יום שבת, 9 ביוני 2018

ירושלים שלי


בס"ד
                  ירושלים שלי / הרב אליהו קאופמן
         ירושלים ההוללת – שטרמפ העביר אליה את השגרירות האמריקאית, איננה ירושלים שלנו, זו שדוד המלך כבש אותה ובנו, שלמה המלך, בנה בה את בית המקדש.
      בהפטרת "רני ושמחי" נאמר כי "יגער בך ה' יגער בך השטן הבוחר בירושלים כאוד מוצל מאש". המפרשים מדגישים בפירוש הפסוק הזה את המצב שבו אנשי רוע ובליעל מנצלים בעצת השטן, את קדושת ירושלים לענייני הטמעתה בטומאת העמים. בפסוק ובפירוש הזה נזכרתי בשבוע שעבר, כשנבחרת ארגנטינה בכדורגל הודיעה על אי בואה למשחק הכדורגל בירושלים, וכן כאשר מוועדת ה"ארוויזיון" ביקשו לא למהר ולהסכים להופיע בירושלים. ירושלים היא קדושה וחשובה לכל היהודים אבל לא פעם באופן הפוך לאלה וגם לאלה. לאחר חורבן בית המקדש כוננו הרומאים בירושלים הכבושה עיר ניאוף אלילית בשם "אילייה קפיטולינה", שהייתה אמורה לקבור סופית את ירושלים הקדושה ובמקומה להביא לארץ הקודש את "קידמת" אותם הימים: הוללות וניאוף בחסות אלילי עץ ונחושת. יהודים לא הורשו להיכנס לעיר וכך נמשך המצב גם בימי הכיבוש הביזנטי שאח"כ, וגם בימי ממלכת הצלבנים. רק שחרורה של ירושלים בידי המצביא המוסלמי צלח א-דין, החזירה את היהודים לעיר.
          מעל אלף וחמש מאות שנה נשכחה "אילייה קפיטולינה". במשך שנות הכיבוש הערבי, הממלוכי, הסלגו'קי והטורקי הפכה העיר הזו בחזרה לעיר שמרנית, אך גם קשת יום. מוסלמים, נוצרים, ארמנים ויהודים היוו את פסיפס האוכלוסין שלה. היו אלה אמונות דתיות שכיסו את תושבי העיר – ולהבדיל מהרעיונות הפגניים – הפרימיטיביים, הרי שההוללות הייתה מהם והלאה. חיי משפחה, דת ותעסוקה שלטו בעיר. בשנת 1918 חזרו צלילי הערגה ל"אילייה קפיטולינה" האגדית והרומית. הכיבוש הבריטי הביא עימו את אלה שהחליטו לחדש את נעורי האמונה האלילית – ובעיקר את תרבות ההוללות של הרומיים וההלניסטים. ה"מחדשים" הללו לא היו בריטים דווקא ואף לא יוונים, גרמנים או איטלקים. הם היו יהודים שכפרו בתורה ולכן החליטו ש"קדושת ירושלים" היא עבורם חזרתה לימי ההוללות של "אילייה קפיטולינה" אך בהבדל קטן: הניסיונות לנצל את האמונה היהודית ועולמית במקומות קדושים כמו הכותל המערבי והר הבית כדי שבאמצעותם יוכלו אח"כ למלא את העיר הזו במועדוני שכרות ותועבה, ובעיקר לדרוש את הבעלות עליה. אך להבדיל מימי העיר האגדית והאלילית ההיא הרי שניסיונם של ה"הלניסטים החדשים", לגרש את יהודי העיר ואת היהדות, לא צלח. ותחת הקונפליקט הזה אנחנו חיים עד היום הזה. הבעיה שהיהודים האמיתיים לא פעם מאמינים כי הפעם אין שום קונפליקט בין החיים הכפולים הללו – של עיר קודש לצד עיר אלילית, וכך הם מגבים את ה"פסטיבלים" של נתניהו וניר ברקת סביב העיר ירושלים.
                                      גי'בריל רגו'ב יקיר ירושלים
         הבדיחה המסתובבת בימים אלה בסקטור החרדי היא שמישהו מהרבנים חייב לשלוח מכתב תודה לגי'בריל רגו'ב על כך שבזכותו נמנע חילול שבת גדול במשחק שלא יתקיים בירושלים – עם ארגנטינה, וכנראה שימנע חילול שבת נוסף כשהארויוזיון בע"ה לא יתקיים בירושלים. "פסטיבל ירושלים", של העברת שגרירות ארה"ב לעיר הקודש – לצד עוד שתי שגרירויות ננסיות כגוואטמלה ופרגאווי, טרף את כל הקלפים, אבל צריך גם להוכיח ליהודי דתי באמת כי הירושלים של הימין, המרכז ואפילו של השמאל החילוני איננה ירושלים של אמונה ויהדות. הכדורגל והבידור הזול של הממלכה ההלניסטית בירושלים הם בדיוק הסיבות שהחשמונאים פתחו במרד שלהם. בימים ההם הפרושים והחשמונאים לא צעדו ביחד עם המתיוונים תחת הדגל של "ירושלים יהודית ומאוחדת". התוכניות של ניר ברקת – ואלה החפצים לרשת אותו, אינן בדיוק נוגעות לקדושת ירושלים אלא לתחרות עם תל אביב על העיר האלילית והפרועה ביותר בישראל. אין ספק שזהו חילול ה' כיצד המפלגות החרדיות – כולל "בני תורה" שמסרבת לשרת בצבא הישראלי, לא רק שאינן נלחמות בחירוף נפש נגד הטמעת ירושלים בהבלי העולם הפרוע אלא שהן מסייעות לירושלים לחזור לימי ה"אילייה קפיטולינה" של לפני כאלפיים שנה! הכותל המערבי הקדוש הפך לאתר תיירותי ולאטרקציה זולה, ירושלים משווקת לעולם כפאן תיירותי לכנסיות נוצריות, חיילים וחיילות הפכו את רחבת הכותל לתואם הלהקות הצבאיות ויותר ויותר פאבים שהוללות ומסעדות טריפות ממלאות את העיר הזו בתוך חילולי שבת וחג שירושלים לא ידעה מעולם כמות שבר כזאת. חובשי הכיפות שנותנים יד לוונדליזם הזה – על מצעדי התועבה שהפכו לחלק מהעיר, יצטרכו להסביר את מעשיהם ביום דינם, לאחר 120 שנה. לא לשם כך כבש דוד המלך את העיר מידי היבוסים ולא לשם כך בנה בה בנו, שלמה המלך, את בית המקדש. הבעיה העתידית של האירוויזיון בירושלים – מהנקודה הדתית, איננה רק בעניין השבת, כמו שליצמן מנסה להציג. אירוויזיון בירושלים יביא עימו זוהמה חברתית נכרית, אנשי תועבה ומראות של פריצות לפני, בזמן ואחרי האירוויזיון. כמו שלא יתכן שיהיה חזיר כשר רק משום שנשחט ע"י שוחט מוסמך כך לא יתכן לבלוע לתוך ירושלים הקדושה מופע של זוהמה אבל ללא חילול שבת. אני יודע שמתלבטים בחו"ל על ארבע ערים ישראליות שתארחנה את הארוויזיון הבא – ירושלים, תל אביב, חיפה ואילת. אני הייתי שמח אילו האירופאים היו בוחרים באילת דווקא. למרות שאילת הא במדינת ישראל הרי שלכל הדעות ההלכתיות היא איננה חלק מארץ ישראל ומקדושתה ולכן מופע השחץ הזה לא יהווה קטרוג על כך שהוא נערך על אדמת הקודש.
                          "פסטיבל טרמפ" העיר את כל הדובים שישנו
       צריך גם להבין ש"פסטיבל טרמפ" לא הועיל רבות לכינונה של ירושלים כמרכז עולמי עבור ישראל. ללא הרעש הגדול הזה הרי שהמשחק עם ארגנטינה היה עובר בשקט כמו שעברו עד היום משחקי כדורגל בינלאומיים אחרים. ללא "פסטיבל טרמפ" גם אירוח האירוויזיון היה קל יותר – ולראיה הרי שבשנת 1979 נערך האירוזיון דאז בירושלים. אבל הפיות הגדולים של נתניהו – ובמיוחד של מירי רגב, דאגו להעיר את כל הדובים הישנים מתרדמם וכך ירושלים הפכה למטרד עולמי עם נורה אדומה שמהבהבת. מי שהכניס פוליטיזציה וולגרית בספורט הישראלי – כנתניהו ורגב, לא יוכל מחר לבקש מהכדורגלנים הערבים לשרת את הנבחרת הישראלית "באופן ממלכתי". ובכלל, כל הסיפור של הביטול הארגנטינאי היה נמנע אילו האיצטדיון הלאומי ברמת גן לא היה עומד להפוך לעוד אתר נדל"ן. בכל מדינה בעולם – המכבדת את הכדורגל שלה, קיים איצטדיון לאומי עבור הנבחרת הלאומית. כך זה היה גם בישראל כשבאצטדיון ברמת גן שיחקו הנבחרות הזרות עם נבחרת ישראל בכדורגל, וכאשר משחקי חצי הגמר וגמר הגביע הישראלי היו נערכים שם. אבל כל סיפורי שיפוץ האצטדיון או החלפתו בחדש ירדו לתוהו. עיריית רמת גן היא זו שקברה את כל עניין שיפוץ האצטדיון והמירה אותו בעוד פרויקט נדל"ני. זוהי עירייה ששמם של ראשי העיר שלה כבר הופלל בבית המשפט, וגם מהנוכחי עולים ריחות צחנה בתחום ניקיון הכפיים. כדאי לבדוק האם אין קשר בין הפרויקט הנדל"ני שיבוא במקום האצטדיון הלאומי לענייני הניהול התקין של העירייה ברמת גן. זהו עוד סיפור דומה במוזריותו לפרויקט הנדל"ני שאמור להחליף בתל אביב את התחנה המרכזית החדשה, בניצוחו של ראש עיריית ת"א, רון חולדאי.
    ולסיום, נשיא המדינה – מר ראובן ריבלין, טען כי "ישנם ערכים חשובים יותר ממסי ומארגנטינה". אני מסכים איתו במאה אחוז אבל יורשה לי לשאול אותו אם הוא במקרה לא התכוון ל"ערכים הנעלים" של קבוצתו האהודה ששמה בית"ר ירושלים ?...

גם בארזים נפלה שלהבת


בס"ד
           גם בארזים נפלה שלהבת / הרב אליהו קאופמן
      המושג "העדה החרדית" בירושלים הוקם כמושג תורתי – ארגוני, לכל יהודי שחפץ היה שהיהדות בארץ הקודש תמשיך ותלהט כבימי קדם, כבימים שלפני הכיבוש הבריטי את ארץ ישראל. רבי יוסף חיים זוננפלד זצקו"ל הקים את ה"עדה החרדית" לא רק עבור בני משפחתו או תושבי שכונתו, בעיר העתיקה בירושלים, אלא עבור כל יהודי שומר תורה ומצוות שיחפוץ לא להיטמע ב"רבנות" הציונית של דר' חיים ויצמן, שנציגה היה האיש שהתקרא "הרב קוק". המטרה הייתה לשמור – מהיסוד עד הטפחות, על מורשת "ישראל סבא". הכוונה הייתה להיבדל מהעדה הרעה של הציונות – ש"משרד הרבנות" הציוני פתח בארץ ישראל. זה היה אמור להיות בענייני החינוך הטהור, זה היה אמור להיות בנושא השחיטה וזה אמור היה להיות בכל עניין שיהיה עצמאי מכל השפעה ציונית הכי קטנה, ובמיוחד עצמאות מכספי הציונות. בתחילת הדרך זה היה אמור להיות עצמאי גם בעניין הדו שיח העצמאי עם אומות העולם בכלל ועם האומה הערבית בפרט, ועל המזבח הזה נרצח פר' יעקב ישראל דה האן. ועל המלאכה הזו היו אמורים לנצח רבנים קנאים מגזע תרשישים ולא עסקנים וינוקות, שהממון והגאווה הם עיקר משאת נפשם.
        במהלך שנות תחילת קיומה של ה"עדה החרדית" היא עברה מבחנים לא פשוטים, ובעיקר ערב הקמת המדינה הציונית. ההליכה של "אגודת ישראל להכרה בזכות הציונים למדינה בשם היהודים הולידה את ההתנתקות של ה"עדה החרדית" מ"אגודת ישראל". ה"עדה החרדית" גם צידדה בבינאום ירושלים – בשנת 1948, ולא בהעברתה לידי הציונים. לאחר הקמת המדינה נלחמו ראשי ה"עדה החרדית" נגד הליכתה של "אגודת ישראל" בתלם הציוני. עסקני אגו"י היו עבור ראשי ה"עדה החרדית" מוקצים מחמת מיאוס. שנים רבות נלחמו אנשי ה"עדה החרדית" לא רק נגד קבלת כספים ציונים או נגד ההליכה לבחירות כלשהן אלא אפילו נגד קבלת "אדמות ציבוריות" לבניית "מוסדות דת וחינוך" מידי הציונים, ואפילו מידי שותפי הציונים כמו המפד"ל (הגלגול הפוליטי הקודם של ה"בית היהודי"), "יהדות התורה" וש"ס. אבל מזה כעשור הכול רופס ומתמוטט. השלטון הציוני החל לעבוד באופן מחושב כדי לשבור את המאחז האחרון של ההתבדלות מהציונות. מה שהמהרי"ץ דושינסקיא קבע בתש"ח – כי ה"עדה החרדית" מחויבת לשיטתו של הגאון מסאטמר זצקו"ל, החל מתכרסם, וזה החל בועדת הכשרות.
     האדמו"ר מסאטמר – הרב יואל טיטלבאום זצקו"ל, הוציא מיד לאחר מלחמת ששת הימים של 1967 את ספרו "על הגאולה ועל התמורה" ובו הוא הורה לשומעי לקחו לא לבקר בשטחים שנכבשו ע"י הציונים לאחר 1967 כדי לא לתת להם את הזכות הבסיסית להוקרה שבזכות הכיבוש הזה יכולים יהודים בין השאר גם לבקר במקומות הקדושים ליהדות – ובראשם הכותל המערבי בירושלים, מערת המכפלה בחברון, קבר רחל בבית לחם וקבר יוסף בשכם, כאילו בזכות הכיבוש הציוני. יתרה מכך, הרבי מסאטמר ראה בכל "מפעל ההתנחלויות" הציוני התגרות באומה הערבית וסיבה ברורה לסכנת שפך דם יהודי. והנה, בד"ץ הכשרות של ה"עדה החרדית", שהיה אמור לסור למצוותו של האדמו"ר מסאטמר, החל יותר ויותר לתת חותמת כשרותו ליותר ויותר מפעלים ומקומות מזון שהם פרי אותו כיבוש – מרמת הגולן הסורית ועד דרום הר חברון. אבל הסטייה הזו לא הסתיימה רק במתן כשרות יבש אלא הידרדרה להנפת הדגל הציוני ו"עצמאותה" של המדינה הציונית על שקיות החטיפים שה"עדה החרדית" העניקה להם כשרות, ובראשן חברות "עילית" ו"אסם". ואמנם, לפני כעשור התנוססו סיסמאות "60 שנה למדינה" על חטיפי "אסם", שבד"ץ ה"עדה החרדית" העניק להם הכשר. כששאלו את ראשי הבד"ץ הזה – ובמיוחד את מנהליו הפושרים, לשמע העניין הם טענו כי הדבר נעשה בלא ידיעתם וכי לא ניתנה להם אפילו זכות המחאה על כך. אבל שקר הוא הדבר. במבצע נוסף של חטיפי הבד"ץ בכל זאת הבד"ץ הסתייג ממה שהיה כתוב באותו מבצע - סמוך מאוד לפרשת "שישים השנה למדינה". כאן אני חייב לחשוף לראשונה שאלמלא כותב שורות אלה בהחלט שגם אותו מבצע שלילי של החטיף היה עובר בשתיקה ע"י מנהלי הכשרות של בד"ץ ה"עדה החרדית". זה אירע לאחר שנפל לידי חטיף שבתוך עטיפתו נמצאו לא רק צי'פסים צהובים אלא גם כתובות קעקע לאיסוף ולהגרלה עבור ילדי ישראל! לאחר שהרמתי טלפון למספר רבנים ב"עדה החרדית" – וגם למנכ"ל הבד"ץ של הכשרות (ר' גבריאל פפנהיים) הרי שבייצור שאח"כ נכתב בבירור כי "המבצע איננו על דעת בד"ץ ה"עדה החרדית". אבל ההסתייגות שנכתבה שם לא נכתבה מעולם על החטיפים שהצדיעו לכבוד שישים השנה למדינה הציונית. מסתבר שהפחד מפני תוית אנטי ציונית ברורה היה גדול יותר וכאן החליטו ראשי מערך הכשרות לסכור את פיותיהם. מספר לא קטן של שנים נערכו כינוסי המשגיחים והמפקחים של בד"ץ ה"עדה החרדית" ב"יום העצמאות" הציוני, עם תקרובת ואוירת "חגא". רק לאחר שיותר ויותר משגיחים יראי שמים הסתייגו מכך, גם בשל הצום ביום הזה, הרי שמערכת הכשרות ביטלה את הקורסים הללו. לימים – כאשר כל הטענות הללו עלו לראשי הבד"ץ עצמו, מיד הוסבר כי "מערכת הכשרות היא מערכת עצמאית ואין לרבני הבד"ץ שליטה עליה בענייני השקפה". לימים הסתבר לנו כל כי כל המערכות ב"עדה החרדית" הפכו ל"עצמאיות" וללא מורא רבני אמיתי, כפי שהיה נהוג מימי הגר"ח זוננפלד ועד לנפילתה הקשה בידי הציונים בעשור וחצי האחרון.
        לפני כארבע שנים (1984) נפגשתי לראשונה עם הסבר עובדתי לכך שחלק מראשי ה"עדה החרדית" נשלטים ע"י הציוניות החילונית והאנטי דתית. זה אירע  בכנס יהודי – ערבי אקדמאי באוניברסיטת חיפה. בהפסקה שבין המושב השני לשלישי ניגש אלי אדם בשם אהוד (אודי) כהן – שנכח בסימפוזיון מטעם "משרד ראש הממשלה" ( יש הטוענים כי כך מכונה גם השב"כ – "המשרד שליד משרד ראש הממשלה"), וביקש לשוחח עימי בצד. הוא הציג את עצמו וטען כי הוא מטפל בענייני החברה הישראלית הנוגעים לערבים וחרדים. מיד אח"כ הוא ביקש לקיים עימי פגישה במשרדו שבירושלים. חשתי כי יתכן שמדובר בעניין שמריח לא טוב ולכן תחמתי מראש את הפגישה לענייני חרדים – ערבים. הוא הסבים בחצי פה ורק הוסיף כי הוא האיש שעמד במרכז פרשת הקברים בפסגת זאב בירושלים, שם הוכפש הרב דוד שמידל. את הנאמר שמרתי לעצמי עד הפגישה עצמה ותיארתי לעצמי שבפגישה ייוודעו לי פרטים נוספים. ואמנם כך היה. האיש התפאר וחשף בפני כי הוא הרוח החיה בהפעלת החרדים והערבים לטובת החברה הישראלית, נגד "הכוחות הדוגמטיים" בסקטורים הללו. אח"כ הוא פרש לפני סידרה של כרוזים ותמונות שבהם הובעה ביקורת והסתה נגד הרב דוד שמידל ו"אתרא קדישא", על מאבקיהם ה"אגרסיביים" נגד חפירות וחיטוטי שכבאי. אח"כ הוט הראה ל תמונות של שדלן העבר שלו בקרב החרדים – אותו דודי זילברשלג המפורסם (לפני שנתפס עם מכנסיו המושפלים...), כשזילברשלג נראה בתמונות עם אדמו"רים ורבנים ומשכנע אותם נגד ה"עדה החרדית" ונגד "אתרא קדישא". אח"כ הוא הרחיב בפני כי הרב אלישיב תקף את הרב שמידל "בזכותו" ו"בזכות" האנשים החרדים שהוא הפעיל, כמו אותו זילברשלג. הדבר התקשר לי לסיפורו של עיתונאי חרדי בכיר שדרכי ביקש סליחה – ערב ראש השנה (שנים מספר קודם לכן), מהרב שמידל על שהכפישו בעיתון חרדי מרכזי ותוך כדי כך טען אותו העיתונאי כי "זו הייתה הוראה ישירה של הרב אלישיב". בסיום ההסברים הללו הציע לי האיש (אודי כהן) משכורת חודשית נטו של 25 אלף ₪ אם אקים קבוצה של חרדים ע"י הגאב"ד של ה"עדה החרדית", הרב טוביה וויס, שתגרום לגאב"ד להסכים להוציא פסק הלכה בעד תרומת אברים ליהדות החרדית. אותו "אודי – חמודי" הסביר לי שלמדינה חשוב שגם ה"עדה החרדית" "תתמתן" וכרגע הבעיה היא עם הגאב"ד, משום שליד הראב"ד של ה"עדה החרדית", הרב משה שטרנבוך, יש כבר למדינה ולאנשיו של כהן אנשים שישנו לראב"ד את דעתו. מסתבר שהחריש הציוני האנטי דתי הוא עמוק יותר משחשבנו. את עלילת המעשה העברתי מיד לרב שמידל ואח"כ לגאב"ד ה"עדה החרדית", הגרי"ט וויס.
     אי לכך ובהתאם לזאת אינני מופתע מכל הצרות שהחלו ליפול בשנים האחרונות בתוככי ה"עדה החרדית", ושבסיסם בירידה השקפתית נוראית. ביקורו של הרב משה שטרנבוך אצל עסקן האשפתות מ"דגל התורה" של בית שמש – משה מונטג, היה עוד הידרדרות במדרון הזה. גילו המבוגר של הרב שטרנבוך הפך למשחק לחצים של נכדיו ומקורביו הציונים, שאדמות מוסדותיהם וכספיהם מהשלטון הציוני הינם דבר ידוע. משה מונטג – צינור העברת הכספים לאותם נכדים ומקורבים, הוא מתחתית סולם העסקנים של "דגל התורה". לפני כעשור – ממש לפני הבחירות שבהן נבחר משה אבוטבול לראש העיר בבית שמש, ביקש הרב מרדכי גולדשטיין מ"דגל התורה" (דאז... היום מקורב יותר ל"בני תורה"...) שלא להכליל שוב את מונטג ברשימת המפלגה לחברות בעיריית בית שמש. הנימוקים היו מגוונים - מהיות מונטג "חרדי לייט" בחייו האישיים ובהשקפותיו האישיות, דרך אי אמינותו בנושאי הגינות וממון ועד לרצונות לא להעניק את ראשות העיר לחרדי. אבל מנגנון ה"שבבניקים" של "דגל התורה" בבית שמש היה חזק יותר מדעתו של רב אמריקאי טירון, שהרי המנגנון הציוני יודע להפעיל את מקורביו. רב מעללים הוא האיש הזה, הרדוד רעיונית, ששמו משה מונטג. בין השאר גם הופצו תמונותיו ותמונות אשתו, כשהם "מבלים" באחד מאיי הים באופן בלתי צנוע, ואף פרוץ ביותר ועם ביגוד מינימאלי, לצד פריצים והוללים. כל בקשה ממנו לסיוע לחרדים – בענייני עיריית בית שמש, לא פעם נענתה על ידו בבקשת "תשר" מצידו, במיוחד בענף הבנייה. ולבסוף הנה נתפס האיש בקלקלתו, ויש הטוענים כי מתוך מפלגתו הודלף הדבר למשטרה, כי הם לא יכלו עוד לסבול את חמדנותו וסחטנותו. ה"קש ששבר את גב הגמל" היה החשד שמונטג דאג להסב תכנון של תלמוד תורה ב"קריה החרדית" של בית שמש לבנין דירות, כשמכל דירה הובטח לו "תשר" ראוי. אם נכון הדבר הרי שמדובר ברשע מרושע ובשונא דת. והנה, מי אם לא הראב"ד של ה"עדה החרדית" בא לבקרו ?! הטענות אומרות שבתחילה הראב"ד סירב הראב"ד לבקר את העסקן הירוד הזה אבל נכדיו של הראב"ד, קטני קומה האוהבים שלמונים ציוניים למוסדותיהם, הם שאילצוהו. צריך להבין כי מונטג איננו מנחם פרוש ואפילו רחוק להיות מאיר פרוש. זהו אדם עם זיפי זקן קצרים ואשר היה שמח להיוולד כהולל חילוני. הראב"ד – בבקרו את מונטג, בעצם קרע סופית את מפעל החיים של זקני ה"עדה החרדית". הרבנים פינחס עקשטיין ודוד יונגרייז לא היו מעזים לבקר בשעתו אפילו את מנחם פרוש, אם היה נתפס על "עסקי קש ותבן". בכך הכשיר הראב"ד את הטענות כי ה"עדה החרדית" הינה בעצם "אגודת ישראל" ב', וכי עברו הימים שראשיה בנו את ההתבדלות מהחברה הציונית והחרדית – ציונית.
        מעשהו של הראב"ד מצטרף לתמיכתו בחילול הקברים בבית שמש ולעוד צרות שעברו על ה"עדה החרדית" בשנים האחרונות, כמו הפיכת חסידות "תולדות אברהם – יצחק" לחסידות של מתנחלים בביתר, כמו הפיכת חסידות "תולדות אהרון" למכניסי פריצים ופרוצות ל"מאה שערים" במסווה של "קירוב לבבות" וכמו הפיכתם של "קמבצ"י העדה החרדית" ועורכי עיתוניה למשתפ"י המשטרה ולחברים בחזיתות האנטי דתיות הכי קיצוניות. וכמו הפיכתו של הרב קופשיץ לאיש ש"ס לכל דבר ומאלה שמוחקים את מורשת ההתבדלות לטובת הבחירות הטמאות בבית שמש. וכמו גם התחפשותם של שבבניקים מקרב ה"עדה החרדית" וה"סיקריקים" ללוחמים נגד הצבא הציוני תוך חבירתם לשונאי ישראל ממר"צ ומהקומוניסטים והתרועעותם עם נשים חילוניות פרוצות ועם אנשי תועבה במסעדות טריפות בגוש דן. ובראש הללו עומדים חיים אליעזר היימליך ושמואל וויס – שהוא בכלל חסיד נדבורנא. אין ספק שאנשי הציונות החילונית – מבית ה"משרד שליד ראש הממשלה", הם אלה שמנחים את כל לובשי המדים של ה"עדה החרדית" לרדת מדרך ההיבדלות של הגר"ח זוננפלד. והרי מר אודי כהן כבר העיד בפני שע"י הראב"ד שטרנבוך יש לו ולציונים החילונים אנשי חרש המתווים את פעולותיו של הראב"ד...
      אבל אם הרב שטרנבוך יכול לבקר את מונטג – מחלל שם השמים, אזי, מדוע ששמואל וויס לא יוכל להצמיד את ידו הטמאה לידה של העו"ד הקומוניסטית, נועה לוי, מול ח"כים חילוניים משתוממים בכנסת המינים ?!
   ה"עדה החרדית" הפכה למשפחתולוגיה כיתתית ומשפחתית שהרעיון הקנאי למען ה' ממנה והלאה. עדיין החוג הזה מלא יהודים טובים ויראים החפצים בדרך הגר"ח זוננפלד זצקו"ל אבל לשם כך עליהם להסיר מעליהם את הרבנים והעסקנים שהפכו לאגודאים ולש"סניקים לכל דבר.  

יום רביעי, 6 ביוני 2018

תכנית ההתנתקות


בס"ד
                     תכנית ההתנתקות / הרב אליהו קאופמן
      ההיסטוריה הקשה שבין משפחות הרבנים ניסים ליוסף הייתה חייבת להאיר כנגד אלה שהחליטו לתת נשק פוליטי בידי משה ניסים נגד הרב יצחק יוסף.
       הרעיון החדש של הממסד החילוני – להקים "מערכת גיור נפרדת", הוא בעצם קריאה מעשית לניתוק המערכת הדתית הרשמית מהמדינה. חבל רק שהציבור הדתי – ובמיוחד החרדי, איננו קורא את המפה החדשה כפי שליברמן – נתניהו וחבריהם שירטטו אותה ביחסי דת ומדינה. הזזתה של ה"רבנות הראשית לישראל" הצידה – בנושא ה"גיור", היא בעצם הזזת המערכת הדתית המפקחת מהנושאים הדתיים שאמורים היו להיות תחת פיקוחה. נכון שההצעה החדשה באה רשמית מאדם חובש כיפה כמו השר לשעבר, משה ניסים, אבל הוא רק האיש שמוציא לנתניהו הפרו רפורמי ולליברמן ממפלגת המתבוללים, את הערמונים האנטי דתיים מהאש הציבורית. עם כל הכבוד לעברו ולתאריו של מר משה ניסים – ואף להיותו בנו של ה"רב הראשי" לשעבר, הרב יצחק ניסים, הרי שלמגיש ההצעה יש להתייחס גם בחשדנות.
                                    התקיף שבין ה"רבנים הראשיים"
        למשה ניסים – מבחינה אתית, היה אסור להיות ה"בורר" בפרשה דתית כלשהי, בימים שהרב יצחק יוסף מכהן כ"רב ראשי לישראל". הסיבה לכך היא נגיעות בענייני מחלוקת בין משפחות ניסים ליוסף. עוד לפני שאבוא להסביר את טענתי הריני לציין שאילו אביו של משה ניסים היה חי הוא היה עושה הכול כדי למנוע מבנו להעלות רעיון כזה. הרב יצחק ניסים היה ידוע אולי כה"רב הראשי" התקיף ביותר בענייני דת, שכיהן מאז שהוקמה ה"רבנות הראשית לישראל", מיד לאחר מלחמת העולם הראשונה. בימי כהונתו הוא סירב לפגוש את האפיפיור, יוחנן פאולוס – שביקר אז בארץ, מאחר והוא היה אמור ללכת ולפוגשו במגידו ולצאת לקראתו, עפ"י דרישת האפיפיור. הרב ניסים עמד על כך שהאפיפיור יגיע למשרדו בירושלים כיאה לדת היהודית, שהיא אם הדתות והאמונה בעולם. גם איומי הממסד לפטרו – כ"פקיד ממלכתי", לא הועילו והוא טען ש"אדרבא, שיפטרו אותי ואני אקדש שם שמים ברבים". הרב ניסים עמד במרכז פרשה אחרת עם פאולוס אחר. הוא סירב לפגוש – בשנת 1965, את שגריר מערב גרמניה בישראל, פאולוס שמו גם כן. לא עזרו הניסיונות הממלכתיים לכופפו ואף גם כה"רב הראשי" האשכנזי, הרב איסר אונטרמן, הגיע לפגישה עם השגריר הגרמני, הרי שהרב ניסים טען כי "לא אתן את ידי ל"פיוס", כביכול, בין הקורבן היהודי למרצח הגרמני". בימיו התנגד הרב ניסים לכל פשרה בנושא דתי, ובמיוחד בהכרת גויים כיהודים עפ"י אמות מידה מקלות, וכן התנגד להקל בעניין הממזרות. גם בפרשת ההכרה בקבוצת "בני ישראל" מהודו הוא חקר ודרש רבות עד שהללו אושרו כיהודים, ואילו בשבט ה"פלשים" מאתיופיה הוא סירב להכיר כיהודים. שני המאבקים הגדולים שניהל – ולימים גם אלה שהביא להדחתו, היו סביב פרשת ילדיו של רב סרן בנימין שליט  וסביב פרשת שאלת הממזרות של האח והאחות. שני ילדיו של שליט סורבו להירשם כיהודים מאחר ואימם הייתה סקוטית נוצרייה בשם אן גאדס. האיש הגיש – ב-1964, בג"ץ נגד שר הפנים ובית המשפט הורה לרשום את הילדים כ"יהודים" גם לאחר שאימם הזדהתה כ"חסרת דת"  (מזכיר משהו ?....). המפד"ל חוללה משבר קואליציוני ובשנת 1970 הוכנס תיקון ל"חוק השבות" ובו נקבע כי "המושג "יהודי" הינו מי שנולד לאם יהודיה או התגייר עפ"י ההלכה". אי לכך דחה אח"כ בג"ץ את בקשתו הנוספת של שליט (ב-1972) לרשום את ילדו השלישי כיהודי, והוא ירד מהארץ עם משפחתו בשל כך. הרב יצחק ניסים נלחם נגד ההכרה בילדים הללו כיהודים. אבל המלחמה הגדולה שלו הייתה בפרשת הממזרים.
                                             פרשת הממזרים
        הפרשה התפוצצה במחצית השנייה של שנות השישים של המאה העשרים. אח ואחות ביקשו להתחתן – כל אחד עם בן זוגו, אך ה"רבנות" סירבה לחתנם. הסתבר כי השניים נולדו לאם שהייתה נשואה קודם ללא יהודי פולני שלא ברור היה אם התגייר ממש או לא, אבל כשנפרד מאימן של השניים זה היה ללא גירושין ממשיים, כדת משה וישראל. האם התחתנה עם אחר (האב של האח והאחות) והשאלה שריחפה הייתה האם השניים ממזרים? מחד גיסא, טענו האם והאב כי הבעל הראשון היה לא יהודי וכי לא התגייר ממש ומעולם לא שמר מצוות ולכן ה"נישואין" עימו – של האם, לא היו באמת נישואין מבחינה יהודית. מנגד, הרי שהבעל הראשון טען כי התגייר וכי בפולין אף שמר חלק מהמצוות. אם אמנם היה מדובר בגיור אמיתי הרי שמדובר היה גם ביהודי ולכן אי קבלת הגט ממנו הופכת את ילדיה החדשים, מהבעל השני, לממזרים. העדויות לא היו ברורות – מצד שני הצדדים. לצד הבעל השני, האם וילדיהם התייצב מי שהיה הרמטכ"ל לשעבר ואח"כ שר הביטחון, משה דיין. הבעל השני היה מקורבו של דיין. לחץ אדיר הופעל על ה"רבנים הראשיים" – ובמיוחד על הרב ניסים, להכיר בבעל הקודם כלא יהודי כדי להכשיר את שני הילדים הללו כלא ממזרים. אל הלחץ הזה הצטרף ה"רב הצבאי" דאז (ואח"כ גם כ"רבה של תל אביב") – הרב שלמה גורן. אחת הטענות שהרב גורן החליט לסייע לדיין טוענת כי הרב גורן חפץ היה לשנות את דעתו של דיין בעניין פתיחת הר הבית לפני מתפללים יהודים והוצאתו מידי ה"וואקף המוסלמי", לאחר שבסיום מלחמת ששת הימים העביר דיין את השליטה בהר הבית באופן חד צדדי למוסלמים. הרב יצחק ניסים סירב להיכנע ללחץ החילוני ועמד מאחורי בית הדין בפתח תקווה, שקבע כי הילדים הם ממזרים. או – אז התארגנה נגד הרב ניסים קנוניה "ממלכתית" שעיקרה היה להביא לבחירות מהירות ל"רבנים הראשיים" ולהדיח את הרבנים ניסים ואונטרמן. במיוחד הקצף יצא כנגד הרב יצחק ניסים – שהוא משל בהחזקת האח והאחות כממזרים והתיק היה בטיפולו. מנגד, הבטיח הרב גורן לדיין שאם יבחר ל"רב הראשי" הוא יכנס "בית דין מיוחד" להכרה באח ובאחות כלא ממזרים. בעוד שהיהדות החרדית לא ייחסה למאבק על תפקיד ה"רב האשכנזי הראשי" חשיבות – ולכן הרב גורן נבחר בקלות בבחירות 1972 לתפקיד הזה במקומו של הרב אונטרמן, הרי שיהדות המזרח וספרד ראתה עדיין בתפקיד ה"ראשון לציון" תפקיד רבני של מנהיגות וכבוד, ועוד בימי הרב יצחק ניסים, שלא נכנע לניסיונות להפכו לעוד "פקיד מדינה". אי לכך התארגנו הרבנים המזרחיים ודרשו מעמיתיהם לא להתמודד מול הרב יצחק ניסים,  שהרי זו תהיה בושה ליהדות המזרח שמתמודדים לראשונה נגד רב מכהן, ועוד כשהשלטון עומד מאחורי ניסיון ההדחה הזה. הכול עמד להיות כפי שרבני המזרח חפצו עד שהרב עובדיה יוסף הגיש את מועמדותו. לימים הסתבר שהשלטון הישראלי עמד מאחורי המהלך הזה. בין הרב ניסים לרב יוסף כבר הייתה פעורה תהום עוד מימי הניסיון של הרב יוסף לערער על פסיקותיו של ה"בן איש חי", מאור יהדות בבל והמזרח, שהרב יצחק ניסים התחנך ופסק לאורו. למרות מחאות חכמי המזרח הגיש הרב יוסף את מועמדותו ובסיוע נציגי הציבור החילוני בגוף הבוחר הוא ניצח את הרב ניסים עם 81 קולות נגד 68 שקיבל הרב ניסים. הרב יוסף אמנם טען כי דעתו היא לראות באח ובאחות ממזרים אך הוא העביר את התיק לרב גורן, והאחרון כינס שנה אח"כ (1973) עוד שמונה רבנים (שנותרו אנונימיים מחשש ללחצים) והתיר את ממזרותם של האח והאחות, תוך קבלתם בקהל והתרת נישואיהם לבני זוגם כדת וכדין. בעוד שהרב יוסף שלום אלישיב פרש עקב הספיקה הזו מ"בית הדין הגדול" הרי שהרב עובדיה יוסף נותר חבר בו למרות הפסק של הרב גורן. אלמלא הגיש הרב יוסף את מועמדותו נגד הרב ניסים הרי שהאחרון היה נבחר והתיק לא היה עובר לרב גורן. אבל בכך לא הסתיימה מלחמת משפחות ניסים – יוסף.
                                             הנקמה הראשונה
      לאחר עליית הליכוד לשלטון – בשנת 1977, הפך משה ניסים, בנו של הרב יצחק ניסים, לשר בכיר בממשלתו של מנחם בגין. בין השאר הוא כיהן כשר אוצר ושר המשפטים באותם ימים. בתקופת כהונתו כשר הביא ניסים הבן הצעה לאישור הממשלה – ואח"כ של הפרלמנט. היה זה תיקון בבחירת ה"רבנים הראשיים", שעד אז לא תוחם זמן כהונתם. התיקון החדש תחם את כהונתם לעשור בלבד ומהקדנציה הקרובה. המשמעות המעשית הייתה שבשנת 1983 נאלצו הרבנים גורן ויוסף לפנות משרתם ולא יכולים היו עוד להתמודד שוב על מעמדם, וכך נבחרו במקומם הרב אברהם שפירא והרב מרדכי אליהו. לאחר שהתיקון עבר בפרלמנט הישראלי הרי שהרב ניסים נסע לקברו של אביו המנוח ו"בישר" למנוח כי "נקמתי את נקמתך".
                                                הנקמה השנייה
         אין ספק שמבחינה אתית היה אסור למנות את משה ניסים ל"בורר" בענייני מעמד ה"רבנים הראשיים", בעניין ה"גיורים", כאשר על כס ה"ראשון לציון" יושב הרב יצחק יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף. אין ספק שהממצאים של משה ניסים – להוצאת ענייני הגיור מידי הרב יצחק יוסף, יכולים להיראות כה"נקמה השנייה" של משה ניסים במשפחת הרב יוסף, שהדיח את אביו. לא לחינם כעס משה ניסים כשנשאל בשידור חי ב"רדיו מורשת" של רשת ב' האם לא פגע ברב יצחק יוסף בדוח" הזה, ומיד אח"כ צווח וניתק את השיחה. מי יודע אם דווקא בכל כך מונה ניסים לתפקיד מטעם נתניהו, ליברמן והאחרים, כדי לחתוך בסמכות ה"רבנים הראשיים" ללא סייג. אבל משה ניסים צריך לעשות חושבים עם עצמו. לכאורה, זו עוד נקמה במשפחת יוסף לדורותיה אבל מנגד הרי הרב יצחק ניסים, אביו של משה ניסים, מתהפך בקברו לנוכח הרעיון שה"גיורים" יפלו לידיים לא דתיות לגמרי וכל זב ומצורע מבין גויי הארצות יהפוך ליהודי. על "נקמה" כזו היה מוותר הרב יצחק ניסים – התקיף הלכתית מבין כל ה"רבנים הראשיים". אילו היה חי היום הרב יצחק ניסים היה יוצא חוצץ נגד בנו, משה ניסים, ונגד מפעיליו החילוניים, ובראשם ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו.
                                       התנתקות הדת מהמדינה
         המסקנות של מיסמכו של משה ניסים קובעות בעליל כי מדובר כאן ברעיון להקים עם חדש ע"י "גיור חילוני". זוהי שיטה רפורמית באופן מעשי אך מתוחכמת יותר. במצב הזה – ש"מיהו יהודי" נקבע ע"י מחללי שבת ועוברי כל העבירות, הרי שעל היהדות הדתית והחרדית להתנתק ולהקים את מוסדותיה בנפרד תוך כדי אי הכרה בשום "גיור" שהמדינה והצבא יכשירו. אפילו הצדוקים, הבייתוסים והקראים לא הגיעו לרמת שפל כזו. רבים יטענו כי "כך אנחנו מאבדים את עם ישראל החילוני" אבל האמת היא הפוכה. ההתנתקות מה"פורים שפיל" החילוני – הקיצוני יקבע כי שתי ברירות עומדות זו מול זו, וכך רבים מהמסורתיים היהודים יבינו לפתע את תעתועי הרפורמה הישראלית ויעדיפו להיות סמוכים תחת המחנה האורתודוכסי האמיתי. כך עושים יהודים רבים בחו"ל – כאשר הם פונים בענייני הדת לבתי דין אורתודוכסים עם רבנים חרדים, והם אינם מצטרפים לחוגים הקונסרבטיביים והרפורמים. ארגוני "יאנג יזראעל" בארה"ב, ה"קונסיטוטייה" בצרפת וה"יוניטד סינגוג" ו"חברת בני ישראל" ("פדריישן") בבריטניה הם הוכחה לדברי. המילה "יהודי" היא קודם כול עניין דתי ולא "לאומי", כגויי הארצות.

יום שישי, 1 ביוני 2018

פרי הבאושים


בס"ד
                             פרי הבאושים / הרב אליהו קאופמן
       מעלליה של פר' פנינה פרי להפריע להנחת תפילין בנמל התעופה לוד, די בהם לסווג כל מי שמעולל כזאת, כאנטישמי, אבל רק ב...חו"ל. בישראל נחשבת פשיסטית כזו ל"נאורה", ולראיה הרי שהגב' הזו איננה אלא מרצה בכירה בנושא "החיים ברב תרבותיות". לאמיתו של דבר זה לא חדש. כבר כמאתיים שנה לפני הספירה קמו "נאורים" כאלה וגם אז מתוך בני עמינו. הם היו בעד האלילויות השפלות ביותר ואילו ה"רב תרבותיות" הייתה העבודה הזרה מתחת לכל עץ רענן או סחי נע. רק נגד היהדות והתורה לחמו הפשיסטים הקדמונים הללו. הם שכנעו את השלטון הנכרי ששלט בארץ ישראל לרדוף את היהדות ולא להכלילה ב"רב תרבותיות" ההיסטורית הזו, ואמנם כך היו. הפשיסטים הללו נקראו מתיוונים והם עמדו מאחורי ממלכת ההלניזם הסלווקי נגד היהדות, עד למרד החשמונאים.
         בכל מדינה בעולם היו נוקטים באמצעים מיידים נגד מי שמבזה קודשי דת אחרת, כמו גם כנגד תוכניות טלויזיה כדוגמת "ארץ נהדרת", שפגעה בקדושת התפילין. פגיעה בתפילין הייתה מתפרשת במדינה אחרת כ"אקט אנטישמי", ובטח שמרצה שהיה מתנהג כך הייה מודח, ובמיוחד אם עיסוקו היה ב"רב תרבותיות". אבל בישראל לא כך הם הדברים. מי שבזה את קדשי ישראל עולה לדרגת "נאור" ו"אביר". כמדומני שבישראל קיימת ממשלה ששרי החינוך ומשפטים שלה חברים המפלגה "דתית לאומית" ואילו שרת התרבות שלה מעידה על "מסורתיותה", ולכן הייתי שמח אם שר החינוך הדתי לאומי יתערב באמת בנעשה בחינוך הישראלי – כפי שמייחסים לו, וידיח את הגב' פרי מתפקידיה החינוכיים וממעורבותה בתכני ההרצאות ה"תרבותיות" שלה. טוב תעשה שרת המשפטים אם תיזום חוק עונשין נגד כאלה המבזים את סמלי הדת של האחר. ואילו שרת התרבות נדרשת אף היא להקיא כאלה המלמדים "רב תרבותיות" כדי לעקור את התרבות היהודית, מעין מהדורה חדשה של המתיוונים.
        התפילין הפך להיות סמל מלחמת שונאי הדת היהודית – בתוך עם ישראל, נגד מורשתם. כל הנבזות הזו לא החלה ב"ארץ נהדרת" או אצל גב' פרי. זה החל עוד בדוד בן גוריון שהאמין כי "התפילין יונחו לבסוף במוזיאון". מצוות התפילין קדמה למעמד הר סיני ולקבלת עשרת הדברות ולכן נשתרשה בעם ישראל – מיד לאחר יציאת מצרים. התפילין מסמלים את הקשר הישיר – עם הקימה בבוקר, בין עם ישראל לבוראו, וקהל מניחיו איננו מצטמצם בהגדרת "דתיים" או חרדים" אלא זהו קהל רחב יותר. אצל אנשים כמו בן גוריון, פר' פרי וליצני "ארץ נהדרת" בערה ובוערת ההתנגדות שיהודים המוגדרים על ידם כ"חילוניים" ימשיכו לשמור קשר יומי עם היהדות, ולימים יחזירו את הדת היהודית למרכזו של העם היהודי, וכך גם יקרוס חלום הכפירה של שלהם המתבטא ב"עם יהודי ללא דת יהודית". פר' פנינה פרי היא אחת מ"חלוצות דורנו" בשנאה הזו, לתפילין הקושרים את עם ישראל לאלוקיו שבשמים.
         לא פלא היה בעיני כי בעלה של גב' פרי שימש בעבר בראש ה"קרן החדשה לישראל". הקרן הזו – מימי בואה לישראל (באמצע שנות השמונים של המאה העשרים) עסוקה במלחמה נגד דת ומורשת ישראל. האנשים הללו הם סניף של הרפורמים האמריקאים ששמו למטרה להעביר את דת ישראל מעם ישראל. לאו דווקא המלחמה למען המיעוט הערבי היא עיקר פעילותה של הקרן הזו, משום שכאשר מדובר בזכויות המיעוט הערבי שמתנגשות עם שנאת הקרן הזו לדת ישראל הרי הקרן הזו תוותר על מאבק כלשהו לטובת המיעוט הערבי בישראל. ולראיה הסיפור הבא. לפני מספר שנים אורגן כנס אחווה בין ערבים לחרדים – ללא שייכות פוליטית, בנצרת, ובחסות עיריית נצרת וראש העיר שלה, עלי סאלם, שאיננו שייך היום לזרם פוליטי מוגדר. נעשתה פנייה – מצד עיריית נצרת, ל"קרן החדשה לישראל", כדי לקבל מימון לכנס. בתחילה טענה הנציגה הערבית של הקרן כי ה"מימון יאושר", אך מנהליה היהודים והרפורמים סירבו לאשר את התקציב, ואחד מהם אף פלט כי "חרדים אינם יכולים להיכלל המגוון הפלורליסטי שלנו".
         לא במקרה הלך הזרזיר אל האורב.