יום ראשון, 4 בדצמבר 2011

לא חרדי ללובי הכיבוש בבריטניה


בס"ד
          לא חרדי ללובי הכיבוש בבריטניה / הרב אליהו קאופמן
      במוצאי שבת ה-26 לנובמבר 2011  נערבה החתמת  עצומה של רבניה החרדים של לונדון נגד השתתפות חרדית ב"לובי" הציוני שהוקם בבריטניה כדי להגן על מדיניות הכיבוש. ההחתמה נערכה לאחר שרב חרדי  מודרני הצטרף ל"לובי" הזה. האיש הוא רבה של שכונת וויטפילד במנצ'סטר, הרב גונטטג –  שכונה שרובה יהודים חילוניים, מתבוללים ורפורמים . החשש  של רבני לונדון היה שעוד רבנים  יצטרפו ל"לובי"  משום לחץ קהילותיהם החילוניות. לצד העצומה ביקשו הרבנים לצלצל לרב הלה וללחוץ עליו להפסיק לשמש "עלה תאנה" חרדי לציונים, וכי ההצטרפות ל"לובי" כזה כרוכה בפיקוח נפש ואין שום סיבה שיהודים חרדים יסתכנו בדמם למען מטרות לאומניות שאין להן דבר עם היהדות , אלא הן מביאות לחורבן . בתחתית העצומה צוין מספר  הטלפון של הרב כדי שהקוראים יצלצלו אליו וישכנעוהו  להתפטר.קריאה דומה הופנתה לרכ מרבני עירו מנצ'סטר ובראשם האדמו"ר מהורדנקא, הרב יצחק וייס.  
     לא לחינם הרב גוננטג הוא "עלה התאנה" ה"חרדי" ב"לובי" זה. האיש שייך ל"ועידת רבני אירופה" המאגדת בתוכה רבנים מודרניים ורפורמים שהם ה"רבנים הרשמיים" של מדינות אירופה ומחוברים  לציונות. קהילותיהם הן  לאומניות קיצוניות , ורק לפני כשנה וחצי -  בפרשת ה"משט הטורקי", היו מוכנים הללו להתיר את דמם של יהודי טורקיה כאשר זעמו על רבה של טורקיה על שגינה פומבית את ישראל בפרשת "משט הטורקי"  ובסכנת יהודי טורקיה. בגלל היותו של הגוף  ציוני בלבד הוקם לפני מספר שנים ארגון רבנים עצמאי באירופה בשם "מרכז רבני אירופה".
     האוירה בבריטניה - במישור היחסים הפוליטיים בין ערבים ומוסלמים ליהדות החרדית הם שונים לגמרי מאלה שבישראל, אמריקה או שאר אירופה. בעצומת הרבנים החרדים של לונדון  נמצאים  גם רבנים שאינם מזוהים עם חוגי חסידות סאטמר או עם "נטורי קרתא" אלא עם חוגים השייכים ל"אגודת ישראל" ושאינם מתחשבים בפוליטיקה הלאומנית של עמיתיהם מישראל . בלונדון פעיל זמן רב ה"וועד לידידות בין יהודים למוסלמים" ומושבו בשכונה החרדית -  מוסלמית "סטמפורד היל" , ברובע "הקני". וועד זה עסוק בעצות הדדיות –  בין יהודים למוסלמים,  כדי לעזור זה לזה לשמור על המשך החיים הדתיים של  צאצאיהם. בשכונת "סטמפורד היל" מיגרו המוסלמים והיהודים החרדים את עולם הפשע ששלט ברחובות השכונה. שירותי המסחר המוסלמים משרתים את יהודי השכונה ואילו המוסלמים מוצאים פרנסתם בעסקים היהודיים. ברחוב "קזנוב" למשל נושקים בשכנות הדדית המסגד המוסלמי (המשמש גם מרכז קהילתי למוסלמים באזור) ובית המדרש של חסידות סאטמר. בית הספר לבנות מוסלמיות נימצא מול בית כנסת אחר ולא פעם נערכות צעדות רחוב של בנות מוסלמיות לידו , כמו שהכנסות ספרי  התורה עוברות דרך בתי המוסלמים. הקואליציה בעיריית רובע הקני מורכבת מראש עיר חרדי הנתמך ע"י המוסלמים בקואליציה העירונית. במצב יחסים כזה ברור שתמיכה חרדית ב"לובי" הכיבוש הציוני היא התגרות פרובוקטיבית בשכנים המוסלמים ותוצאותיה עלולים להיות הרי אסון עד לשפיכות דמים
    אך קשה לומר שהציונים מתרשמים או איכפת להם מהסכנה הזו. מפעם לפעם הם מנסים איזוהי התגרות במוסלמים כמו  הקמת "השמירה" -  ארגון "ביטחוני" ללא צורך, שבעקבותיו מתחממת האוירה ויש סיבה לקרא ל"עליה" לא"י. לא מכבר נוסה ניסיון ציוני (בשיתוף עם אלי ישי מש"ס) להקים עיתון ציוני שיסית נגד המוסלמים ב"סטמפורד היל" אך לאחר מספר חודשים החינמון ניסגר ועורכו עבר לשכונה אחרת בלונדון.
      אין ספק שעל רקע כל אלה עצומת הרבנים החרדיים של לונדון היתה עמידה בשער לעצור עוד גל לאומני –  ציוני שכל כולו התגרות בערבים ובמוסלמים והענקת לגיטימציה לכיבוש הציוני בישראל . עצומת הרבנים החרדיים היתה התשובה שמטרות הכיבוש של נתניהו וליברמן אינן מטרות הדת היהודית.
   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה