יום שבת, 31 בדצמבר 2011

תנו לשמש לעלות


בס"ד
                    תנו לשמש לעלות / הרב אליהו קאופמן
    נתניהו בלחץ וזה מובן גם למה. לאחר שהציע לחלק את בית שמש לשתי ערים הוא גם פלט מניין בא  לו הלחץ: מישהו תיזמן את המתקפה נגד "הדרת נשים" נגדו. בפעם  הראשונה, מזה זמן ארוך , שאני מסכים איתו באיזשהו נושא. מיותר לציין מי - לדעת שנינו (ולא שאלתי אותו בעניין), הוא היוזם  למלכודת , ויותר נכון היוזמת...
    אבל הפעם זה לא הנושא , הנושא הפעם  הוא פליטת הפה שלו - מתוך לחץ ושקט אלקטוראלי בשנת הבחירות הקרובה, לחלק את העיר לשתיים. בימים שאיש עדיין לא חלם על הופעתו ה"מטאורית" של נתניהו החלה עיירה קטנה - בדרך שכבר לא היתה פעילה, בין המרכז לירושלים, לקבל צבע אדום ללחייה. היו אלה תחילת שנות ה-90. אפילו הכדורגל דעך בעיירה הזו - שרק יערות עיטרוה ותושביה ברחו ממנה.  עד אז לא היתה שם פרנסה ראויה, המסחר נעצר והמקום היה נראה כמו בשנות ה-50 , וכמובן  בקעו  משם זעקות של קיפוח חברתי ועדתי. ואז הגיעו לשם ראוני החלוצים - שלא רצו להמשיך מירושלים  לשטחים הכבושים ולהפוך למתנחלים בעל כרחם. אלה היו החרדים, ורובם נימנה על אנשי ה"עדה החרדית". לידם החלו לבנות שכונות של "בנה ביתך" גם לחילוניים ולעולים חדשים ובמקום העיירה השכוחה בית שמש צמחה העיר היפה והמודרנית בית שמש. זוהי בית שמש האחרת - שיושבי הפאבים והביבים של שיינקין וירמיהו אינם מכירים , אינם רוצים להכיר ושהשבוע הסיתו נגדה ונגד חלוציה.
    בעשרים שנה האחרונות צמחו שם שכונות לתפארת עם יהודים חרדים שהגיעו גם מחו"ל ומפעילים שם ובכל העולם עסקים ענקיים. נפתחו בעיר הזו מרכזי קנייה ענקיים ומודרניים, שתושבי העיירה הישנה מוצאים בהם את פרנסתם. חברות המוניות מהעיירה הישנה עובדות בהרמוניה נפלאה עם תושבי העיר החדשה. קחו לדוגמא את שכונת "רמת בית שמש א", השכונה תוכננה לחילוניים אבל אלה לא באו , אך  במקומם באו חרדים מכל העולם , מכל הגילאים והשכבות ובעיקר מכל המקצועות.יש שם יזמים פרטיים, יש שם אנשי תקשורת, יש שם גם לא מעט (כן ירבו בע"ה...) רבנים ואברכים ועוד רבים אחרים העוסקים בכל מקצוע המכבד את עצמו. ולמי שלא יודע מיסי העיר משולמים בעיקר מכיסי החרדים , ובמיוחד מהשכונות של חרדי חו"ל. בבנקים החדשים , בעיר החרדית, עובדים מנהלים ופקידים חרדים (וגם מנהלות ופקידות חרדיות ...) שתושבי העיירה הישנה מעדיפים להגיע אליהם משום היחס החם והאוהב. כותב שורות אלה הוא אחד מאותם התושבים של "רמת בית שמש א". הדירה שלי נמצאת  בכניסה בת  12 דירות. האוכלוסייה אצלנו  נעה מכיפות סרוגות (פעם היו שם גם חילוניים...) עבור בחרדים מודרניים, חסידים ועד לתומכי ה"עדה החרדית". יש לא פעם ויכוחים או אי הסכמות אבל מעולם לא הגענו להרמות קול ובטח לא אלימות - "כמקובל" בערים החילוניות הכל כך "אהובות" על מחוללי ההסתה .  וחוץ מזה, גם בעיירה הישנה חיים חרדים והם אינם מתנגשים בשכניהם למרות שגם נשות החרדים שם אוחזות בצניעות בת ישראל ומטפחות מכסות את ראשן. יצא לי רבות   להכיר את העיירה הישנה ותושביה,  בעיקר את נהגי המוניות . כמי שגדל בשכונה הדומה לעיירה הישנה בית שמש, שכונת רמת אליהו בראשל"צ , גם מצאתי שפה נפלאה עם היהודים החמים האלה ומעולם לא היתה שנאה בעיר. גם קווי האוטובוס רחוקים מלהביא לחיכוך בין העיר הישנה לחדשה משום שהם נוסעים בכיוונים נפרדים , לערים אחרות או לשכונות אחרות, ולא מתוך ניכור אלא מתוך צרכים שונים. בעלי עסקי מזון בשכונות החרדיות הם מהעיירה הישנה ועבודתם עם וועדי הכשרות של החרדים היא הרמונית.
     למישהו זה כאב, למישהו זה הפריע ומישהו גם כעס. הכאב, ההפרעה והכעס היו על כך שהעיר המתפתחת בצעדי ענק ועולה בכוח הנדל"ן גם על שכונות מבוססות בי"ם, ת"א וחיפה היא עיר שהחרדים מפעילים אותה ומתבססים בה. אני בטוח שתושבי העיירה הישנה הם לא אלה שהפכו לכעסנים הללו אלא אותם ציונים פוקרים המבקשים לשמר לעצמם מדינה בדגם של "מכבי ת"א ודנה אינטרנשיונל". מדינה שתמשיך להיות "דמוקרטית" אך עם תנאים של אי התפתחות לאלה שאינם ברשומות של ויצמן, ז'בוטינסקי ויצחק שדה.
     ועכשיו , כשאולי האנשים קצת התפכחו מסיפורי ההבל על מלחמות "חילוניים - חרדים" בעיר היפה והרגועה ביותר במדינה, נחזור לרעיון של "חלוקת העיר" לשניים. הייתי מציע לנתניהו לחשוב פעמיים אם הוא חפץ - ככלכלן , שהעיירה הישנה לא תקרוס. אם אומנם תהיינה שתי ערים ,לא רק  שהעיירה הישנה תקרוס אלא שעוד ועוד חרדים יהגרו לדירות שלה לאחר שתושביה יברחו ממנה. אני גם בטוח שמר נתניהו לא התייעץ עם אנשי העיירה הישנה כי אחרת הם היו הראשונים שהיו קמים נגד ההצעה. לא לחינם קפץ על המציאה אחד מחברי מועצת העיר החרדיים וביקש לשרטט גבולות.
    מר נתניהו , יש גם בית שמש אחרת שמישהו מנסה להסתיר את השמש שלה ממך. אתה צודק במאה אחוז -  ה"קמפיין" האנטי חרדי, היה בעצם מתוזמן נגדך אך אל תאשים רק את התקשורת, תפזול לכיוון "ראש האופוזיציה" שלך ותבין למי אני מתכוון , אבל יש במפלגתך גם חכי"ם של  קדנציה ראשונה שבשנת בחירות -  ועם פתיחת המרוץ לפריימריס, הם מעוניינים ב"אקשן" כדי לשרוד עוד קדנציה , גם אם הם חוברים ליריבייך האופוזיציוניים. רד בבקשה מההצעה, ותן לשמש להמשיך  לעלות ולזרוח בעיר שחרדים, חילוניים,"סרוגים" , ספרדים, אשכנזים ועולים חדשים חברו ביחד לאינטגרציה ורמת אוכלוסיה שאין כמוה בישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה