יום רביעי, 26 במאי 2021

הלינצים והמשטרה

 

בס"ד

             הלינצי'ם והמשטרה / הרב אליהו קאופמן

   הלינצ'ים ביהודים ובערבים הם עניין מדאיג שלא רק שיש לגנותו אלא גם ללחום נגדו. אבל כתבות פוליטיות, רעיוניות וסוציולוגיות אינן הפיתרון לבעיה. השאלה צריכה להתמקד היכן הייתה ה"עזרה הראשונה" נגד הלינצ'ים הללו – קרי, המשטרה ?

   לאחר שורת הלינצ'ים שנערכו בערים המעורבות ובמקומות ישוב אחרים נגד ערבים ויהודים גם יחד, הרי שהשאלה של גינוי התופעה איננה בדיוק העיקר. מלבד קיצוניים מעטים משני הצדדים, אין כמעט בנמצא יהודים וערבים שאינם מגנים את התופעה הזו, של פגיעה פיזית עם סכנת מוות, על רקע המוצא האתני ו/או ההשתייכות הפוליטית. הכול דנים בתופעות הללו של אלימות אתנית ופרעות, על רקע פוליטי וכמו כן הם מנסים לתת לכך הסברים אידיאולוגים, פוליטיים, חברתיים ועוד. אבל על הבעיה העיקרית שבעטייה הפכו הפרעות הללו כה חמורות, ושהתגלגלו לטווח ארוך בכול פעם שהתעוררו, איש אינו כמעט מדבר או חוקר לעומק באמת: היכן הייתה אבטחת המשטרה גם לאחר שעה ארוכה שהפשע היה בעיצומו ?

                                   המון קולני רומס והמשטרה אין ?

   כאשר הגיבו אלה שעברו את אותם לינצי'ם הרי שדווקא אותו אזרח ערבי מרמלה שפורעים יהודים כמעט רצחוהו בבת ים, אמר והעלה את הנקודה הזו: היכן הייתה המשטרה ? האזרח מרמלה טען כי הבעיה איננה ב"יהודים רעים" או ב"ערבים רעים" אלא היכן היו שוטרי החוק כדי למנוע את הפשע הזה, במשך שעה ארוכה מדי ? במקרה הזה למשל – של האזרח הערבי מרמלה, מראות התמונות כיצד לאורך זמן ארוך ביותר מוכה האזרח מרמלה וכיצד בקולניות פורעי הלינ'ץ צועקים בקולי קולות כי הם רוצחים אותו. מסתבר להלן כי כבר קודם לכן – בשעות היום, ארגנו הפורעים את הלינץ' הזה בפרסומת פומבית, ואף תלו מודעות בעיר בת ים על כך. ולמרות הכול המשטרה לא הייתה במקום בזמן אמת! צוות השידור של "כאן 11" (שלא היה מקומי ממש ושאין לו שם תחנת שידור קבועה כמו שלמשטרה יש שם תחנת פעילות קבועה...) צילם זמן ארוך את הפרעות הללו ואנשי הצוות אף צלצלו למשטרה אבל תגבורת משטרתית אמיתית לא נראתה בשטח. וכך בערך זה קרה ביפו, באור עקיבא, בחיפה, בלוד וברמלה ובעוד מקומות רבים. לדעתי אין כאן "רפיון מקרי" או "רשלנות" אלא מדיניות של התעלמות מזירת הפשע – התעלמות שהיא מסוכנת מאוד, וללא מידע מדויק אני מסתפק רק בהצבעה על כך ולא בציון הסיבות האסטרטגיות של המשטרה לנהוג כך. אבל כאן אני גם מתחבר לטענות ראשי המגזר הערבי על אוזלת ידה של המשטרה באפן מוזר מדי. בהפגנות החרדים או בני העדה האתיופית הרי שהמשטרה נערכת מראש והמודיעין שלה עובד ללא פגם ואח"כ גם התוצאות והאלימות המשטרתית מעידים על עוצמת ההכנה להפגנות הללו. אבל כשמדובר באירועי אלימות בערים המעורבות בין יהודים לערבים – עם מידע מוקדם על כך ועם רקע מלחמתי ברור, הרי שהמשטרה נעלמת מזירת הקרבות באופן מפתיע למרות שלא מעט טלפונים נשלחים למוקדים שלה על האירוע.

                         הפנסיונר המשטרתי שחושש מעדות במשטרה

    פרשת הלינץ' שנמנע באור עקיבא – בערבי מג'אסר אל זרקה, ע"י שני גמלאים של המשטרה עצמה, מאירה עוד יותר, ב"אור אדום", את הבעייתיות בעניין המשטרה. קובי וגיא סלמה הם שני גמלאים מהמשטרה שמנעו את המשך הלינץ' בעובר אורח ערבי מהכפר ג'אסר אל זרקה, כשהמון מוסת מאור עקיבא החל לבצע בו לינץ'. גיא סלמה – להבדיל מאחיו שלומי, סרב אח"כ לשתף פעולה עם המשטרה בטענה כי "המשטרה לא תגן עלי מפני כאלה שעדותי תתייחס כנגדם". גיא סלמה איננו עוד אזרח מבוהל ותמים אלא מדובר בפנסיונר של המשטרה היודע היטב כיצד ולמה פועלת המערכת המשטרתית כמו שהיא פועלת. אם כך הרי שטיעונו לפחד מכך שהמשטרה איננה מסייעת לעדים נגד עבריינות יש בה לא רק חששות בעלמה אלא כנראה שיש כאן תשתית עובדתית חמורה הידועה לו בעניין, ומרמזת על שיטת אסטרטגיה משטרתית שבה עדים במקום הפשע אינם מגובים על ידה.

                                                 ונצפין לעכו...

    ויש עוד פרשה המעיבה בחודשים האחרונים על תפקודה של המשטרה ומגיעה אפילו עד המפכ"ל החדש שלה - קובי שבתאי. זוהי פרשת הריגתו (?) של חייל "משמר הגבול" נעים מאדי מהכפר הדרוזי גו'ליס, שהתרחשה בעכו. עדויות רבות נערמו נגד הנאשם במותו של מאדי – חברו ליחידה, אפיק טויבי, שמואשם בכך שזמן ארוך הוא מתעלל, מכה, מאיים בירי ועושה מעשים מגונים בחבריו השוטרים, שחלק מהם אף התלוננו על כך. מנגד, הרי שהוענק לו תואר של "מצטיין" ע"י בכירי יחידתו, לצד כך שלא נערכו חקירות בעניין התלונות שהתלוננו כנגדו. ומעל לכול העדים העידו לפני התקשורת כי טויבי, כשהתעמר בחבריו, הרי שהוא טען בפניהם על הקשר המיוחד שלו עם המפכ"ל קובי שבתאי, עוד מהימים שהאחרון היה מפקד "משמר הגבול". גם כאן נשאלת השאלה כיצד כול ההתעללויות של טויבי עברו בשקט למרות שלא מעט תלונות הוגשו כנגדו ? וכיצד מעיז חייל "משמר הגבול" לנמק את עבירותיו בעצם קרבתו למפכ"ל היום ולמפקד "משמר הגבול" קודם לכן, ואין תגובה הולמת כנגדו מהפיקוד הבכיר ומהמפכ"ל עצמו ?

 

 

 

  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה