האורתודוכסיה היהודית בארה"ב פרצו קדימה, בממשל האמריקאי החדש.
    אינני מאמין שאיש דת מוסלמי, נוצרי או דרוזי היה מסיר את סמליו הדתיים (כיסוי הראש, זקנו, תליון הצלב וכו') אם היה אמור לשמש כגרינבלט, כיועץ מדיני ופוליטי בכל מקום בעולם. נהפוך הוא, חבישת סמלים דתיים במעמד פוליטי מרכזי לשלום הוא הדבר הנדרש מאישיות דתית השותפה למהלך כזה, כדי לנקות את הדת מאשמת הקיצוניות. את הרגע הזה החמיץ הגרינבלט שלנו שהרי כאשר נתניהו מתבולל לשעבר ואב למתבולל, לוחץ על "עמית אמריקאי", להיראות "אוניברסאלי", אזי, מי כגרינבלט יסרב לכך?!
        אבל ישנה גם טענה אחרת להסרת הכיפה. יש הטוענים כי מר גרינבלט לא הגיע לישראל רק כדי לחזק את ההליכה לשלום אלא בעיקר לחזק את נתניהו, ובמיוחד בקרב הפוליטי בישראל, מול לפיד אך גם מול בנט מימין. במצב הזה התבקש מר גרינבלט להסיר את כיפתו הן כדי שמחנה השמאל והמרכז לא יראה בו עוד תומך מימין של נתניהו אלא תומך אמריקאי בעידן הממשל החדש, אך גם כדי לא להידמות לאנשי בנט והימין שמעבר להרי החושך שמימין לנתניהו, קרי, ה"בית היהודי" ובנט כמובן.
         תהיינה הסיבות להסרת הכיפה, אשר תהיינה אבל הנזק ליהדות, מצידו של גרינבלט, כבר נעשה. גם הניסיון של חרדים "לייט" להגן על המעשה בפסק הלכה דחוק של הגר"מ פיינשטין, הינו מגוחך. הרב משה פיינשטין התיר להסיר את הכיפה מטעמי אנטישמיות ובמקום שבו אין יד ישראל תקיפה אבל בוודאי שגאון עולם זה לא היה מתיר לגרינבלט להסיר את כיפתו דווקא בארץ ישראל, ובמיוחד בישיבתו מול מי שמתיימר לייצג "אלף דורות של יהודים"...

        הבדיחה הטראגית בכל סיפור הכיפה המעופפת של גרינבלט היא בכך שהלה לא נאלץ להסירה אלא חבשה בגאון בארה"ב הרחוקה בפני נכרים לבנים, נכרים שחורים ונכרים אחרים מכל הצבעים אבל ב"מדינת היהודים", ומול ראש הממשלה שמיצג לדבריו "אלף דורות של יהודים", הוא נאלץ לעשות זאת ובבושת פנים. יש כאן הרבה חומר למחשבה על המדינה, על  הציונות ועל קשריהם עם היהדות...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה